کد خبر: ۹۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>اجتماعی>این گزارش که پیشرفت سیاست‌های کلیدی ضد دخانیات را سالانه دنبال می‌کند، به این نتیجه رسیده است که تنها یک ایالت آمریکا، ایالت مینه‌سوتا، در دستیابی به خدمات ترک سیگار رده‌بندی «A» را گرفته است و از ایالت‌های داکوتای شمالی و آلاسکا که بگذریم، بودجه‌ها برای برنامه‌های جلوگیری و کاهش مصرف دخانیات در آمریکا کم بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،  نکته مثبت اما این است که استفاده از سیگار در بین جوانان آمریکایی کم شده است: میزان کشیدن سیگار در دبیرستان‌های آمریکا نسبت به سال 2011، 42 درصد کاهش داشته است. تقریبا 25 درصد از دانش‌آموزان دبیرستان‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که یک نوع ماده دخانی و 50 درصد گزارش داده‌اند که 2 نوع یا بیشتر ماده دخانی استفاده می‌کنند.


رده‌بندی فیلم‌ها در خدمت کاهش مصرف سیگار
       هفته قبل، سازمان جهانی بهداشت از دولت‌های عضو خواست تا با هدف کاهش شروع مصرف دخانیات در بین جوانان، فیلم‌های به نمایش درآمده در کشورشان را براساس نمایش استفاده از دخانیات رده‌بندی کنند.

«پیمان چارچوب کنترل دخانیات» سازمان جهانی بهداشت که اولین پیمان جهانی بهداشتی است و اجرای آن در سال 2005 الزام‌آور اعلام شد، امضاکنندگان را ملزم کرده است تا طبق قوانین بین‌المللی تبلیغات، ترویج و حمایت از مواد دخانی را ممنوع کنند، اما با وجود این ممنوعیت‌ها نمایش فیلم‌هایی که در آن سیگار می‌کشند، هنوز از منابعی است که کودکان را بدون محدودیت در معرض تصاویر استفاده از دخانیات قرار می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده است که نمایش کشیدن سیگار در رسانه‌ها سبب شده است تا در سال 2014، 6 میلیون جوان کشیدن سیگار را آغاز کنند که از این تعداد 2 میلیون نفر ممکن است جان خود را براثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیگار از دست بدهند. در همین سال در 44 درصد از فیلم‌های هالیوود و 36 درصد از فیلم‌هایی که برای تماشای جوانان مناسب طبقه‌بندی شده بود، کشیدن سیگار نشان داده شده است. سازمان جهانی بهداشت از کشورهای آلمان، بریتانیا، لهستان، هلند، ایتالیا و مکزیک به‌دلیل نمایش استفاده از دخانیات برای فیلم‌های مناسب رده کودکان انتقاد کرده و گفته است که در 9 فیلم از 10 فیلمی که در ایسلند و آرژانتین برای جوانان مناسب تشخیص داده شده، صحنه‌های کشیدن سیگار وجود داشته است.

خبرهای خوب و بد
       از برخی کشورها مانند هند و چین خبرهای بهتری شنیده شد: هند در مورد به نمایش درآمدن و نشان دادن مارک‌های محصولات دخانی قوانین محدودکننده‌ای را برای فیلم‌های تولید داخل و فیلم‌های وارداتی و برنامه‌های تلویزیونی اعمال کرد و دولت چین مقرر کرد تا صحنه‌های کشیدن سیگار نباید بیش‌ازحد در فیلم‌ها نمایش داده شوند. این اقدام را شاید بتوان قدمی کوتاه برای کاهش مصرف سیگار در کشوری دانست که بیش از یک‌سوم سیگارهای جهان در آنجا دود می‌شود و براساس تحقیقات ژنمینگ‌چن و همکارانش که در سال گدشته در نشریه لنست چاپ شد، سیگار کشیدن مسئول مرگ 20 درصد از مردان در این دهه بوده است و میزان مرگ بر اثر دخانیات همچنان رو به افزایش است. سال گذشته، چین میزان مالیات بر عمده‌فروشی سیگار را از 5 درصد به 11 درصد رساند و کشیدن سیگار در اغلب اماکن عمومی پکن ممنوع اعلام کرد. گفت‌وگوها درباره اعمال محدودیت کشیدن سیگار در سراسر کشور در حال انجام است.

       پروازهای بدون سیگار ازجمله اقداماتی است که آمریکا به‌خوبی از عهده آن برآمده است. گزارش انجمن ریه آمریکا می‌گوید دراین‌باره 24 ایالت آمریکا رده‌بندی «A» و 7 تای بقیه رده‌بندی «B» گرفته‌اند که کاملا قابل‌قبول است.

پیشرفت‌های دیده‌شده
       «کاکرین ریویو»، سازمانی غیردولتی و مستقل با بیش از 37 هزار عضو در 130 کشور جهان و با هدف نظام‌مندکردن تحقیقات پزشکی ایجاد شده است، هفته گذشته گزارش کرد که پیشرفت‌های مثبتی در امر سلامت و درمان هم به صورت کاهش تعداد غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود سیگار محیطی قرار می‌گیرند و نیز محیط‌های حمایت‌گر برای ترک سیگار سیگاری‌ها بعد از اعمال محدودیت‌ها در کشیدن سیگار مشهود است. هر چند بررسی‌های این سازمان شواهد روشنی را دال بر تاثیر محدودیت سیگار بر سلامت تنفسی، سلامت نوزادان یا کاهش تعداد افراد سیگاری یا میزان کشیدن سیگار ارائه نداده است، شواهدی درباره کاهش میزان بستری شدن در بیمارستان بر اثر سندروم‌های حاد عروقی و مهم‌تر از آن کاهش میزان مرگ براثر بیماری‌های حاصل از کشیدن سیگار را در سطح ملی می‌توان مشاهده کرد.

جهان عاری از دخانیات
       در سلسله مقالات «جهانی عاری از دخانیات» که سال گذشته در لنست منتشر شدند، کارشناسان خواهان یک رویکرد سریع مسئولانه برای کاهش مصرف دخانیات تا کمتر از 5 درصد در بین جمعیت بزرگسال تا سال 2040، مداخله کامل همه بخش‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در کنترل دخانیات شده بودند، اما به نظر می‌رسد وقتی صحبت از کاهش مصرف دخانیات به میان بیاید، جهان از رسیدن به حداقل‌های این اهداف هم فاصله زیادی دارد. مثلا، هر چند ایرلند سال‌های طولانی، از سال 2004 به بعد کشیدن سیگار در محل‌های کار را ممنوع اعلام کرده است، اما آلمان هنوز هیچ قانونی ملی برای ممنوعیت کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی ندارد و در اتریش هم کشیدن سیگار در محل‌های کار آزاد است در صورتی‌که کارکنان در محل‌های دربسته اعتراضی نداشته باشند.

 این اقدامات اصلا کفایت نمی‌کنند. اکنون زمان آن رسیده است تا دولت‌ها نسبت به اجرای پیمانی که بیش از یک دهه قبل آن را تعهد کرده بودند، اقداماتی جدی به عمل آورند. مهم‌ترین و ضروری‌ترین اولویت در این راه باید در نظر داشتن اهداف کنترل دخانیات مندرج در هدف‌های بهداشتی در اهداف توسعه پایدار بعد از سال 2015 و اولویت دوم باید تلاش همه‌جانبه دولت‌ها برای اجرای کامل پیمان چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت باشد.سپید
Lancet
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: