کد خبر: ۹۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> جای خوشحالی است که امروزه با مطرح کردن بهترین پروسه درمان برای هر بیماری، بحث پرستاری از ارکان اصلی آن به شمار می‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در بیماری صرع کودکان که آمار زیادی بین کودکان دارد، وظیفه پرستاری از سایر بیماری‌ها سنگین‌تراست. کیفیت زندگی کودک در روند بهبودی‌ بیماری صرع اهمیت زیادی دارد. آموزش خانواده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک‌سری از اطلاعات پایه باید به کودک داده شود. در مواقع تشنج اگر کودک ایستاده است، آن را بخوابانند، اگر وسایل تیز و برنده در اطرافش وجود دارد، آنها را دور کرده و کودک را از بلندی و جایی که در معرض سقوط باشد، کنار بکشند.

زیرا در بسیاری مواقع این صرع نبوده که جان کودک مصروع را گرفته، بلکه پای عوامل خطرساز هنگام تشنج درمیان بوده است. بار منفی واژه صرع در کودکان بیش‌از خود بیماری، کودک صرع را آزار می‌دهد. ممکن است، دوستان همسال و هم‌شاگردی‌های کودک با الفاظ و صحبت‌های نامربوط وی را آزار بدهند، و درست در سنی که اعتماد به نفس و شخصیت اجتماعی وی تکامل پیدا می‌کند، یاس و افسردگی به سراغش می‌آید. این کودکان عقب مانده ذهنی نیستند که درک نکنند.

نقش پرستار در آموزش به خانواده و خانواده در نحوه تعامل با خود مهم است. از طرف دیگر هر خانواده‌ای که یک کودک صرع دارد، باید احیای اولیه را بلد باشد. وقتی حملات صرع و تشج به سراغ کودک آمد، باید از تنفس وی مطمئن شوند. بعد باهمان علائم اولیه کبودی دور لب و سیانوز کودک را به پهلو نگه داشته و با پزشک وی تماس بگیرند. وقتی کودک تشنج می‌کند، نباید دست و پایش را محکم نگه دارند، کودک بعداز تشنج خواب عمیقی خواهد داشت، بنابراین سعی در بیدار کردن کودک نداشته باشند تا آب و غذا بخورد. داروهای ضدصرع با عوارض مختلفی همراه است.

شناخت این عوارض خانواده را در نگهداری از کودک مصروع کمک می‌کند. از وظایف پرستاران این است که آموزش خانواده‌ها را جدی بگیرند. در مرکز طبی کودکان، وقتی کودکی صرعی مرخص می‌شود، با خانواده وی تماس می‌گیریم و می‌پرسیم که وقتی مرخص شدید، پرستار اطلاعات لازم را درخصوص دارو و عوارض آن داده است؟

 روی این موضوع تاکید داریم. چراکه بسیار پیش آمده که خانواده‌ها از بیمارستان شاکی بوده‌اند که پرستار اطلاعات و آموزش کافی را نداده است. دانستن عوارض داروهای تزریقی و خوراکی برای خود خانواده هم خوب است. زیرا در صورت مشاهده آنها هراسان نشده و آن را روند طبیعی اثر دارو می‌دانند.

تهمینه ناجی سر پرستار بخش اعصاب مرکز طبی کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: