کد خبر: ۹۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دو سال اخیر به جامعه پرستاری نامناسب بوده، از ایجاد «پارک سلامت» در هر استان کشور با هدف ارائه مشاوره درمورد چهار بیماری واگیر و چهار بیماری غیرواگیر به مردم خبر داد.

 به گزارش شفا آنلاین، علی محمد آدابی روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه فرارسیدن روز پرستار - 25 بهمن - افزود: تلاش می شود تا پایان امسال در هر استان کشور، یک پارک به نام «پارک سلامت» یا «پارک پرستار» ایجاد شده و خدمات مشاوره رایگان به مردم ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: پرستاران در این پارک ها درمورد چهار بیماری واگیر از جمله آنفلوانزا، ایدز و هپاتیت و چهار بیماری غیرواگیر شامل فشارخون، دیابت، سرطان و پوکی استخوان به مردم آموزش می دهند.
آدابی ادامه داد: همچنین پرستاران متناسب با نیازهای بومی منطقه، آموزش های لازم درمورد بیماری های دیگر را بصورت حضوری و بولتن و پفلت به مردم ارائه خواهند داد.
وی با تاکید بر رایگان بودن این خدمات گفت: نیروهای پرستار استفاده شده در این پارک ها از نیروهای پرستار داوطلب، دانشجو و بازنشسته خواهد بود.
آدابی افزود: اگر مردم مایل باشند پرستاران در این پارک ها می توانند نسبت به تشکیل پرونده سلامت برای آنان و همچنین راهنمایی و ارجاع آنها به مراکز بهداشتی و درمانی نیز اقدام کنند.

** نقش جامعه و بازتوانی پرستاران مغفول مانده است
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران علاوه بر دو نقش بارز حساسیت اجتماعی و مدافع اجتماعی مردم در سه سطح پیشگیری از بیماری ها، نقش دارند اما مردم فقط نقش پرستاران در بیمارستان ها را مورد توجه قرار می دهند.
آدابی با بیان اینکه نقش جامعه و بازتوانی پرستاران مغفول مانده، افزود: پرستاران در جامعه، قبل از آنکه مردم وارد مرحله بروز علائم فیزیولوژیک بیماری شوند می توانند آنان را غربالگری کنند.
وی ادامه داد: همچنین پرستاران بعد از مرحله بیمارستان می توانند در بازتوانی بیماران و کاهش معلولیت ها نقش موثری داشته باشند.

** تدوین 50 برنامه برای اعضای هیات مدیره نظام پرستاری
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: این سازمان مبادرت به تنظیم برنامه تفصیلی هیات نظام پرستاری کل کشور کرده که طی آن 50 برنامه در سال پیش روی این افراد گذاشته می شود که یکی از این برنامه ها حضور پرستاران در پارک ها با همکاری شهرداری ها خواهد بود.
آدابی افزود: همچنین یکی دیگر از این برنامه ها، تشکیل کمیته اخلاق در هیات مدیره های نظام پرستاری است.

** رونمایی از نشان دو انگشت
رئیس سازمان نظام پرستاری از رونمایی نشان «دو انگشت» در روز پرستار - 25 بهمن - خبر داد و گفت: تعامل جامعه پزشکی و پرستاری در این نشان با دو انگشت میانی و نشانه نمایان شده است.
آدابی افزود: این نشان به آن معنا است که پرستاران و پزشکان در کنار هم اعتلا پیدا می کنند.

** انتقاد از وزارت بهداشت
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه رویکرد وزارت بهداشت طی دو سال اخیر با جامعه پرستاری نامناسب بوده بطوریکه بطور مکرر شاهد سیاست های ناروا و پرستارستیز از سوی این وزارتخانه بوده ایم.
آدابی افزود: در دوره جدید تلاش شده که همکاری بین نظام پرستاری و وزارت بهداشت ایجاد شود و امیدواریم با درک متقابل از حقوق یکدیگر بر مشکلات فائق شویم.
وی تصریح کرد: امید است وزارت بهداشت دست از سیاست های پرستار ستیزی بردارد و حرف جامعه پرستاران را از جمع منتخبین آنها بپذیرد.
رئیس سازمان نظام پرستاری به تشریح روند انتخاب اعضای شورای عالی نظام پرستاری پرداخت و گفت: پرستاران طی روند منظم انتخاباتی، 118 هیات مدیره متشکل از یکهزار نفر انتخاب می کنند که در نهایت 136 نفر حائز امتیاز رای دادن شده و 25 نفر از بین خود را انتخاب کرده و به عنوان شورای عالی نظام پرستاری می پذیرند.
آدابی تاکید کرد: این شورا، عالی ترین مرجع اظهارنظر کارشناسی درمورد مسائل خرد و کلان پرستاری و سلامت جامعه است؛ اگر عزیزانی این چرخه انتخاباتی را قبول ندارند باید خود پاسخگو باشند یا به جامعه پرستاری بگویند چه کسانی ارجح هستند که منتخب جامعه پرستاری باشند.

** پیامدهای تجمیع قدرت و ثروت در اجرای طرح تحول
رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هر جا قدرت و ثروت با هم جمع شوند، سودی جز فساد نخواهد داشت، گفت: در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت و تجمیع قدرت و ثروت در دست عده ای از جامعه، به شدت این خطر احساس می شود که این افراد با توجه به ثروت و قدرت بتوانند نماینده های بیشتری در مجلس داشته باشند و قوانین را به نفع خود به تصویب برسانند و در نهایت خود مجری و ارزیاب و ناظر برنامه های خود باشند.
آدابی افزود: اگر نهادی بتواند، قانونی را با لابی گری به تصویب برساند و خود مجری و ناظر آن باشد، وضعیت خطرناک خواهد بود.
وی با بیان اینکه وزیر بهداشت نباید پزشک باشد و گفت: تحقیق در 44 کشور نشان می دهد که فقط سه وزیر بهداشت این کشورها پزشک بوده اند.
رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: وقتی محدودیت منابع داریم، اقتصاد ضرورت پیدا می کند، جاییکه مردم در تامین منابع بهداشت و درمان مشارکت دارند و بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق بیمه و فرانشیز و افزایش سرانه بیمه ها از سوی دولت از جیب برای درمان می پردازند، منطقی نیست که مدیریت منابع و افزایش خدمت بر عهده طرف مقابل گذاشته شود.
آدابی تصریح کرد: عده ای مرفه بی درد خبر از وضع آحاد جامعه - که اغلب کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارند - ندارند و داعیه افزایش تعرفه های پزشکی را سر می دهند؛ هنوز صدرا را به یاد داریم که به دلیل نپرداختن پول چه اتفاقی برای او افتاد و اکنون پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه های پزشکی داده شده است.
وی تاکید کرد: معتقدم منابع سرشاری برای تامین نیازهای نظام سلامت وجود دارد اما مدیریت صحیحی بر این منابع اعمال نمی شود.
وی افزود: حداقل انتظار مردم این است که 80 درصد نیازهای درمانی آنان از سوی دولت پاسخ داده شود؛ تامین بهداشت در بخش دولتی و خصوصی باید طی پروتکل یکسان باشد و نباید این تصور بین مسئولان ایجاد شود که بخش خصوصی، خدمات بهتری برای قشر متمول جامعه فراهم آورد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: