کد خبر: ۹۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه وزیر بهداشت کنونی فعلا از این دانشگاه کارانه نمی‌گیرد با تشریح اینکه از بین ۱۱۰۰ کادرپزشکی این دانشگاه فقط ۳۰ نفر کارانه ماهانه ۷۰ میلیونی دارند، گفت: ولی از کارانه ۱۰۰ میلیونی خبری نیست.
به گزارش شفاآنلاین : علی جعفریان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه چرا برخی از وزرا با وجود اینکه در بیمارستان فعالیت نمی‌کنند ولی کارانه به آنان تعلق می‌گیرد، توضیح داد: از وزرای اسبق بهداشت فقط خانم دستجردی کارانه از این دانشگاه می‌گیرد و وزیر بهداشت کنونی یعنی آقای دکتر هاشمی فعلا کارانه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد.

وی در توضیح برخی صحبت‌ها درباره اینکه مبالغ طرح تحول سلامت به کارانه و پرداختی کادرپزشکی تعلق گرفته است، تصریح کرد: از روز اول اجرای طرح تحول سلامت تا آذر امسال مبلغ 280 میلیارد تومان از طرح تحول سلامت به این دانشگاه تعلق گرفت که 89 درصد این اعتبار برای کاهش پرداختی بیماران قرار گرفته است و فقط 11 درصد این اعتبارات برای حضور متخصصین مقیم در اورژانس‌ها، ارتقای زمان ویزیت و زایمان طبیعی تعلق گرفته است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این دانشگاه ماهانه 74 میلیارد تومان درآمد دارد که فقط 30 درصد آن برای پرداخت کارانه صورت می‌پذیرد، توضیح داد: متوسط پرداخته کارانه در کادرپزشکی 11 میلیون تومان است یعنی پزشکان تمام وقت جغرافیایی که مطب ندارند و صبح تا شب فعال هستند، به طور متوسط ماهی 17 میلیون کارانه می‌گیرند و غیرجغرافیایی 7 میلیون تومان بنابراین به هیچ عنوان پرداخت کارانه‌های 100 میلیونی در کار نیست. 

جعفریان با اشاره به پرداختن موضوع کارانه کادرپزشکی از جمله پرستاران نیز گفت: کارانه پرستاران 3 برابر شده است، ولی این کارانه‌ها در بیمارستان‌ها برای پرسنل از 100 هزار تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان است، یعنی متوسط کارانه پرسنل بیمارستانی این دانشگاه با وجود 4 هزار تخت یک میلیون تومان است.

وی افزود: بنابراین از 1100 پزشک، دندانپزشک و متخصص این دانشگاه 400 نفر از آنان به طور متوسط زیر 5 میلیون تومان کارانه می‌گیرند و 56 درصد این تعداد از افراد نیز تا 10 میلیون کارانه می‌گیرند و 30 درصد نیز زیر 20 میلیون تومان به آنان کارانه پرداخت می‌شود و تنها 2.5 درصد یعنی بالغ بر 30 نفر کارانه ماهانه 70 میلیونی دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح این پزشکانی که ماهانه 70 میلیون کارانه دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این افراد برای دریافت این کارانه به صورت وحشتناکی کار می‌کنند یعنی از صبح تا شب در اتاق جراحی هستند و در رشته‌های مختلفی از جمله چشم، زنان، رادیولوژی، قلب فعال هستند  و مسلما در دریافت این کارانه کار زشتی نمی‌کنند زیرا زحمت بسیاری می‌کشند چون وقتی ماهانه 200 عمل جراحی می‌کنند یعنی 200 بار پذیرش ریسک حقوقی بر گردن‌شان سوار است. 

جعفریان در ادامه با اشاره به اینکه هنوز بخش حرفه‌ای K اجرایی نشده است، عنوان کرد: مثلا دستمزد یک عمل جراحی در بخش دولتی 88 هزار تومان است ولی در بخش خصوصی 380 هزار تومان تعلق می‌گیرد. 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین اینکه بگوییم کسانی که در بخش‌های دولتی کارانه‌های آنچنانی می‌گیرند، کار عاقلانه و منطقی نیست ولی با این وجود ما نیز به کادر پزشکی فعال‌مان عنوان کردیم که بیش از سقف 70 میلیون تومان کار نکنند زیرا هم اینکه ما مبالغ بیشتری پرداخت نمی‌کنیم و هم اینکه آنها به کارهای پژوهشی خود بپردازند ولی با این وجود آنقدر اتاق‌های جراحی نیاز به آنها دارد که آنها مجبور هستند شبانه‌روز فعالیت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: