کد خبر: ۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>(we can. I can) شعار امسال روز جهانی سرطان است. سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی سرطان اعلام کرد: این شعار برای 4 فوریه (15 بهمن) سال 2016 انتخاب شده است که نشان می‌دهد، چگونه یک فرد یا یک جمع می‌تواند سهم خود را در کاهش سرطان ایفا کند.
به گزارش شفا آنلاین،امسال، این رویداد جهانی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. بعد از آنکه انجمن جهانی سرطان از حامیان مبارزه با این بیماری خواست شعار«ما می‌توانیم، من می‌توانم» را روی کف دست خود بنویسند و از آن عکس بگیرند و در شبکه‌های مجازی منتشر کنند، میلیون‌ها نفر عکس پروفایل‌شان را با هدف حمایت از بیماران سرطانی و مبارزه با عوامل ابتلا به سرطان تغییر دادند.

 این تصاویر مشت‌های گره زده کاربران را نشان می‌داد که مچ دست‌شان را با روبان صورتی بسته بودند و آن را همراه با هشتگ (we can. I can) در توییتر، فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام منتشر کردند. پیام تصاویر کابران رسانه‌های اجتماعی این بود که همه با هم باید برای متوقف کردن آهنگ رشد سرطان متحد شویم.

آژانس بین‌المللی سرطان تأکید دارد: روز جهانی سرطان فرصتی است برای تأمل در آنچه شما می‌توانید انجام دهید و یک تعهد جمعی برای مبارزه با سرطان ایجاد کنید. «ما می‌توانیم» به معنای ایجاد محیط سالم، ایجاد نیروی کار با کیفیت و شکل دادن به تغییر سیاست‌ها است. و در همین حال «من می‌توانم» به معنای تشخیص زودهنگام، حمایت از بیماران ، بازگشت به کار و انتخاب شیوه زندگی سالم است.

  وضعیت سرطان در ایران

رئیس مرکز تحقیقات سرطان  گفت: روند ‌رشد سرطان در ایران رو به افزایش است و رشد این بیماری در هیچ کشوری مثل ایران نیست.


دکتر اسماعیل اکبری با بیان اینکه وضعیت عوامل محیطی در رشد آهنگ سرطان در ایران مؤثر است افزود: 5 رفتار پر خطر شاخص بالای توده بدنی، مصرف کم میوه و سبزیجات، نبود فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و مصرف الکل عامل بروز 30 درصد از سرطان‌ها است. مصرف دخانیات عامل مهم در ابتلا به سرطان است. 22درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان و 71درصد از مرگ و میر سرطان ریه در جهان ناشی از مصرف دخانیات است همچنین سرطان ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند اچ پی وی یا زگیل تناسلی مسئول 20درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط است.
به گفته وی، برآوردهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، حدود 70درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در 30 تا 40 سال آینده در کشورهای کم در آمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. در هر حال مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان همچنان روبه افزایش بوده و تخمین زده می‌شود تا سال 2030 حدود 13/1 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان جان‌شان را از دست می‌دهند با همه این اوصاف طبل سرطان برای نسل‌های آینده ایران کوبیده شده است.

به گفته دکتر اکبری مرگ 41 هزار ایرانی در سال گذشته گواه این ماجرا است که باید برای مبارزه با عوامل خطر بیماری، پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری چاره‌ای بیندیشیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: