کد خبر: ۹۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>آرتروز یک بیماری مزمن، پیش‌رونده و فرسایشی است و تاکنون هیچ‌یک از داروهای شیمیایی یا روش‌های فیزیکی نتوانسته‌اند آن را درمان کنند یا جلوی پیشرفت آن را به طور کامل بگیرند.
به همین علت، دانشمندان با مطالعه روش‌های جدید به دنبال راهی برای کنترل بیماری به جای علاج آن هستند. در واقع در درمان آرتروز سعی در این است که درد بیمار کاهش پیدا کند و خشکی مفصل او کمتر شود. اولین راه درمان مبتنی بر شواهد، اصلاح الگوی زندگی، کاهش وزن و بهبود انعطاف پذیری عضلات مرتبط است.


 همچنین روش‌های داروئی و فیزیکی دیگری نیز وجود دارد، مانند مصرف مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن که به صورت موقت میزان درد بیمار را کاهش می‌دهد و جنبه درمانی ندارد. یکی دیگر از روش‌های فیزیکی درمان، سرمادرمانی است که برای آرتروزهای حاد و دردهای شدید به کار می‌رود. ولی در مورد آرتروزهای مزمن از روش گرمادرمانی عمقی، اولتراسوند، تحریکات الکتریکی و سایر روش‌های طب فیزیکی و فیزیوتراپی استفاده می‌شود.

لیزردرمانی روش دیگری است که اخیراً شایع شده و گزارش‌های مختلف نشان داده است که این روش می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران موثر باشد و حتی برخی از روش‌های لیزری می‌تواند در ترمیم آرتروز و غضروف‌های فرسوده کمک کننده باشد.

استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصای مناسب زانوبندها و کفی مناسب به خصوص برای افرادی که زانوی پرانتزی دارند، از دیگر روشهای فیزیکی موثر در بهبود عملکرد حرکتی مناسب بیماران است. زمانی که روش‌های دارویی خوراکی و فیزیکی موثر نیست، تزریقات داخل مفصلی استروییدها و آمپول‌های ژله می‌تواند موثر باشد. همچنین روش PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، به عنوان نسل جدیدی از تزریقات داخل مفصلی شناخته می‌شود که طول اثر طولانی‌تری به اندازه یک سال دارد، اما درمان آن هم قطعی نیست.

 مبتلایان به آرتروزهای خفیف و متوسط با سن کمتر از 70 سال که چاق نیستند و کم‌خونی و یا سرطان‌های استخوانی یا خونی ندارند، بهتر می‌توانند از مزایای این روش کمک بگیرند. استفاده از ازن درمانی یکی از روشهای جدید در این زمینه است. این روش برای کاهش درد مبتلایان به آرتروز زانو به کار می‌رود که طی آن در هر هفته یک یا دو تزریق انجام می‌شود.

در تحقیقاتی که اخیراً در مرکز تحقیقات طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفته، مشاهده شده است که استفاده از ازن درمانی و پلاسمای غنی از فاکتور رشد یا PRGF در مبتلایان به آرتروز زانو می‌تواند در کنار سایر روش‌های فیزیکی برای بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی بیماران موثر باشد.سپید

سید احمد رییس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: