کد خبر: ۹۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی جد نخستین خرگوش ها شده اند که در اواسط دوره میوسین در سیبری زندگی می کرده و به نوعی ارتباط دهنده نژادهای امروزی خرگوش اروپائی و آسیائی محسوب می شود .
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در بررسی ها و مطالعات جدید خود موفق به شناسائی گونه ای جدید از پستانداران شدند که با نام آمفیلاگوس تومیدای Amphilagus tomidai شناخته شده و سر منشا خرگوش های امروزی محسوب می شود .

بر اساس یافته های فوق الذکر، این جانور در حدود 14 میلیون سال پیش در مناطقی که امروزه سیبری نام دارد، زندگی می کرده است . به گفته دانشمندان ، آمفیلاگوس تومیدای لزوما سر منشا و نژاد پیشگامانه خرگوش ها نیست ولی از نظر مطالعات زیست بوم شناسانه  دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و به نوعی حد واسط و ارتباط دهنده بیو جغرافیایی آسیا و اروپا  به یکدیگر محسوب می شود.

آمفیلاگوس تومیدای لزوما سر منشا و نژاد پیشگامانه خرگوش ها نیست ولی از نظر مطالعات زیست بوم شناسانه  دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و به نوعی حد واسط و ارتباط دهنده بیو جغرافیایی آسیا و اروپا  به یکدیگر محسوب می شود.

آنالیزهای ژنتیکی انجام شده نشان می دهد که این گونه پستاندار جدید، متعلق به خانواده ای از خرگوش ها است که پیش از این گمان می رفت تنها در اروپا وجود داشته اند. این خط ارتباط ژنتیکی تائید کننده وجود ارتباط بین قاره های آسیا و اروپا از طریق گذرگاه سیبری در اواسط دوره میوسین یا همان دوران سوم زمین شناسی است .

دوره میوسین در حدود 23 میلیون سال پیش آغاز شده و 5 میلون و 300 هزار سال پیش خاتمه پیدا کرد. در این دوران کره زمین شاهد ناپدید شدن دریای پاراتتیس Paratethys Sea بود که قاره اروپا و آسیا را به دو نیم تقسیم کرده و از جنوب کوه های آلپ در اروپا تا دریاچه آرال ادامه داشت.

در همین رابطه چیارا آنجلونی سرپرست این تیم مطالعاتی و پژوهشگر موسسه دیرین شناسی میگوئل کروسافونت کاتالان اعلام کرد :  مطالعه این جانوران منقرض شده به ما کمک می کند تا از شریاط اقلیمی و زیستی دوران گذشته زمین شناسی درک بهتری داشته باشیم . در این میان برخی از کشفیات موجب روشن شدن ابهامات و مواردی می شوند که ما آگاهی کمتری نسبت به آن داریم .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: