کد خبر: ۹۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>رادیوی ملی آمریکا امروز نوشت: 'ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا از نقش مهم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در به نتیجه رساندن بخش فنی مذاکرات اتمی قدردانی کرد.'
به گزارش شفاآنلاین : رادیوی ملی آمریکا نوشت: 'او در سخنان خود که روز سه شنبه دوم فوریه در جلسه اندیشکده وودرو ویلسون بیان شد، توضیح داد که حضور صالحی در بخش فنی این مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بسیار مهم بود و به کوتاه شدن زمان گفت و گو ها بسیار کمک کرد.'
مونیز گفت که آمریکا و چین قرار است در طراحی جدید نیروگاه اراک به طوری که از پلوتونیم آن نتوان برای تولید بمب هسته ای استفاده کرد، با ایران همکاری کنند.
وزیر انرژی آمریکا گفت: 'قرار است ایران با مدیریت خود و با همکاری جامعه بین المللی رآکتور جایگزین را در اراک بسازد. در این پروژه مشترک که با مدیریت ایران انجام می گیرد ، جامعه بین المللی، بویژه ایالات متحده و چین همکاری خواهند داشت. ما در این پروژه نیروگاهی را طراحی و راستی آزمایی می کنیم که هدف از آن جلوگیری از دسترسی ایران به میزان پلوتونیمی است که با آن مسیر دیگری را طی کند.'
مونیز گفت که اگر چه ایران هنوز پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را تصویب نکرده است، اما اقدامات خود را در چارچوب این توافق، انجام می دهد.
وی افزود: که زمان پاسخگویی ایران به درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت های مشکوک در چارچوب توافق برجام 24 روز تعیین شده است و این زمان کافی برای رسیدگی به هرگونه ادعایی است.
به گفته وی آژانس با انواع فنآوری های پیشرفته تمامی سایت ها ایران را تحت نظارت خود دارد و علاوه بر این تهران برای خرید مواد و دستگاه های مرتبط با برنامه اتمی خود ملزم است که به گروه خاصی مراجعه کند.
توافق اتمی ایران موسوم به برجام 23 تیرماه 1394 پس از دوسال مذاکره فشرده به دست آمد و از روز 26 دیماه، پس از طی شدن مقدمات، به اجرا گذاشته شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: