کد خبر: ۹۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 15
شفا آنلاین>سلامت>هر اقدامی در نظام سلامت کشور به وزارت بهداشت مربوط است. در طب تسکینی به افزایش کیفیت زندگی بیماران صعب‌العلاج و بیمارانی که روزهای آخر زندگیشان را می‌گذرانند، پرداخته می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   اما چرا این موضوع مهم به تازگی موردتوجه مسئولان وزارت بهداشت در کشور ما قرار گرفته و تاکنون اقدام مناسبی صورت نگرفته است؟ علی قنبری‌مطلق، آنکولوژیست و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در  ضمن ارائه آماری از ابتلا به بیماری سرطان، از برنامه‌های وزارت بهداشت برای طب تسکینی می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

آمار سالیانه موارد جدید بیماری سرطان در کشور چقدر است؟ کدام سرطان‌ها در زنان و مردان شیوع بیشتری دارد؟
       طبق آمار سالیانه، حدود 90 هزار نفر مورد جدید سرطان در کشور داریم. در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان معده از شیوع بیشتری برخوردار است. از کل آمار بیماران مبتلا به سرطان نیز سالیانه حدود 50 هزارنفر در کشور فوت می‌کنند. لذا مراقبت‌های تسکینی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

از چه زمانی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موضوع طب تسکینی توجه نشان دادند؟
       طی دوسال گذشته، برنامه‌ای را تحت عنوان مراقبت‌های تسکینی سرطان تدوین کردیم. اینکه این مراقبت‌ها باید کجا و توسط چه افرادی ارائه شده و چه حمایت‌هایی باید صورت گیرد.

درحال حاضر هم دستورالعمل اجرایی آن درحال تدوین است، تا اینکه این برنامه به صورت اجرایی و عملیاتی دربیاید. مهم‌ترین نکاتی که در تدوین این برنامه وجود دارد این است که در دو شرایط ارائه خدمت وجود دارد، یک دسته از این خدمات بیمارستانی است که بخشی از آن خدمات بستری و بخش دیگر ارائه خدمات سرپایی است. شرایط بعدی ارائه خدمت در بخش مراقبت‌ها و خدمات داخل منزل است.

دایره اصلی فعالیت در مقوله طب تسکینی چه افرادی هستند؟
       دایره اصلی فعالیت در مقوله طب تسکینی، مختص پزشکان عمومی و پرستاران هستند. اما مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به خدمات تخصصی‌تر هم نیاز دارد، مانند متخصص آنکولوژی و طب تسکینی. تاکید می‌کنم که حلقه اصلی مراقبت‌های تسکینی، درمورد عوارض جسمی داروها و اطلاعات بیماری، پزشکان عمومی و پرستاران هستند. درخصوص مشکلات روانی و تغذیه‌ای بیمار نیز کارشناس تغذیه و روانشناس و روانپزشک صاحبنظر هستند.

فلوشیپ طب تسکینی راه‌اندازی شده است؟
       آنچه فعلا وجود دارد، این است که خدمات طب تسکینی به صورت نظام‌مند ارائه نمی‌شود. بنابراین عملیاتی کردن برنامه و راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی و پرستاران ضرورت دارد. تاکنون خدمات طب تسکینی به صورت نظام‌مند صورت نمی‌گرفت و به‌تبع آن افراد آموزش دیده‌ای دراین زمینه وجود ندارد. برای اجرایی شدن سریع‌تر آن باید دوره‌های کوتاه مدتی تعریف شود که افراد آموزش دیده خدمات را ارائه دهند.

دوره فلوشیپ هم برای طب تسکینی تعریف شده که نیازمند بازنگری‌هایی است تا بتواند خدمات را بهتر ارائه بدهند و توانمندتر باشند. بازهم تاکید براین است که بار اصلی ارائه خدمات تسکینی فلوشیپ‌ها نیستند، بلکه پزشک عمومی و پرستار است.

طب تسکینی چه کمکی به روند بهبودی بیمار می‌کند؟
       روند بیماری سرطان از چهار بخش تشکیل می‌شود که از پیشگیری شروع شده و تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی را هم دربرمی‌گیرد. جدا از درمان و شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان، نیاز به خدماتی که کیفیت زندگی آنها را ارتقا بدهد، ضروری است. هر اقدام درمانی بدون ارتقای کیفیت زندگی بیمار به هدف غایی نمی‌رسد. این خدمت جزء اصلی ارتقای کیفیت زندگی بیمار است تا به درمان برسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: