کد خبر: ۹۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> الکتروانسفالوگرافی مهم‌ترین روش در مطالعه صرع در کودکان و بزرگسالان مصروع است. در کنار متدهای دیگر مانند تصویربرداری عصبی، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن، در تشخیص بیماری‌های صرعی و همچنین طبقه‌بندی آن تاثیرگذار است.
 اخیرا با کمک مسئولان و خیرین سلامت، در مرکز طبی کودکان بخش پایش بیماری‌های صرعی را راه‌اندازی کرده‌ایم و در این بخش به‌صورت همزمان حملات را با ویدئو و الکتروانسفالوگرافی مورد مطالعه قرار می‌دهیم. بیشتر حملات غیرطبیعی در کودکان شبه صرعی هستند. گاهی اوقات بیمارانی وجود دارند که با بروز این حملات درمان صرع را دریافت می‌کنند.


 در نتیجه این موضوع منجر به تحمیل شدن هزینه و وقت برای کادر درمانی و خانواده‌ها می‌شود. بنابراین مهم‌ترین کار الکتروانسفالوگرافی این است که این حملات غیرطبیعی که منشا صرعی ندارند را تشخیص دهد. از طرف دیگر، زمانی‌که برای یک بیمار تشخیص صرع داده شود، داروهای بیماری صرع هم تجویز می‌شود که برفرض حجم عظیمی از بیماران به اشتباه این داروها را مصرف کنند، وضعیت دسترسی به داروها برای بیماران صرع دچار مشکل شده و از طرف دیگر اقتصاد فرد و جامعه دچار خسران می‌شود.

       دومین کار مهم که انجام می‌دهیم، این است که 20 تا 40 بیماران صرعی، مقاوم به درمان بوده و تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل موضعی بودن صرع شان است که به دارو جواب نمی‌دهند. صرع موضعی، صرعی است که از یک قسمت سر نشات بگیرد. بنابراین با امکاناتی که فراهم شده، می‌توان موضع صرع را در مغز تشخیص داد. در نتیجه مشخص می‌شود جراحی به بیمار کمک میکند یانه. در برخی موارد اگر تشخیص صحیح باشد و به موقع جراحی شود و می‌تواند بدون دارو به درمان قطعی صرع رسیده و یک عمر راحت زندگی کند. قصد ما رسیدن به این هدف است.

       صرع جزو بیماری های خاص نیست. اما اکثر داروهای آن تحت پوشش بیمه است. علت اینکه برخی از داروها تحت پوشش بیمه نیستند، جدید بودن این داروها است. زیرا مطالعه درخصوص بیماری صرع در دنیا روبه جلو است و همواره روش‌ها و داروهای جدید معرفی می‌شود. گاهی بیمه‌ها از داروهای جدید عقب می‌مانند.

انجمن علمی متخصصان مغز و اعصاب کودکان و سایر انجمن‌های علمی مانند انجمن صرع باید به این نتیجه برسند که وقتی تشخیص داده شد، بیماری صرع مقاوم به درمان دارد، از او حمایت کرده و داروها را تحت پوشش بیمه بیاورند. چراکه درمان بیمار پروسه طولانی می‌طلبد

.محمود محمدی رییس بخش اعصاب اطفال مرکزی طبی کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: