کد خبر: ۹۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 06
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن ابراز تأسف نسبت به این مسئله که در مواردی شاهد رفتارهایی غیر از در نظر گرفتن مبانی اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی هستیم، گفت: امیدواریم نظارت متولیان امر در این خصوص بیشتر شود.

به گزارش شفاآنلاین : خجسته شریفی سرآسیابی در رابطه با مبانی اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی اظهار داشت‌: حیوانات نقش بسیار مهمی در ارتقا علوم پزشکی داشته و مبانی اخلاقی و تعالیم ادیان الهی حکم می‌کند که به حقوق حیوانات پایبند باشیم.

وی افزود:‌ اگر چه ممکن است در زمینه‌های مختلف علمی ـ‌ پژوهشی حقوق انسان‌ها در جهان نیز رعایت نشود و گاهی اعمال ضداخلاقی صورت گیرد ولی به  هر حال هر چه به سمت توسعه پایدار قدم برمی‌‌داریم باید ضرورت‌های آن را بپذیریم و رعایت حقوق حیوانات درزمینه پژوهش هم از جمله این موارد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه اولین قدم برای آشنایی با حیوانات آزمایشگاهی رعایت اصول پرورش، نگهداری و شیوه صحیح کار کردن با آنها است، گفت: طبق پروتکل‌های موجود شرایط زیستی گونه‌های مختلف حیوانات باید مناسب باشد به طوریکه تا حدودی مشابه زیست واقعی آنان را ایجاد کنیم.

شریفی سرآسیابی عنوان کرد: یک دامپزشک یا فرد آموزش دیده و با تجربه باید مسئول مرکز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی باشد و از نظر تغذیه و مراقبت آنها اقدام و نظارت کافی انجام دهد. همچنین لازم است از درآمیختگی گونه‌های مختلف جداً خودداری شود.

وی اظهار داشت: وجود فرهنگ عطوفت به موجودات زنده و عدم آزاررسانی به حیوانات که در دستورات دینی ما فراوان وجود دارد تا تلاش کنیم جهت حفظ رفاه لازم برای حیواناتی که در امر آموزش و پژوهش از آنها بهره‌مند می‌شویم مورد آزار قرار نگیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: هنگام آزمایش با حیوان که منجر به ایجاد درد آزاردهنده یا استرس می‌شود باید از بیهوشی، بی‌حسی و یا مسکن مناسب استفاده کرد. جراحی یا موضوعات شبیه آن نیز بر روی حیواناتی که بیهوش نشده و یا توسط مواد شیمیایی فلج شده ممنوع است. همچنین مراقبت پس از جراحی حیوان باید باعث کاهش درد و رنج آن شده و به هر صورت طبق استانداردهای دانشگاه دامپزشکی باشد.

به گفته شریفی سرآسیابی حیواناتی که در طی آزمایش از درد حاد یا مزمن رنج می‌برند و بهبودی پیدا نمی‌کنند باید با روش‌های غیر دردناک در طول پروسه و یا انتهای آن کشته شوند و در صورت نیاز آزمایش و مرگ حیوان، کشتن حیوان با در نظر گرفتن اصول اخلاقی باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن ابراز تأسف نسبت به این مسئله که در مواردی شاهد رفتارهایی غیر از در نظر گرفتن مبانی اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی هستیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم نظارت متولیان امر در این خصوص بیشتر شود.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: