تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>پس از عرضه تراریخته‌ها، مشکلات بهداشتی دنیا در سال 1996 افزایش یافته و تنها در آمریکا افرادی که به چند بیماری مزمن مبتلا شدند، طی 9 سال از 7 درصد به 13 درصد افزایش یافت و اختلالاتی همچون اوتیسم، بیماری‌های گوارشی و بسیاری مشکلات دیگر شیوع پیدا کرد.

به گزارش شفاآنلاین : به گفته کارشناسان، به 10 دلیل باید از استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی شده یا همان تراریخته‌ها جلوگیری کرد. این کارشناسان معتقدند بخشی از تاثیرات این محصولات به صورت عینی قابل تحقیق، بررسی و اثبات است و بخشی از مشکلاتشان با تاثیر بر روی ژنتیک افراد در نسل‌های آینده بروز و شیوع پیدا خواهد کرد؛ در ادامه به بخشی از این تحقیقات انجام شده بر روی این محصولات خواهیم پرداخت که در معتبرترین نشریات پزشکی دنیا منتشر شده است.

اصلاحات ژنتیکی موجودات (GMO) غیربهداشتی هستند

آکادمی پزشکی زیست محیطی آمریکا (AAEM) به پزشکان هشدار داد، برای تمام بیماران خود از رژیم‌های غذایی غیر اصلاح‌شده تجویز کنند. آکادمی با استناد به مطالعات صورت گرفته بر حیوانات، تاثیرات این اصلاحات ژنتیکی را ارگان‌های صدمه دیده، اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری عنوان کرد.

مطالعات انسانی نشان ‌می‌دهد که چگونه اصلاحات ژنتیکی GM مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن ما باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی مدت خواهد شد. به‌عنوان مثال، ژن‌ها در داخل سس سویا، می‌توانند به دی. ان. ای باکتری زنده درون ما منتقل شوند. همچنین اصلاحات ژنتیکی درون دانه ذرت، سم حشره‌کشی تولید می‌کند که درون خون زنان باردار و جنین آنها یافت شده است.

موارد مشکلات بهداشتی پس از معرفی اصلاحات ژنتیکی موجودات GMO در سال 1996 افزایش یافت. درصد آمریکایی‌هایی که به سه یا چند بیماری مزمن مبتلا شدند، تنها در نه سال از هفت درصد به 13 درصد افزایش یافت. آمار آلرژی غذایی به فلک کشید، و اختلالاتی همچون اوتیسم، اختلالات تناسلی، مشکلات گوارشی و بسیاری مشکلات دیگر افزایش یافت.

گرچه تحقیقات کافی مبنی بر اثبات تاثیرات منفی GMO انجام نشده است، گروهی از پزشکان مانند آکادمی پزشکی محیط زیست آمریکا معتقدند برای حفاظت از خود و به ویژه کودکان که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، صبر نکنید.

آلودگی این اصلاحات ژنتیکی برای همیشه باقی می‌ماند

از طرفی دیگر اصلاحات ژنتیکی موجودات از طریق گرده‌افشانی و دانه‌های گیاهان منتشر می‌شود. تصفیه کامل آلودگی از خزانه ژنی غیر ممکن است. خود انتشاری آلودگی GMO از اثرات گرم شدن زمین و زباله‌های هسته‌ای بادوام‌تر است. تاثیرات بالقوه و عظیم این آلودگی، سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند. آلودگی GMO همچنین باعث زیان‌های اقتصادی کشاورزان ارگانیک می‌شوند، آنها اغلب برای خالص نگاه‌داشتن محصولات خود دچار چالش هستند.

اصلاحات ژنتیکی استفاده از علف‌کش را افزایش می‌دهد

اغلب اصلاحات ژنتیکی در محصولات کشاورزی با ویژگی «مقاومت در برابر علف‌کش» طراحی می‌شوند. برای مثال، شرکت مونسانتو محصولات مقاوم در برابر علف‌کش راند‌آپ را به فروش می‌رساند.

کشاورزان آمریکایی بین سال‌های 1996 و 2008، 383 میلیون پوند بیش از گذشته از علف‌کش‌های محصولات GMO استفاده کردند. استفاده بیش از حد از علف‌کش راندآپ منجر به مقاومت علف‌ها نسبت به علف‌کش شد. این مسئله باعث شد کشاورزان هرسال بیش از پیش از علف‌کش استفاده کنند که نه تنها منجر به آسیب‌های زیست محیطی می‌شود، بلکه غذاهای تولید شده از اصلاحات ژنتیکی حاوی بیشترین میزان سم علف‌کش است. برای مثال علف‌کش راندآپ، با نازایی، اختلالات هورمونی، نقص‌های مادرزادی و سرطان مرتبط است.

مهندسی ژنتیک عوارض جانبی خطرناکی ایجاد می‌کند

مهندسی ژنتیک با مخلوط کردن ژن‌هایی از گونه‌های کاملا نامربوط با یکدیگر، میزبان عوارض جانبی غیر قابل پیش‌بینی است. علاوه براین، صرف نظر از نوع ژن‌هایی که وارد می‌شوند، این روند خلق گیاه‌های اصلاح‌شده، می‌تواند به آسیب‌های گسترده‌ای مانند ایجاد سموم جدید، آلرژی، مواد سرطان‌زا و ایجاد محصولاتی بدون ارزش غذایی منجر شود.

نظارت دولت‌ها در سراسر دنیا به‌طور خطرناکی سهل‌انگارانه است

بسیاری از خطرات بهداشتی و زیست محیطی اصلاحات ژنتیکی با مقررات و ارزیابی‌های ایمنی سطحی دولت، نادیده گرفته می‌شوند. دلیل این فاجعه بیشتر سیاسی است. دستور برچسب زدن بر محصولات GMO را صادر نمی‌کند و اجازه می‌دهد که این شرکت‌ها محصولات خود را حتی بدون اطلاع آژانس وارد بازار غذایی کنند.

توجیه آنها این ادعا بود که هیچ اطلاعاتی مبنی بر تفاوتی بین مواد غذاهای GMO با محصولات دیگر وجود ندارد. اما این یک دروغ بود. نامه‌های غیررسمی محرمانه آژانس بدلیل طرح دعوا در دادگاه‌ علنی شد. این اسناد نشان می‌دهد که اجماع نتایج حتی میان دانشمندان خود سازمان غذا و داروی آمریکا، عوارض جانبی به سختی قابل تشخیص و غیر قابل پیش‌بینی محصولات GMO را تایید می‌کند. آنها مطالعات دراز مدت درخصوص ایمنی این محصولات را  خواستار شدند.

صنعت بیوتکنولوژی برای اثبات ایمنی محصولات خود از دانش دخانیات استفاده می‌کند

شرکت‌های زیست‌فناوری مانند مونسانتو اعلام کرد که عوامل نارنجی، DDT (دیکلرو دی فنیل تری کلرواتان) و PCBs (پلیکلرو بیفنیلها) ایمن هستند. آنها درحال حاضر از همان نوع از تحقیقات سطحی و فریبنده استفاده می‌کنند تا ما را به بی‌خطر بودن اصلاحات ژنتیکی موجودات متقاعد سازند. با این حال دانشمندان مستقل، بدون شک نشان دادند که چگونه پژوهش صنعتی برای تحریف و انکار وجود مشکلات و یافته‌های نامطلوب طراحی شده است.

گزارش‌های تحقیقات دانشمندان مستقل مورد حمله و سرکوب قرار می‌گیرند

دانشمندانی که مشکلات GMO را کشف می‌کنند، تهدید و مورد حمله قرار می‌گیرند، محدود می‌شوند، از کار اخراج یا به رد بودجه تحقیقاتی تهدید می‌شوند. مجله Nature با اشاره به تلاش رسانه‌ای برای سانسور افشای مشکلات اصلاحات ژنتیکی موجودات اذعان کرد: «سرکوب شمار زیادی از دانشمندان، لکه‌دار کردن تحقیقات آنها به‌وسیله دانشمندان دیگر در یک حرکت سریع، تعصبی و راه‌های احساسی در پیش‌برد دانش مفید نیستند.»

محصولات GMO به محیط زیست صدمه می‌زنند

اصلاحات ژنتیکی گیاهان و علف‌کش‌های مخصوص آنها‌ می‌توانند به پرندگان، حشرات، دوزیستان، اکوسیستم‌های دریایی و موجودات زنده خاکی آسیب وارد کنند. آنها منجر به کاهش تنوع زیستی، آلودگی منابع آبی می‌شوند و ناپایدار هستند. برای مثال اصلاحات ژنتیکی، زیستگاه پروانه سلطنتی را از بین برد، جمعیت این پروانه در آمریکا به 50 درصد کاهش یافته است. علف‌کش راندآپ باعث نقص مادرزادی در دوزیستان، مرگ و میر جنین نارس، اختلالات غددی و آسیب‌های ارگانی حیوانات حتی در دوزهای بسیار کم می‌شود. گیاه اصلاح‌شده ژنتیکی در حال رشد کانولا که به صورت وحشی در داکوتای شمالی و کالیفرنیا یافت شده است، با علف‌های دارای ژن‌ مقاوم به علف‌کش‌ها تهدید می‌شود.

اصلاحات ژنتیکی موجودات بازده را افزایش نمی‌دهند

در حالیکه روش‌های کشاورزی غیر اصلاح‌شده در کشورهای درحال توسعه، منجر به افزایش 79 درصد و یا بیشتر بازدهی می‌شود، محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی این عملکرد را ندارد و به طور متوسط، به هیچ وجه بازده را افزایش نمی‌دهد. این شکست در کارآیی و بازده در گزارش سال 2009 «اتحادیه دانشمندان نگران» کاملا مشهود است.

گزارش ارزیابی بین‌المللی دانش، علم و فناوری کشاورزی برای توسعه (IAASTD) که توسط 400 نفر از دانشمندان و با حمایت 58 دولت نوشته شده است، اظهار داشت عملکرد محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی بسیار متغیر و در برخی موارد با کاهش بازدهی همراه است. این گزارش خاطرنشان کرد: «ارزیابی این فناوری از توسعه آن عقب مانده است، اطلاعات شنیده‌شده، متناقض و نامعلوم درباره منافع و مضرات ممکن این محصولات غیر قابل اجتناب است.» آنها تاکید دارند که در حال حاضر اصلاحات ژنتیکی موجودات هیچ کمکی به اهدافی مانند کاهش گرسنگی و فقر، بهبود تغذیه، سلامت معیشت روستایی، تسهیلات پایدار اجتماعی و زیست محیطی نمی‌کند.

در مقابل، اصلاحات ژنتیکی موجودات منابع مالی را منحرف می‌کنند، منابعی که می‌توانند در فناوری‌هایی امن‌تر، قابل اعتماد و مناسب‌ صرف شوند.

شما می‌توانید با اجتناب از محصولات GMO، آنها را وادار کنید از بازار تامین مواد غذایی ما خارج شوند

از آنجا که محصولات GMO هیچ منافعی برای مصرف کننده ندارد، اگر حتی یک درصد کمی از ما شروع به تحریم برند‌های محصولات GMO کنیم، مواد اصلاح‌شده ژنتیکی تبدیل به یک بازار بدهکاری خواهد شد و شرکت‌های غذایی آنها را کنار خواهند زد.

به عنوان نمونه، در سال 1999 در اروپا، تنها پس از افشا مشخصات ایمنی اصلاحات ژنتیکی موجودات در مقالات و هشدار خطرات بالقوه این محصولات به شهروندان، اجتناب از GMO به اوج خود رسید. در ایالات متحده آمریکا، شورش مصرف‌کنندگان علیه استفاده از هورمون رشد گاوی شدت گرفت و باعث شد استفاده از این هورمون در شرکت‌های وال-مارت، استارباکس، دانون، یوپلیت و بسیاری دیگر از شرکت‌های لبنی آمریکایی منسوخ شود.فارس