کد خبر: ۹۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح ستاره‌های نجات ویژه زنان معتاد خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، فرح ناز رافع - رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در نشست مشترک نمایندگان سازمان‌های دولتی درمورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر که به میزبانی سازمان داوطلبان برگزار شد، از اجرای پایلوت طرح ستاره‌های نجات در استان کرمان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم امسال  خبر داد و اظهار داشت: ستاره‌های نجات، طرح مشارکت محور است که در آن گروه‌های داوطلبی متشکل از مددکاران آموزش دیده وارد محلات پُرخطر شده و آگاهی‌های لازم و خدمات بهداشتی – درمانی و نیز توانمندسازی و کارآفرینی را به مخاطبان به ویژه زنان معتاد و همسران زندانیان در معرض خطر ارائه می‌کنند.

رافع ادامه داد: قرار است تا سال آینده این طرح بصورت ملی به اجرا درآید ضمن اینکه با اعلام آمادگی بانک قرض الحسنه رسالت ، مقدمات کارآفرینی و توانمندسازی این افراد نیز فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده بودجه این طرح از محل مشارکت خیرین تامین شده است، عنوان کرد: همچنین با همکاری موسسه خیریه مهرآفرین، خیرین داوطلب جمعیت هلال احمر در خصوص برآورده کردن نیازهای ضروری زنان باردار معتاد منطقه هرندی تهران از جمله تامین امنیت غذایی، ویزیت رایگان و گرفتن مسافرخانه اقدام کرده اند که در سال آینده این برنامه نیز با گستردگی بیشتر در مناطق شناسایی شده سراسر کشور تداوم می‌یابد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت 4 هزار خانه داوطلب درسراسر کشور، عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در این خانه‌ها به‌صورت جدی دنبال می‌شود، مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که مهارت آموزی به‌ویژه برای زنان از راهکارهایی است که در این راستا اتخاذ شده است.

تقدیر ستاد مبارزه با موراد مخدر از فعالیت‌های سازمان داوطلبان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

علیرضا جزینی - قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری نیز در این نشست عنوان کرد: اجتماعی کردن فرایند مبارزه با مواد مخدر رویکردی ضروری و راهبردی ترین روش برای افزایش کنترل و مهار اعتیاد در جامعه است.

جزینی با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف این ستاد ایفا کنند، افزود: مصرف مواد مخدر صنعتی برخلاف مواد مخدر سنتی نشانه های ظاهری کمتری در مصرف کننده ایجاد می کند، افزایش نظارت و کنترل جامعه به ویژه والدین بر نسل نوجوان و جوان، می تواند نقش موثری در جلوگیری از اعتیاد نسل آینده و اعضاء خانواده ها ایفا کند.

وی مقوله برنامه ریزی برای ارتقاس سطح مداخلات  در جهت  تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مبنی بر کاهش 25 درصدی اعتیاد را از اولویت‌های کنونی این ستاد دانست و افزود: برای نیل به این هدف مشارکت و وظیفه مند کردن، تبیین سیاست‌های عملی و ترسیم شاخص‌های عملکردی و ارزیابی تمامی اعضای ستاد و دستگاه‌های همکار در این آسیب اجتماعی ضروری است.

جزینی عدم آگاهی مناسب و کافی جوانان با مضرات مواد مخدر و کاهش مشارکت آنان در تصمیم سازی‌ها و بی برنامگی در پرکردن اوقات فراغت را خطر جدی برای افزایش شمار معتادان ارزیابی کرد و گفت: در این حوزه، موضوع کنترل شدید خوابگاه‌های دانشجویی، مدارس و مناطق جرم خیز  افزایش تعامل دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با هدف جلوگیری از ورود و عرضه مواد مخدر در محیط‌های اینچنینی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر، نهادها و سازمان های مختلفی در حوزه مقابله، فرهنگ سازی، درمان، حمایت های اجتماعی و اشتغالزایی فعالیت می کنند، گفت: تمام این بخش‌ها زیر نظر وزیر کشور و دبیرکل ستاد، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر بخش های اجرایی را دنبال می کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ادامه با تقدیر از برنامه های جمعیت هلال احمر از جمله طرح ستاره های نجات  و توانمندسازی مددکاران جمعیت برای ارایه آموزش های تخصصی هرمی در زمینه آسیب های اجتماعی ، آمادگی ستاد متبوعش را برای همکاری و تعامل بیشتر در جهت ارایه امکانات آموزشی و پژوهشی اعلام کرد.

جامعه پویا عامل بازدارنده گرایش جوانان به اعتیاد است

در این راستا مسعود حبیبی - رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه جامعه پویا و زنده عامل بازدارنده  گرایش جوانان به اعتیاد است، افزود: تمامی برنامه های این سازمان مطابق با اسناد بالادستی و راهبرد فدراسیون بین المللی صلیب سرخ  و هلال احمر مبنی بر افزایش مداخلات جوان در تصمیم سازی‌ها و سیاست گزاری‌های سازمانی و پذیرفتن نقش رهبری آن ها در برنامه ها و طرح های سازمانی است.

حبیبی افزود: برگزاری کارگاه‌های متعدد عمومی  و تخصصی مبارزه با اعتیاد، برگزاری همایش ها و اجرای برنامه های متنوع از جمله برپایی چادهای راهنمایی گردشگران نوروزی درمبادی ورودی شهرها و توزیع پمفلت های آموزشی و بسته های فرهنگی برای آگاهی بخشی و توصیه های سلامت، آموزش های مختلف  مهارت های  امدادی طرح دادرس در مهدکودک ها و برنامه هایی نظیر مهرپویان و المپیاد های ورزشی و اردوهای گوناگون و ایجاد 8 هزار کانو ن دانش آموزی و 900 کانون دانشجویی همه و همه درشمار اقدامات این سازمان درجهت ایجاد فرصت برای حضورجوانان و پرکردن شایسته اوقات فراغت شان است.

حبیبی توضیح داد: در این زمینه دستاوردهای خوبی در بخش آموزش و مراقبت  و مصونیت جوانان در برابر آسیب های اجتماعی صورت گرفته است؛ هرچند باید تلاش ها در این بخش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این سازمان جوانان به صورت موردی یا تقویمی استان‌های مختلف کشور را در زمینه اقدام‌های انجام شده پیرامون مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر نظارت و ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: نتیجه این ارزیابی‌ها برای برنامه ریزی و تصمیم گیری نهایی به رییس جمعیت هلال احمر اعلام می‌شود چرا که یکی از دغدغه‌های وی فعالیت بیشتر و موثر جوانان در روند کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: