کد خبر: ۹۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت> 22 دی‌ماه، اوباما، درآخرین سخنرانی سالانه خود طرحی آرمانی رامطرح کرد: «درمان قطعی سرطان».
به گزارش شفا آنلاین،او در سخنانش به تاریخی مشخص یا معیاری دقیقی برای سنجش به میزان موفقیت در این زمینه اشاره نکرد، فقط اظهار داشت که معاون خود «جو بایدن» را مامور نظارت بر انجام این مهم کرده است. از آن تاریخ تاکنون کاخ سفید تاریخ برگزاری چندین گردهمایی را در این زمینه برای ماه آینده اعلام کرده است.

       آیا به راستی چنین هدفی تحقق‌پذیر است؟ پزشکان و مبتلایان به این بیماری می‌دانند که سرطان یک بیماری مستقل نیست بلکه ترکیب پیچیده‌ای است که چندین بیماری را به همراه دارد. بایدن توانسته 264 میلیون دلاروجه نقد به انستیتوی ملی سرطان تزریق کند.

این مبلغ بیشترین بودجه‌ای است که تاکنون از طرف دولت به این بخش اهدا شده است، اما موانع سر راه تحقیقات موثر برای درمان سرطان به موانع اقتصادی خلاصه نمی‌شود. «برای رسیدن به درمان قطعی راه درازی در پیش داریم، اما چشم‌انداز روشنی در ارتباط با درمان برخی ازانواع سرطان وجود ندارد.» اظهارات فوق را جیمز آلیسون، رییس دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه تگزاس، ادا کرده است.

       به لطف دستاوردهای درمانی در چند سال اخیر و ابداع روش‌هایی که سیستم ایمنی بیماران را علیه سلول‌های بدخیم به تحریک وامی‌دارد، امروز امید داریم سرطانی مانند ملانوما که از گروه سرطان‌های مغلوب‌نشدنی محسوب می‌شد، پس از درمان تا 10 سال بازگشت نداشته باشد. اما انگیزش سیستم ایمنی علیه برخی از تومورها نتیجه‌ای در بر ندارد. بعضی انواع سرطان‌ها، بخصوص آنهایی که حاصل جهش‌های ژنتیکی هستند، مثل سرطان ریه یا ملانوما، هدفی قابل شناسایی‌تر برای سیستم ایمنی هستند تا سلول‌های بدخیم پانکراس و پروستات.

       به‌گزارش آمریکن ساینتیفیک، با اینکه نیمی از درمان‌های بالینی سال گذشته با بکارگیری ایمونوتراپی انجام شده، انکولوژیست‌ها هنوز خود را در مرحله آغازین این نوع درمان در مقیاسی گسترده‌تر می‌بینند. آلیسون تاکید می‌کند که حتی در مورد انواعی از سرطان که تاکنون به چنین روش درمانی پاسخ مثبت داده، نمی‌توان با اطمینان خاطر در مورد اثربخشی صد در صد این روش صحبت کرد.

       مونیکا برتانیولی، رییس اتحا‌‌‌‌د آزمایشات بالینی انکولوژی، نهادی که در سطح ملی عهده‌دار ابداع و آزمایش روش‌های درمانی نوین در درمان سرطان است، با ابراز خوشحالی از حمایت رییس‌جمهور می‌گوید که نباید دچار ساده‌اندیشی شویم و خود را فریب دهیم که در آینده نزدیک به درمان کامل دست خواهیم یافت. ولی چنین رویکردی به ما کمک می‌کند که بتدریج از عوارض منفی روحی که بر بیمار و خانواده‌اش وارد می‌شود، بکاهیم.

       واژه درمان در ارتباط با سرطان واژه‌ای مناقشه‌برانگیز است. در ارتباط با این بیماری، طولانی شدن دوره خفتگی، درمان انگاشته می‌شود ولی هم بیمار و هم پزشک دغدغه بروز دوباره آن را دارند.

       از سوی دیگر، بعضی جراحان قدیمی‌تر با مشاهده اسکار جراحی در سی‌تی اسکن بیمار، با بدبینی اظهار می‌کنند که سرطان بیمار کاملا درمان نشده است. ولی دکتر آلیسون معتقد است اگر بیمار فاقد علامت باشد و پس از گذشت 10 سال بیماری عود نکند، می‌توانیم ادعا کنیم بیمار کاملا درمان شده است.

       دستاوردهای اخیر در امر درمان سرطان به ایمونوتراپی محدود نمی‌شود. بنا به گزارش انجمن ملی سرطان ایالات متحده، از سال 1991 تا 2012 با استفاده از روش‌های غربالگری سرطان‌های پستان و کولون وآگاهی‌رسانی در مورد مضرات سیگار، از وقوع 7/1 میلیون مورد فوت در این ارتباط جلوگیری شده است.

       علیرغم تمام پیشرفت‌هایی که علیه سرطان حاصل شده، آمار فوت بر اثر این بیماری هنوز در آمریکا جایگاه دوم را پس از بیماری‌های قلبی دارد. امید به زندگی با وجود این بیماری در میان مبتلایان بیشتر شده ولی بایست پذیرفت که متاسفانه بخش ثابتی از زندگی انسان امروزین است. متاسفانه در مورد بعضی مبتلایان، اعمال این روش‌های نوین جواب مثبتی نداشته است. پیدا کردن روشی از درمان که بیمار به آن مقاوم نشود، یکی از چالش‌های پیش‌رو است.

       جنگ با سرطان موضوع جدیدی نیست. سال 1970 رییس جمهور نیکسون علیه سرطان اعلام جنگ کرده بود. در آن زمان این سخن رییس جمهور با یک کارزار گسترده اجتماعی همراه شد و سبب شد تصوری غیرواقعی در عموم ایجاد شود که ریشه‌کن کردن این بیماری سهل و دردسترس است. دکتر آلیسون می‌گوید «مردم باید بدانند که درمان قطعی پشت در، در انتظار ما نیست ولی غیرممکن هم نیست.»سپید
Scientific American
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: