کد خبر: ۹۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>دبیر انجمن داروسازان ایران، از برنامه ها و اقدامات سازمان تامین اجتماعی در راستای بهبود وضعیت داروسازان و داروخانه ها، ابراز رضایت کرد.

به گزارش شفاآنلاین : دکتر سید مهدی سجادی ضمن قدردانی از برنامه های سازمان تامین اجتماعی در حوزه داروسازان اظهار داشت: رابطه مستقیم و اثرگذاری میان کیفیت ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی با عملکرد داروسازان و داروخانه های سراسر کشور وجود دارد و همواره یکی از دغدغه های داروسازان، نوع رفتار و نحوه مواجهه سازمان تامین اجتماعی با معضلات این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: عمده مشکلات در سنوات گذشته ناشی از نوع نگاه مدیران آن سازمان به مقوله خدمات دارویی و حاکم بودن نگرش آتش نشانی به جای نگرش آینده نگرانه در سازمان بوده است.

سجادی ادامه داد: منظور از نگرش آتش نشانی آن است که تامین اجتماعی به جای برنامه ریزی، ریل گذاری و آینده نگری، صبر می کرد تا مشکلات داروسازان و ارائه دهندگان خدمات دارویی، همچون آتشی زیر خاکستر متراکم شده و تا زمان شعله ور شدن، هیچ راهکار و برنامه دیگری مد نظر قرار نمی گرفت و  در نهایت هم با بروز معضلات، تنها کاری که می کردند حل و فصل کردن مشکلات به صورت مقطعی و موسمی بوده است.

وی اضافه کرد: امروز باید اذعان کنیم آینده نگری های صورت گرفته در این سازمان توانسته راهگشای بسیاری از مشکلاتی باشد که سالها گریبانگیر بیش از ۱۱ هزار داروخانه کشور بوده است. این در حالی است که رفع این معضلات قطعا در بهینه سازی چرخه دارو در نظام درمان اثر قابل توجهی داشته و می تواند موجب ارتقاء سطح رضایتمندی بیماران گردد.

سجادی با اشاره به بحث الکترونیکی شدن نسخ پزشکان، آن را یکی از تاثیرگذار ترین پروژه های کشور در حوزه سلامت دانست و ادامه داد: پیاده سازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک از آنجایی که می تواند مشکلات نسخه خوانی در داروخانه ها را کاهش دهد، قطعا ایمنی بیشتری برای بیمار فراهم کرده و موجب کاهش احتمال وقوع خطاهای پزشکی خواهدشد

به گفته سجادی، الکترونیکی شدن نسخه نویسی علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت و کاهش اشتباهات نسخه نویسی می گردد، می تواند موجب بهبود الزامات کنترل و تجویز منطقی دارو نیز شود و اگر کشور به دنبال کاهش مصرف سرانه دارو است، گریزی جز طی این مسیر ندارد.

دبیر انجمن داروسازان ایران در تبیین ضرورت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی تصریح کرد: موفقیت در اجرای این طرح می تواند بعنوان زیر ساختی برای تشکیل پرونده های الکترونیک و تعریف شناسه و کد برای تمامی افراد شود؛ بطوریکه مشخص می‌کند افراد پیش از این چه خدمات پزشکی را دریافت کرده و چه نوع بیماری هایی داشته و درمجموع وضعیت بیماری و سلامت افراد شفاف سازی می‌شود

سجادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی نسخ تجویز پزشکان یک بررسی کاغذی، زمان بر و طولانی است، افزود: اجرای طرح نسخه الکترونیک می‌تواند با ایجاد بانک اطلاعات جامع، بررسی، پایش، آمارگیری و تحلیل نسخه های پزشکان راتسهیل کند و با ایجاد تصویری روشن و شفاف از فرآیند تجویز و مصرف دارو، قطعا تصمیم گیری ها در حوزه درمان با دقت بیشتری پیش خواهد رفت

وی اضافه کرد: همچنین این طرح در صرفه‌جویی مصرف دارو، ارائه آنالیز میزان اثربخشی داروها در مناطق مختلف جغرافیای کشور و نیز موضوعات نظارتی که دغدغه خاطر دانشگاه های علوم پزشکی است، بسیار مؤثر است.

به گفته سجادی، با اجرای این طرح، مسیر تایید اینترنتی داروها بسیار سهل الوصول خواهد شد و از سرگردانی بیمار در داروخانه ها و دست به دست شدن نسخه ها جلوگیری خواهد کرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: ساماندهی توزیع داروهای خاص در داروخانه های بخش خصوصی و طبیعتا کاهش صف انتظار در داروخانه های دولتی و هلال احمر نیز می تواند یکی از آثار پربرکت این طرح باشد که در نهایت منجر به ایجاد تحول عظیمی در سازماندهی حوزه درمان و موجب تعالی نظام درمان خواهد شد.

به گفته سجادی، انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت در خصوص پوشش حداکثری بیمه داروهای خاص و شیمی درمانی و همچنین انعقاد تفاهم نامه با بانک رفاه به عنوان عامل سوم در پرداخت مطالبات موسسات پزشکی از دیگر برنامه های سرنوشت سازی است که تامین اجتماعی در تعامل برای کاهش مشکلات داروخانه های سراسر کشور و نیز در راستای افزایش رضایت مندی بیماران پیش برده است.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به موارد فوق، ضمن پیشرو خواندن سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: وظیفه حکم می کند که  از تلاش ها و آینده نگری های مدیران سازمان تامین اجتماعی که باعث تسهیل فعالیت ۱۱ هزار داروخانه در کشور شده و زمینه های لازم برای اجرای بهینه طرح تحول سلامت را فراهم کرده است قدردانی ‌کنیم.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: