کد خبر: ۹۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
شفا آنلاین>سلامت>کمیسیون اروپا قرص‌های اوسیمرتینیب (osimertinib) را با نام تجاری Tagrisso و ساخت شرکت دارویی AstraZeneca، که روزانه یک بار تجویز می‌شود، برای درمان بیماران مبتلا به سرطان ریه غیر سلول کوچک پیشرفته موضعی یا متاستاتیک که از نظر موتاسیون T790M گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال مثبت هستند، تائید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  برای آنکه بیماران واجد شرایط دریافت این دارو شوند، باید در ابتدا تحت تست‌های تشخیصی قرار گیرند و از تومور یا پلاسمای آنها نمونه‌گیری شود تا وجود موتاسیون T790M تائید شود.

       نزدیک به دو‌ سوم بیماران مبتلا به سرطان ریه غیر سلول کوچک که پس از درمان با یک مهارکننده تیروزین کیناز EGFR، بیماری‌شان پیشرفت می‌کند، موتاسیون مذکور را دارند. علاوه براین، تعداد اندکی از بیماران (3 تا 5 درصد) نیز در زمان تشخیص سرطان ریه غیر سلول کوچک، این موتاسیون را دارند. اگر بیماران موتاسیون T790M را داشته باشند، به درمان با مهارکننده‌های تیروزین کیناز EGFR پاسخ نمی‌دهند. اوسیمرتینیب برای بیمارانی اندیکاسیون دارد که موتاسیون T790M مثبت هستند، چه قبلا با مهارکننده‌های تیروزین کیناز درمان شده باشند یا خیر.

       اوسیمرتینیب هم موتاسیون EGFR را هدف قرار می‌دهد و هم رشد سرطان و هم موتاسیون T790M را.

       تائیدیه جدید اوسیمرتینیب براساس داده‌های فاز 2 مطالعه‌های AURA extensio- و AURA2 و فاز 1 مطالعه AURA extensio- اتخاذ شده است. این مطالعه‌ها با هم نشان دادند که کارآیی اوسیمرتینیب در 474 بیمار مبتلا به سرطان ریه غیر سلول کوچک با موتاسیون T790M که بیماری‌شان روی درمان یا پس از درمان با مهارکننده تیروزین کیناز پیشرفت کرده، قابل توجه است. نتایج حاکی از آن هستند که نرخ پاسخ عینی 66 درصد بوده است. بقای بدون پیشرفت بیماری در فاز 2 مطالعات 7/9 ماه گزارش شده است.

       شایع‌ترین عوارض جانبی در مطالعات که بیماران تحت درمان با اوسیمرتینیب بوده‌اند، شامل اسهال، راش، خشکی پوست و سمیت ناخن است. مصرف این دارو با هشدارها و احتیاط‌هایی همراه است، همچون بیماری بافت بینابینی ریه و طولانی‌شدن فاصله QT. کارخانه سازنده اوسیمرتینیب موظف شده تا داده‌های فاز 3 مطالعه را که در حال انجام است، منتشر کند. اوسیمرتینیب در نوامبر 2015 و براساس همین داده‌ها در آمریکا بوسیله سازمان غذا و دارو تائید شده است.Medscape

سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: