کد خبر: ۹۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به روند رو به رشد سرطان در کشور، گفت: آمار سرطان در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیش از ایران است به طوری که در کشور سالانه 145 نفر در 100 هزار نفر مبتلا به سرطان می شوند اما در کشورهای غربی این آمار 500 تا 700 نفر است.

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمداسماعیل اکبری امروز در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان که در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، اظهار کرد: سالانه در کشور 90 هزار مورد جدید سرطان شناسایی می شود.
وی اظهار کرد: مهمترین دلیل این که کشورهای غربی بیشتر مبتلا به سرطان می شوند سن و امید به زندگی در آنان است. سرطان در سنین بالا به خصوص در بالای 60 سالگی تعداد بیشتری را درگیر می کند و در واقع افزایش چشمگیری دارد.
اکبری با بیان این که وضعیت ابتلای کودکان ایرانی به سرطان همانند سایر کشورهای جهان است، گفت: سرطان در کودکان شکل و شبیه سایر سرطان ها در دنیا است اما در بزرگسالان شکل سرطان تفاوت دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان به شایع ترین سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: کشنده ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی سرطان معده است اما این سرطان در مردان شایع تر است که از آن به عنوان سرطان اجتماعی نام می بریم.
وی ادامه داد: حدود 40 سال گذشته سرطان معده در کشورهای غربی جزو 10 سرطان اول بود اما با توجه به پیشرفت های علمی، پزشکی، بهداشتی مردم در کشورهای غربی این سرطان بسیار خوب کنترل و مهار شده است.
به گفته وی، ایران و یمن به لحاظ ابتلا به سرطان معده در منطقه، به ترتیب رتبه نخست و دوم را دارند.

**90 درصد سرطان ها ناشی از عوامل محیطی است
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان این که 90 درصد از سرطان ها ناشی از اتفاقات محیطی است، افزود : کمتر از 10 درصد سرطان ها عامل ژنتیکی دارد و در واقع ابتلا به سرطان، ارثی و ژنتیکی نیست و ژن در ایجاد سرطان دخالت ندارد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر عوامل محیطی و تغییرات سبک زندگی موجب شده است که ژن ها در بدن انسان سرطان را ایجاد کنند و هیچ سرطانی به وجود نمی آید مگر اینکه تغییر ژنی (اپیژنتیک) در بدن حاصل شود. مانند سیگار کشیدن، دخانیات، مواد مخدر، تغذیه نامناسب که هر یک می تواند عواملی برای ابتلا به سرطان محسوب شود.
اکبری اضافه کرد: تغییرات اپیژنتیک ماندگار است و ممکن است در نسل و فرزندان اول سرطان را نشان ندهد، اما در نسل های بعدی بروز کند.
وی به وجود نیترات در آب اشاره و اظهار کرد: آب مصرفی از هر میکروبی پاک و عاری است، اما مشکل ما میزان نیترات موجود و فلزات سنگین در آن است که همه این عوامل در سلول ها ماندگار هستند و منجر به ضایعه سلولی شده و بیماری های دیگر را ایجاد خواهند کرد.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران با اشاره به هوای آلوده در تهران، افزود: امسال 300 روز هوای تهران آلوده بود، همین امر شرایط سلامتی را به خطر انداخته و موجب عوارض زیادی از جمله ناراحتی عصبی، مشکلات ریوی و ماندگاری در سلول ها بدن شده و تغییرات سلولی به نسل دیگر منتقل شده و موجب انواع بیماری ها در نسل می شود.
وی همچنین درباره نان مصرفی مردم گفت: ترکیب نمک نامتعادل است و افزودن بیش از حد نمک سلامتی مردم را به خطر می اندازد.
به گفته اکبری، حد مجاز مصرف نمک باید بین 3 تا 5 گرم در روز باشد اما ما روزانه حدود 15 گرم نمک در برنامه غذایی خود مصرف می کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با هشدار درباره افزودن جوش شیرین در نان مصرفی مردم گفت: افزودن جوش شیرین به خمیر نیز از دیگر گرفتاری هایی است که باید مدیران حاکمیتی نظارت دقیق بر این وضعیت داشته باشد. جوش شیرین (سدیم) اثرات و عوارض زیادی برای سلامتی دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: