کد خبر: ۹۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح طرح ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد کوشا روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز اول طرح ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها در شهرستان شهرضا افزود: بیش از 70 درصد از مرگ های کشور ناشی از ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت با توسعه و تجهیز مراکز درمانی و اجرای طرح های مختلف درمانی و بهداشتی، در سالهای پس از پیروزی انقلاب بسیاری از بیماری های واگیر را در بخش های مختلف کشور از بین برده است.
کوشا گفت: متأسفانه یکی از چالش های موجود در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماری های غیرواگیر هستند، مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر 70 درصد از مرگ های کشور را شامل می شود و با احتساب بیماری های روحی و روانی و حوادث میزان آنها به بیش از 86 درصد می رسد.
معاون فنی معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری های قلبی و عروقی و بیماری هایی مثل دیابت، بیشترین میزان موارد ابتلا را به خود اختصاص داده اند.
وی تصریح کرد: ایران بزودی شاهد وقوع یک انقلاب گسترده در حوزه ارائه خدمات بهداشتی درمانی خواهد بود و اجرای طرح «ایراپن» - IRAPEN - اقدام مؤثری در مقابله با بیماری های غیرواگیر خواهد بود.
کوشا تأکید کرد: در اجرای طرح ملی «ایراپن» فقط 25درصد از میزان موفقیت مربوط به عملکرد وزارت بهداشت است و 75 درصد به عملکرد دستگاه های فرهنگ ساز و سایر ارگان های اجرایی بستگی دارد.
وی گفت: در اجرای طرح ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها، تمام افراد 40 سال و بالاتر و افراد 20 تا 40 سال بطور داوطلبانه، به مراکز درمانی فراخوانده شده و از نظر چهار بیماری فشارخون بالا، دیابت، سرطان و آسم و عوامل خطر آنها شامل مصرف دخانبات، تغذیه ناسالم، مصرف الکل ارزیابی می شوند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: هدف این است که اجازه ندهیم، هیچ یک از بیماران مبتلا به چهار بیماری مهم غیرواگیر بر اثر عوارض ناشی از این بیماری ها همچون بیماری های کلیوی و دیالیز یا سکته های قلبی و مغزی دچار شود یا از بین برود.
وی از تقویت نظام ارجاع در آینده نزدیک خبر داد و افزود: بدنبال اجرای طرح «ایراپن»، نظام ارجاع بیماران به مراکز درمانی نیز در قالب و با شیوه جدید اجرا خواهد شد.
کوشا گفت: ایران یکی از کشور های برتر در سطح جهان در حوزه مراقبت های اولیه بهداشتی و یکی از کشورهای پیشرفته جهان در زمینه ارائه خدمات بهداشتی است تا جاییکه مراقبت های ارائه شده در شبکه بهداشتی درمانی کشور(پی اچ سی) در بسیاری از کشورها به عنوان یک الگوی مناسب و موفق معرفی شده است.
وی افزود: سیستم بهداشتی، تنها سیستم اجرایی و خدماتی کشور است که هر اندازه از مرکز کشور دورتر می شود، مجهزتر شده و خدمات بهتری ارائه می دهد تا جاییکه امروزه خانه های بهداشت شبانه روزی فراوانی در مناطق روستایی وجود دارد.
در این مراسم، طرح ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها (ایراپن) برای نخستین بار در کشور، در شهرستان شهرضا افتتاح شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: