کد خبر: ۹۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>اجتماعی>اهداف توسعه پایدار، اهدافی کلان برای زندگی بهتر در سراسر جهان هستند که هر 15 سال یک بار از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب می‌گردند.
به گزارش شفا آنلاین،  این اهداف طیف گوناگونی از زندگی بشری را در برمی‌گیرند: از سلامت و گسترش عدالت گرفته تا استفاده از منابع طبیعی و بستر اقیانوس‌ها. با پایان دوره 15 ساله، میزان رسیدن به هر یک از اهداف توسعه پایدار بررسی می‌شود. در این مقاله نشریه لنست با الگو قراردادن کشور آفریقایی مالاوی، میزان رسیدن به هدف کاهش مرگ کودکان زیر 5 سال را بررسی کرده است.

       با پایان سال 2015، زمان آن رسیده است که بدانیم کشورهای مختلف تا کجا توانسته‌اند به اهداف توسعه پایدار هزاره، خود را نزدیک کنند. ملاک ما برای این بررسی کاهش دو سومی (67 درصدی) میزان مرگ‌ومیر کودکان کمتر از 5 سال است.

 بین سال‌های 1990- 2015 باوجود افزایش جمعیت، از میزان تلفات بچه‌های کمتر از 5 سال تا 53 درصد کاسته شد و نتیجه آنکه در سال 2015، 7/6 میلیون کودک کمتر از سال 1990 جان خود را از دست دادند. بیشترین میزان کاهش را بعد از سال 2000 شاهدیم: میزان کاهش بعد از این سال، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از دهه پیش از آن بود. این بهبود در سطح جهانی که نشان‌دهنده ارزش اهداف تعریف‌شده است، به‌هرحال نتوانست به هدف نهایی کاهش 67 درصدی برسد.

62 کشور از 195 کشوری که اطلاعات آنها موجود است، یعنی 32 درصد از کشورها، خود توانستند به هدف کاهش دو سومی برسند. 12 کشور ازجمله کشورهای کم‌درآمد بودند و 10 تا از این کشورها هم در منطقه زیر صحرای افریقا.

       در لنست گلوبال هلث، دکتر کانیوکا و همکارانش نمونه مالاوی را برای بررسی انتخاب کردند. مالاوی کشوری است آفریقایی که توانست میزان کاهش تلفات کودکان زیر 5 سال خود را پیش از مهلت مقرر یعنی در سال 2013، به 67 درصد برساند. در آن سال، آماری که مالاوی ثبت کرد، کاهش 71 درصدی بود: از 247 مرگ از هر 1000 نوزاد به دنیا آمده در سال 1990 به 71 مرگ از هر 1000 نوزاد به دنیا آمده در سال 2013. مطالعه درباره مالاوی در خود این کشور و توسط اداره آمار ملی و وزارت بهداشت صورت گرفت که با این دو نهاد اصلی طرف‌های ملی و بین‌المللی هم همکاری می‌کردند. نتایجی که نهادهای مسئول داخلی مالاوی منتشر کردند تا حد زیادی با آخرین گزارش درون‌سازمانی «گروه بررسی مرگ کودکان» ملل متحد همخوانی داشت که می‌گفت مالاوی توانسته است، میزان مرگ کودکان زیر 5 سال خود را تا سال 2015 تا میزان 73 درصد کاهش دهد.

       کانیوکا و همکارانش به‌درستی پیشنهاد کردند که موضوع اصلی چگونه رسیدن به این اهداف باشد و نه فقط بررسی درستی آمارها. مالاوی نخستین کشور زیر صحرای افریقا بود که سیاست‌گذاری‌ها را بر مبنای شواهد به‌دست‌آمده داخلی پذیرفت. پژوهشگران اطلاعات خود را درباره اینکه چه نوع مداخلاتی و تا چه میزان باید صورت بگیرد، از وزارت بهداشت مالاوی گرفتند و سپس با استفاده از برنامه کامپیوتری Lives Saved Tools یا LIST به بررسی این موضوع پرداختند که مداخلات خاص انجام‌گرفته در مالاوی تا چه حد توانسته است به نجات جان کودکان کمک کند.

 برای این بررسی کانیوکا و همکارانش مهم‌ترین برنامه‌های ملی سلامت از قبیل واکسیناسیون، استفاده از انواع حشره‌کش و پشه‌بند، کنترل ایدز، همگرایی مدیریت بیماری‌های کودکان مانند اسهال و ذات‌الریه، حمایت‌های تغذیه و مراقبت‌های حین زایمان را در نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که مجموعه اقدامات گفته‌شده نقشی 80 درصدی در کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال از سال 2000 داشته است. هم در مالاوی و هم در سایر کشورهای جان، بهبود آمار بیشتر در نوزادان بالای یک ماه دیده می‌شود تا زیر یک ماه. مراقبت‌های زمان نوزادی تنها چند سالی است که جدی گرفته می‌شود و هنوز در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط از حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

بیشترین نابرابری در جهان بین کشورهای فقیر و غنی و نیز در داخل هر کدام از کشورها است. خوشبختانه با توجه به بهبود نسبی در وضعیت محرومان جامعه، نابرابری در دسترسی به خدمات سلامت بین مناطق فقیر و غنی و بین مناطق شهری و روستایی، در سراسر جهان ازجمله در مالاوی از سال 1990 به این طرف کاهش پیدا کرده است، اما هنوز تا دنیای کامیاب‌تر، باثبات‌تر و برابر که دبیر کل، بان کی مون، در نطق خود آورده راه درازی را در پیش دارد.

       سال 2015، سنگ محکی برای برآورد نتایج یک روند بسیار مهم بود و در ضمن به ما یادآوری کرد که چه کارهایی هنوز ناتمام مانده‌اند. در حال‌ حاضر، حتی در کشورهای کم‌درآمد که به اهداف توسعه هزاره رسیده‌اند، از هر 12 کودک، یک کودک تا پیش از رسیدن به 5 سالگی می‌میرد، درصورتی‌که این آمار در کشورهای ثروتمند یک در هر 147 کودک است.

درباره هدف کاهش 75 درصدی مرگ مادران باید گفت موفقیت‌ها به اندازه کاهش تلفات کودکان زیر 5 سال نبوده است و آمارهای جهانی حکایت از یک کاهش 45 درصدی دارد. در سال 2015 در کشور مالاوی از هر 100 هزار مادر، 634 نفر حین زایمان جان داده‌اند، درصورتی‌که این میزان قرار بوده که تا سال 2015 به 239 مرگ به ازای هر 100 هزار زایمان برسد. با آغاز سال 2016، فصلی نو در پیگیری اهداف توسعه پایدار گشوده شده است، ازجمله رساندن مرگ کودکان زیر 5 سال به 25 در هر هزار کودک و نوزادان به 12 در هر هزار نوزاد تا سال 2030. آیا کشورهایی مانند مالاوی می‌توانند به این اهداف برسند؟ کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال شروع خوبی برای این کشور بوده است. آنچه برای برداشتن قدم‌های آتی مورد نیاز است، ظرفیت داخلی و همکاری پایدار بین‌المللی است که خود وابسته به آموزش، زیرساخت‌ها، اراده سیاسی، صلح و نبود فساد است.سپید
Lancet
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: