کد خبر: ۹۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: صنعت دارویی کشور در تولید داروهای بیوتکنولوژیک مانند فرآورده های مورد نیاز بیماران خاص، داروهای مربوط به بیماری ام اس، برخی فاکتورهای خونی و داروهای مونوکنال آنتی بادی برای سرطان پیشرفت های شایان توجهی داشته است.

 به گزارش شفا آنلاین، اکبر عبدالهی اصل افزود: برخی شرکت های ایرانی با برنده شدن در مناقصات بین المللی مهم حتی در زمینه صادرات نیز از تولید داروهای شیمیایی پیشی گرفته اند.
وی به تشریح برخی دستاوردهای دارویی پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، داروهای کشور عموما بصورت چند ملیتی تولید می شد و از تولید صدر صدی داخلی خبری نبود.
عبدالهی اصل افزود: در سال 57 همزمان با ایام تغییر رژیم، صرفا چیزی حدود 25 درصد تولید بازار دارویی ایران و معادل 15 درصد حجم بازار از نظر ریالی در اختیار صنایع داخلی و شرکت های چند ملیتی بود در حالیکه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پس از تکامل چند مرحله ای توسعه، صنعت داروسازی ایران به جایی رسیده که قاطعانه می توان گفت اکنون حدود 95 درصد داروهای کشور با اتکا به توانمندی های صنایع داخلی تولید می شود.
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: این میزان دارو از نظر ارزشی حدود 65 درصد حجم ارزشی بازار کشور را شامل می شود.
عبدالهی اصل افزود: البته این موفقیت ها صرفا به حوزه سخت افزار مربوط نمی شود بلکه با سرمایه گذاری هایی صورت گرفته، بیشترین تعداد دانشکده داروسازی در منطقه ایجاد شده است تا با این طریق بتوان در خصوص تربیت نیروی انسانی برای برآورده کردن نیازهای نرم افزاری صنعت داروسازی، اقدام موثری انجام دهیم.
وی ادامه داد: فعالیت های صورت گرفته در این خصوص فراتر از مطالب یادشده است. با جذب دانشجویان کشورهای دیگر، در حال توسعه آموزش های خود در حوزه بین المللی نیز هستیم.
عبدالهی اصل به توسعه صنعت دارویی اشاره کرد و گفت: با توجه به پژوهش های شرکت های دانش بنیان در زمینه مولکول های جدید دارویی در بخش های سنتز و فرمولاسیون، اتفاقات خوشایندی در صنعت رخ داد تا آنجا که با همکاری های صورت پذیرفته توسط صنعت، در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای آنها خواهیم بود.
وی ادامه داد: با کمک شرکت های دانش بنیان، ورود صنعت داروسازی کشور به حوزه داروهای بیوتکنولوژیک و تکنولوژیک تسهیل شد و فرآورده های نوترکیب، پروتئین و عموما فرآورده های دارای تکنولوژی بالا تولید شدند.
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: در راستای خط مشی فرامین رهبر معظم انقلاب و عملیاتی کردن مصداق های سیاست های کلی نظام سلامت و نیز اقتصاد مقاومتی با فضای ایجاد شده در پسابرجام خواهیم توانست ضمن تعامل با کشورهای دیگر، شرایط را بگونه ای برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ دارویی دنیا و اخذ تکنولوژی آنها فراهم کنیم که در نهایت منجر به ارتقای صنعت تولید داروهای داخلی شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: