کد خبر: ۹۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>جمعیت در داروخانه 13 آبان موج می‌زد. با اینکه ساعت 9 صبح بود، نه تنها جایی برای نشستن نبود بلکه در ایستادن هم مردد می‌شدی. رفت‌و‌آمد زیاد بود و همه‌جا پر از جمعیت بود.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید  بسیاری از آنها برای تهیه داروی بیماران خاص خود آمده بودند که آدم را به این فکر می انداخت که چرا با وجود داروخانه‌های مختلف در سطح شهر، همه به سراغ این داروخانه‌ها می‌آیند؟

       محمد رضایی، معاون اجرایی داروخانه 13 آبان  می‌گوید: «از نظر وزارت بهداشت هر داروخانه‌ای می تواند همه داروها را پوشش بدهد اما به دلایل مختلف تنها داروخانه‌های بزرگی مانند 13 آبان، 29 فروردین و هلال‌احمر هستند که بسیاری از بیمارها از جمله بیماران خاص می توانند دارو خود را از آن‌هاتامین کنند.» در چند روز گذشته نیز رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت داروهای این بیماران خبر داد:

       « حدود 300 قلم از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج مشمول تفاهم‌نامه با بیمه‌ها شده است.»

کیفیت داروهای ایرانی نسبتا مطلوب است
       اجرای طرح تحول سلامت بخشی از نگرانی‌های بیماران خاص را برطرف کرده است اما بسیاری از آنها مسئله‌ای برایشان پیش نمی‌آید که بخواهند بستری شوند. یکی از همراهان که برای تامین دارو مراجعه کرده بود، می‌گوید: «برای پیوند کلیه در بیمارستان به مشکل خاصی برنخوردیم، دارو در بیمارستان به راحتی تامین می‌شود اما همین که بیمارمان مرخص شد، کم‌کم متوجه شدیم که برای تامین دارو به مشکل می‌خوریم.»

 او از مشکلات تهیه دارو می‌گوید: «بیشتر پزشکان داروهای خارجی را تجویز می‌کنند، به نظرم خود آنها نیز داروی ایرانی را قبول ندارند اما بیمه‌ها داروی ایرانی را قبول دارند و برای تهیه داروی خارجی خودمان باید ما‌به تفاوت آن را پرداخت کنیم.»

       او ادامه می دهد: «مثلا داروی سلسپت، هم ایرانی، هم سوئیسی و هم اوروگوئه‌ای دارد. بیمه تنها ایرانی ان را قبول دارد. داروی اوروگوئه‌ای هم تا 70 درصد با تایید دارو قبول می کند اما اگر داروی سوئیسی را پیدا کنیم باید آن را آزاد خریداری کنیم. فعلا که این دارو را حتی در این داروخانه نیز نمی‌توان پیدا کرد.»

       وضعیت باقی بیماران نیز متفاوت‌تر نیست. یک بیمار ام.‌اس درباره کمبود دارو می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم کمبود دارو وجود دارد. شاید چند سال پیش این‌طور بود اما حالا حداقل داروی ایرانی وجود دارد.» او درباره کیفیت دارو ایرانی می گوید: «با اینکه بر اساس شنیده‌ها به من می‌گفتند داروی ایرانی کیفیت خوبی ندارد اما وقتی خودم از آنها استفاده کردم، راضی بودم حتی می‌توانم بگویم واقعا خوب بود. شرکت‌های تولید کننده درباره کیفیت دارو تماس می‌گیرند و نظرمان را می‌پرسند.»

       رضایی نیز در این خصوص توضیح می دهد: «تقریبا دو سالی است که در مورد داروها مشکل خاصی نداریم. گاهی این مسئله وجود داشته که به صورت مقطعی یک ماهه یا 20 روزه داروی خاصی موجود نبوده ولی نمی‌توانم بگویم که با کمبود مواجه هستیم زیرا اگر خارجی آن موجود نبوده، حتما ایرانی بوده است.»

       او شرایط دوره‌های قبل را یادآوری می‌کند: «چندین سال پیش که تحریم‌ها شدت زیادی داشتند، کمبود دارو محدود به داروی بیماران خاص نبود و در داروهای دیگر نیز کمبود وجود داشت. در حال حاضر می‌توانم بگویم تقریبا کمبود دارو نداریم ولی صد درصد نیست.»

       معاون اجرایی داروخانه 13 آبان درباره رضایت بیماران می‌گوید: «در دوره‌ای که کمبود دارو وجود داشت، بسیاری شکایت می کردند که چرا فلان دارو نیست اما حالا شکایت ها خیلی کم شده است و دیگر به ما شکایتی نمی‌کنند. از اینجا است که می‌فهمیم بیماران نیز راضی هستند.»

کمبود فوق تخصص علت مراجعه به تهران
       وضعیت داروخانه 29 فروردین متفاوت‌تر بود. در آنجا جمعیت زیادی دیده نمی‌شد اما یکی از داروسازان داروخانه می‌گوید که ساعات ظهر مراجعه کنندگان کمتر می‌شوند. نوبت دهی گویا شماره 1735 را نام می‌برد و مسئول می‌گوید برای این داروخانه این تعداد مراجعه کننده از صبح معمول است. با اینکه سپید تلاش کرد که با مسئولین این داروخانه صحبت کند اما موفق نشد.

       باجه‌های مربوط به تایید نسخه طبقه دوم این داروخانه است. کارشناس دارویی بیمه تامین اجتماعی درباره پوشش بیمه‌ای داروهای بیماری‌های خاص می‌گوید: «بیمه‌ها معمولا بالای 70 درصد هزینه این داروها را تامین می‌کنند.»

       او درباره مابه‌تفاوت داروهای ژنریک و داروهای دیگر توضیح می دهد: «بیمه‌ها بیشتر داروهای ایرانی را به عنوان ژنریک قبول می‌کنند. آنها پایین‌ترین قیمت را مدنظر می‌گیرند و اگر بیماری بخواهد دارویی بهتر را بگیرد باید مابه‌تفاوت آن را پرداخت کند. البته دارو با دارو فرق دارد و قیمت ها در این خصوص بسیار متفاوت هستند.»

       این کارشناس دارو می‌گوید: «در گذشته سیستم پرونده‌ای برای بیماران خاص وجود نداشت اما اکنون با وجود این سیستم سهمیه هر بیمار مشخص است و بیمار می‌تواند داروی خود را دریافت کند. این سیستم باعث شده تا از مافیای دارویی جلوگیری شود.»

       بسیاری از افرادی که از شهرستان مراجعه می‌کنند تا داروی خود را تامین کنند، از کمبود داروهای خود در شهرهای‌شان گلایه دارند اما برخی از مسئولین معتقدند که این افراد به دلیل اینکه به پزشک مراجعه کنند به تهران می‌آیند.

کارشناس دارویی این داروخانه  توضیح می‌دهد: «اکثرا دفترچه‌های بیمه‌ای که در این داروخانه دریافت می‌کنیم با مهر پزشکان تهرانی هستند. و به این دلیل است که این بیماری‌ها در حیطه فوق تخصص هستند و بیشتر شهرستان‌های ما این فوق تخصص‌ها را ندارند. در نتیجه مجبور می‌شوند تا به تهران یا شهرهای بزرگ مراجعه کنند و باطبع این داروهای تخصصی هم کمتر در این شهر‌ها یافت می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: