کد خبر: ۹۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: مردم برای اینکه حداقل مراقبت ها را دریافت کنند، دست کم به 80 هزار نیروی پرستار نیاز داریم.

به گزارش شفا آنلاین،محمد شریفی مقدم در نشست خبری در آستانه فرارسیدن روز پرستار - 25 بهمن - با اشاره به وجود 150 هزار نیروی پرستار شاغل در کشور، افزود: سال ها است که در کشور کمبود پرستار داریم اما وزارت بهداشت، مدتی است که وارد این مباحث شده است و احساس کردیم که پشت این مباحث وزارت بهداشت، جریانی است و آن تربیت کمک پرستاران و بهیاران یک ساله است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی کمبود پرستار در کشور وجود دارد که 14 هزار پرستار، جویای کارند؛ پس مشکل در وزارت بهداشت است که امکان جذب پرستاران در شهرستان ها را ندارد.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: شرایط کار پرستاران مناسب نیست؛ می خواهند نیروی پرستاری را به شکل شرکتی جذب کنند اما این قراردادها امنیت ندارد به طور مثال پرستاران شرکتی کهکیلویه و بویر احمد حدود سه ماه است که حقوق نگرفته اند.
شریفی مقدم افزود: قبل از سال 75، نیروی درمانی در بیمارستان ها دریافتی های منطقی بر اساس شاخص هایی مانند شیفت (نوبت کاری) و سختی کار داشتند و تفاوت دریافتی آنان دو برابر بود اما با اجرای طرح تبعیض آمیز خودگردانی بیمارستان ها، اختلاف صدبرابری بین دریافتی و کارانه های نیروی های تیم درمان ایجاد شد و در کیفیت عملکرد پزشکی نیز تاثیری نداشت.
وی تصریح کرد: مشکلی که در وزارت بهداشت وجود دارد این است که بیشترین خدمات را پرستاران از نظر کمی ارائه می دهند اما متاسفانه این نهاد، پرستاران را ندید و در زمان حاضر این بی توجهی روز به روز بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: آنچه جامعه پرستاری را رنج می دهد، بی عدالتی است که در هیچ جای دنیا چنین بی عدالتی دیده نشده است؛ تبعیض فقط در پرداخت نیست بلکه در اجرای قانون است به طورمثال طرح تحول سلامت را بدون نظر جامعه پرستاری یک شبه اجرا کردند اما وزارت بهداشت همچنان اراده اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری را ندارد؛ این در حالی است که از این قانون 9 سال، گذشته است.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: این سازمان با پشتوانه 200 هزار جامعه پرستاری، آمادگی دارد که با تعامل و هماهنگی وزارت بهداشت با مراجع ذیربط مانند سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی مذاکره کند و در خصوص خطرات کمبود پرستار مانند افزایش مرگ و میرها صحبت کند.
این مقام مسئول درسازمان نظام پرستاری تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده با کمبود پرستار، درصد خطاهای پزشکی افزایش می یابد.
شریفی مقدم تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، مشکل دیگری نیز دارد یعنی 60 هزار نیروی مازاد ستادی دارد که غیردرمانی هستند.
محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت ، پیش تر اعلام کرده بود که به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت در مناطق محروم ، چهار دهم و در مناطق برخوردار 1 . 1 پرستار فعالیت دارند . این در حالی است که برا ساس استانداردها ، شمار پرستاران به ازای هر تخت ، باید حداقل به 2 پرستار برسد.ایرنا

برچسب ها: پرستار ، بهداشت ، وزارت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: