کد خبر: ۹۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 06
شفا آنلاین>سلامت>عضو انجمن دکترای آزمایشگاهی تشخیصی طبی ایران با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی آزمایشات و تست‌های تخصصی را انجام نمی‌دهند از ادامه ورشکستی و تعطیلی آزمایشگاه‌های خصوصی کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، علی صادقی‌تبار در نشست خبری با موضوع "تهیه قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی در ایران" در پاسخ به پرسش خبرنگاران با بیان اینکه نخستین شناسنامه خدمت پزشکی آزمایشگاه‌ها در کشور تهیه شده است گفت: به هر حال باید تاثیر ارز بر خدمات حوزه سلامت مشخص شود. ما نیز قیمت تمام شده آزمایشگاه‌ها را استخراج کردیم تا در شورای عالی بیمه این کار کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه قیمت تمام شده آزمایشگاه‌ها استخراج شده است شاید بیمه‌ها فقط تعرفه‌های خود را قبول کنند. یعنی به این صورت که دولت قیمت تمام شده را بپذیرد ولی فقط تعرفه‌ها اجرا شود.

صادقی‌تبار درباره عدم اجرا و قیمت تمام شده آزمایشگاه‌ها توضیح داد: اگر قیمت تمام شده آزمایشگاه‌ها پذیرفته نشود مسلما نمی‌توانیم استانداردها را ارتقاء و رعایت کنیم زیرا الزام ارتقاء استانداردهای آزمایشگاهی به ورود تجهیزات جدید است. بسیاری از آزمایشگاه‌ها نمی‌توانند این تجهیزات جدید را خریداری کنند زیرا بیمار نیز نمی‌تواند از جیب هزینه‌های گران آزمایشگاهی را پرداخت کند.

عضو انجمن دکترای آزمایشگاهی تشخیصی طبی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون خدمات آزمایشگاهی در ایران کف استاندارد است، گفت: ما مشاهده می‌کنیم بیمارستان‌های دولتی آنچنان با مشکل مواجه هستند که تست‌های تخصصی را انجام نمی‌دهند چون تعرفه دولتی پایین است و کیت‌های آن را نمی‌توانند تامین کنند.

وی همچنین با مقایسه نسبت به هزینه‌های آزمایشگاهی ایران با برخی کشورهای منطقه و پیشرفته گفت: در‌ آلمان همان خدمات‌ آزمایشگاهی 9 برابر هزینه می‌دهد و یا در ترکیه 6 برابر تعرفه ایران است و حتی در عراق 3 برابر و در افغانستان نیز تعرفه‌های آزمایشگاهی 2.5 برابر ایران هزینه می‌برد.

صادقی‌تبار با تایید نقصان در کتاب تعرفه عنوان کرد: ما روزانه شاهد تعطیلی آزمایشگاه‌های کشور به دلیل همین مشکلات تعرفه‌ای هستیم که وزارت بهداشت باید آمار این تعطیلی آزمایشگاه‌ها را اعلام کند. کما اینکه هر هفته پیامک‌هایی داریم که آزمایشگاهیان تجهیزات خود را به حراج می‌گذارند و این یعنی تعطیلی آزمایشگاه‌ها همچنان ادامه دارد.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: