کد خبر: ۹۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران می‌گویند شیردهی از پستان به نوزادان برای مدت طولانی‌تر فقط با بار آوردن کودکانی که در آینده زیرک‌تر و پردرآمدتر می‌شوند، می‌تواند در هر سال حدود ۳۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی نفع برساند.
به گزارش شفا آنلاین،  سزار ویکتوریا از دانشگاه فدرال پلوتاس در برزیل، یکی از نویسندگان رشته‌ای از پژوهش‌ها که در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است، گفت: «شیردهی از پستان باعث نجات زندگی‌ها و صرفه‌جویی مالی در همه کشورها می‌شود.»


       او در بیانیه‌ای گفت: «سوءبرداشت گسترده‌ای وجود دارد که منافع شیردهی از پستان فقط به کشورهای فقیر مربوط است درحالی‌که این تصور کاملاً دور از حقیقت است.»

       این یافته‌ها بر اساس تجزیه‌وتحلیل ۲۸ بازبینی علمی و فراتحلیل است که به منافع ثابت‌شده بهداشتی و اقتصادی شیردهی مادر پرداخته بودند. این نویسندگان می‌گویند این پژوهش بزرگترین و مشروح‌ترین تجزیه‌وتحلیل از این نوع تابه‌حال است. آنان به این نتیجه می‌رسند که شیردهی از پستان به بهبود «عمده‌ای» در امید به زندگی می‌انجامد.

       • سودمندی‌های شیر مادر: بر اساس این تحقیق، شیردهی مادر در کشورهای پردرآمد خطر مرگ ناگهانی نوزادان را بیش از یک‌سوم کاهش داده بود. شیردهی مادر در کشورهای با درآمد کم و متوسط می‌تواند از نیمی از موارد اسهال و یک‌سوم عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند.

       در مجموع جان حدود ۸۰۰هزار کودک در هر سال را با شیردهی مادر می‌توان نجات داد که معادل حدود ۱۳درصد همه مرگ‌های کودکان زیر دو سال است. به گفته این پژوهشگران، خوردن شیر مادر همچنین هوش کودکان را افزایش می‌دهد.

       آنان می‌گویند: «مدل‌سازی انجام‌شده بر اساس این رشته تحقیقات تخمین می‌زند که زیان‌های اقتصادی کاهش توان شناختی کودکان به علت نخوردن شیر مادر در سال ۲۰۱۲ به رقم تکان‌دهنده ۳۰۲ میلیارد دلار رسید. این رقم حدود نیم درصد درآمد ناخالص ملی جهان است. سال گذشته یک بررسی در ژورنال LanceGloba- Health نشان داد که خوردن شیر مادر بدون توجه به پس‌زمینه خانواده، به افزایش هوش در دوران بزرگسالی، دوره طولانی‌تر رفتن به مدرسه و درامد بالاتر در دوران بزرگسالی می‌انجامد. در آن پژوهش رشد ۳۵۰۰ نفر در برزیل از هنگام تولد تا ۳۰ سال بعد پیگیری شده بود. این تحقیقات نشان می‌دهند که بالا بردن میزان‌های شیردهی مادر به کودکان زیر شش ماه تا حد ۹۰ درصد در آمریکا، چین و برزیل و بالا بردن این میزان تا حد ۴۵درصد در بریتانیا باعث کاهش فراوان هزینه‌های درمانی بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، اسهال و آسم می‌شود. به گفته نویسندگان، این بررسی نشان داده است که شیردهی طولانی زنان باعث کاهش خطر سرطان پستان و تخمدان می‌شود و تخمین زده می‌شود که این کار از مرگ حدود ۲۰هزار زن در سال پیشگیری کند.

       • میزان‌ فعلی شیردهی مادران پایین است. بااین‌وجود، بر اساس این تحقیق از هر پنج کودک در کشورهای پردرآمد یکی تا ۱۲ ماهگی شیر مادر می‌خورد، و در کشورهای با درآمد کم و متوسط یک‌سوم کودکان به‌طور انحصاری برای شش ماه اول زندگی‌هایشان شیر مادر خورده بودند. در بریتانیا، حدود یک درصد از کودکان تا یک‌سالگی شیر مادر می‌خورند، و در ایرلند این رقم ۲ درصد و در دانمارک ۳ درصد است که در میان پایین‌ترین میزان‌ها در جهان است. شیردهی از پستان در کشورهای فقیر بسیار رایج‌تر است. شیر مادر رایگان و مغذی است و باعث حفاظت در برابر بیماری‌ها می‌شود، اما برای زنانی که امکان انجام آن را سر ساعت ندارند، ممکن است همیشه عملی نباشد.

       همچنین در برخی موارد ممکن است شیردهی مادر خطرناک باشد- شیر مادر می‌تواند ویروس ایدز را از مادران آلوده به کودکانشان منتقل کند.سپید
AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: