کد خبر: ۹۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 28
رئیس سازمان غذا ودارو
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون داروی داخلی تالاسمی رایگان بوده اما نوع خارجی آن ، حمایت بیمه و دولت را دارد اما باید مابه تفاوتی نیز برای آن پرداخت کند.
به گزارش شفاآنلاین : رسول دیناروند در حاشیه دومین گردهمایی مسئولان روابط عمومی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در جمع خبرنگاران در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که شمار داروخانه های منتخب هم زیاد نیست و داروی سقط جنین نه تنها در داروخانه های عمومی وجود ندارد که اصولا به راحتی در اختیار افراد قرار نمی گیرد.

وی گفت: داروخانه های منتخب داروخانه هائی به شمار می آیند که نظارت بر آن ها جدی و حساس است و این داروخانه ها با حساسیت بیشتری اداره می شوند.

دیناروند تصریح کرد: بازار داروی سقط جنین متاسفانه عمدتا توسط شبکه قاچاق و در جاهائی مانند ناصرخسرو است ؛ چون تقاضا برای این دارو وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای اینکه جلوی توزیع قاچاق این دارو گرفته شود فقط حضور دائمی پلیس کافی نیست و مجموعه ای از اقدامات نیاز است تا توزیع قاچاق داروی سقط جنین به حداقل برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تاکنون در جمع آوری این داروهای قاچاق موفق نبودیم و به کمک نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و قضایی نیاز داریم تا داروهای قاچاق را جمع آوری کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای سقط جنین در داروخانه های دانشگاهی ، آموزشی و هلال احمر توزیع می شود.

دیناروند افزود: معادل 50 درصد کالاهای وارداتی رسمی به کشور ، کالای قاچاق وارد کشور می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کاری در دست انجام است تا شبکه داروهای قاچاق از خیابان ناصرخسرو جمع آوری شود که جزئیات آن متعاقبا به اطلاع مردم خواهد رسید.

دیناروند افزود: در خیابان ناصرخسرو عمدتا داروهای سقط جنین، هورمونی ، ژنتیکی ، دوپینگ و بدنسازی و اعتیاد توزیع می شود.

وی تصریح کرد: هر گاه دارویی دچار کمبود می شود، شبکه قاچاق آن در ناصرخسرو تشکیل می شود که از داروهای تاریخ گذشته نیز استفاده می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نگران هستیم که تاخیر بیمه در پرداخت تعهدات مطالبات خود به بیمارستان ها به زنجیر تامین دارو در بیمارستان ها آسیب برساند.

دیناروند گفت: بیمارستان ها باید مطالبات خود را دریافت کنند تا بتوانند بدهی خود را تسفیه کنند، برخی شرکت ها یک سال است که طلب ها را دریافت نکرده اند و تدارک محموله های دارویی بعدی را نمی توانند انجام دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اطمینان می گویم اگر پزشکی در استانی نسخه تجویز کند، بیمار برای تهیه آن نیاز نیست به تهران بیاید.

دیناروند افزود: اگر دارویی صرفا در هلال احمر توزیع شود به آن خاطر است که فقط یک یا دو پزشک آن دارو را تجویز می کنند و تعداد بیماران آن به 20 نفر می رسد.

وی تاکید کرد: لازم نیست کسی برای تهیه نسخه خود از شهرستان به تهران بیاید و شاید فقط برای خدمات درمانی به تهران می آید زیرا بخشی از خدمات درمانی در قطب ها انجام می شود.

وی ادامه داد: خدمات درمانی پایه در همه نقاط کشور در دسترس است اما خدمات تخصصی و فوق تخصصی فقط در قطب ها انجام می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعداد برخی بیماران خاص از جمله بیماران پیوندی ، تالاسمی و ام اس بالغ بر چند هزار نفر می شود و در همه استان ها خدمات درمانی دریافت می کنند اما تعداد برخی بیماران از 20 تا 40 نفر است و نمی توان به خاطر آنان دارو را در 40 استان توزیع کرد؛ پزشک خاصی در تهران هست که آنان را تحت نظارت دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروها پیش از اجرای برجام به جز رادیو داروها – که توانستیم آنها را نیز داخل کشور تولید کنیم- بطور مستقیم تحریم نبودند اما در نقل و انتقال مالی آنها دچار مششکل بودیم که این مشکل اکنون برطرف شد.

دیناروند افزود: ارتباط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی و در پی آن امکان تامین دارو با روش های عادی برقرار شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اکنون انتظار کاهش قیمت داروها ، سرعت تامین تدارک دارویی و بازگشت به شرایط عادی دارو را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار داروهای گیاهی در ایران در حال توسعه و استقبال مردم نیز از آن خوب است.

دیناروند افزود: داروهای گیاهی جایگزین داروهای مدرن نمی شوند و مکمل هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه بخش عمده ای از مکمل ها و فرآورده های بدنسازی ، قاچاق و برخی از آنها تقلبی هستند.

 دیناروند افزود: تولید داخل و واردات مکمل ها از منابع معتبر در چند سال اخیر در حال توسعه است.

وی درباره توزیع مکمل ها در باشگاه های ورزشی ادامه داد: وزارت ورزش باید در این زمینه بیشتر فعال باشد؛ باشگاه ها ورزشی نباید محمل جولان مکمل ها باشد و مربیان نباید درگیر توزیع مکمل ها شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در دوران پسابرجام، دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی برای کمک به اقتصاد و تولید داروها در داخل کشور هستیم.

 دیناروند افزود: باید بستری را فراهم کنیم که برندهای معتبر دارویی داخل کشور تولید شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش قیمت دارو برای بیماران تالاسمی اتفاق نیفتاده است بلکه سه ماه پیش، پوشش یکی از بیمه ها از این دارو کاهش پیدا کرد و اکنون بیماران باید مابه تفاوتی را برای دارو بپردازند.

دیناروند افزود: از سازمان بیمه گر درخواست کرده ایم که پوشش بیمه ای را بازگرداند اما آنها نیز دلایل خود را دارند؛ طبق مصوبه دولت پوشش بیمه ای در اجرای طرح تحول سلامت نباید از داروها کاهش یابد.

وی ادامه داد: اکنون داروی داخلی تالاسمی رایگان بوده اما نوع خارجی آن ، حمایت بیمه و دولت را دارد اما باید مابه تفاوتی نیز برای آن پرداخت کند.میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: