کد خبر: ۹۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس یک مطالعه هم‌گروهی (CohorStudy) که روز 29 ژانویه در ژورنال پدیاتریکز منتشرشده است، چاقی پیش از بارداری مادر همراه با دیابت می‌تواند احتمال ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) و معلولیت ذهنی (IDS) را افزایش دهد
به گزارش شفا آنلاین، این یافته‌ها نشان می‌دهند که اختلال طیف اوتیسم همراه با معلولیت‌ذهنی به لحاظ سبب‌شناسی متمایز از اوتیسم بدون معلولیت ذهنی است.

        منگینگ لی، از مرکز جمعیت، خانواده و بهداشت باروری جان هاپکینز بلومبرگ دانشکده بهداشت عمومی بالتیمور، مریلند می‌نویسد: «شواهد نشان می‌دهد که ASD ممکن است با اختلالات ایمونولوژی و سوخت‌وساز بدن ناشی از چاقی و دیابت مادر مرتبط باشد.»

       وجود همزمان چاقی و دیابت می‌تواند اثرات مضاعفی بر مغز جنین در حال رشد داشته باشد که در مقایسه با داشتن یکی از این علائم می‌تواند ریسک ابتلا در جنین را بیشتر کند. برای این منظور باید مطالعات بیشتر و در ابعاد بزرگ‌تری برای آزمایش تعامل احتمالی میان چاقی و دیابت مادر صورت بگیرد.

       مطالعات پیشین نشان داده بودند که دیابت مادر احتمال ابتلا به ASD را در جنین افزایش می‌دهد، اما این داده‌ها در مورد چاقی مادر متناقض بودند. نویسندگان این تحقیق می‌گویند: «هیچ مطالعه‌ای به بررسی اثرات ترکیبی این دو عارضه همراه هم نپرداخته بود.»

       بنابراین، آن‌ها به تجزیه‌وتحلیل داده‌های 2734 کودک (که از این میان 102 نفر از آن‌ها به اوتیسم مبتلا بودند) پرداختند؛ افرادی که در مطالعه هم‌گروهی تولد بوستون شرکت کرده بودند و دست‌کم یک یا موارد بیشتری از مطالعات پس از زایمان را در مرکز پزشکی بوستون بین سال‌های 1998 و 2014 به پایان رسانیده بودند. تشخیص پزشکی در سوابق الکترونیک اجازه داد تا اختلال طیف اوتیسم و سایر ناتوانی‌های رشدی (DDs)در این افراد مشخص شود. در تجزیه تحلیل‌های تک متغیره، چاقی پیش از بارداری، دیابت پیش از بارداری (PGDM)، وزن بسیار کم هنگام تولد و سیگار کشیدن به‌طور معناداری با اختلال طیف اوتیسم همراه بود.

       در این تحقیق هنگامی‌که محققان مادران را بر اساس وضعیت چاقی و دیابت به 6 گروه تقسیم‌بندی کردند، دریافتند که خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم در زنانی که هم چاق بودند و هم دیابت داشتند، بیشتر بود. به‌ویژه درمیان مادرانی که به چاقی و PGDM مبتلا بودند، خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم نزدیک به چهار برابر بود و در میان کسانی که چاقی و دیابت بارداری داشتند، این احتمال نزدیک به سه برابر می‌رسید. در سایر گروه‌ها افزایش معناداری در احتمال خطر مشاهده نشد یک الگوی مشابه از افزایش خطر ابتلا به معلولیت ذهنی (اما نه سایر اختلالات رشدی) در این کودکان وجود داشت

       نویسندگان این مقاله معتقدند: «ترکیب چاقی و دیابت مادر خطر ابتلا به ASD را در مقایسه با هر یک از این بیماری‌ها به‌تنهایی بیشتر افزایش می‌دهد. اختلال طیف اوتیسم همراه با یا بدون معلولیت ذهنی ممکن است از لحاظ سبب‌شناختی از یکدیگر متمایز باشد.»سپید
Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: