کد خبر: ۹۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفاآنلاین>تغذیه>فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از انزیم های گلبول قرمزایجاد می شود.
به گزارش شفاآنلاین،فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از انزیم های گلبول قرمز ایجاد می شود. این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در جنس مذکر دیده می شود.

بیماران در حالت عادی کاملا طبیعی بوده و هیچگونه علامتی ندارند مگر اینکه با مواد اکسیدان( خوراکی یا استنشاقی) مواجهه پیدا کنند. از علائم بالینی در هنگام مواجهه با مواد اکسیدان می توان به : رنگ پریدگی، زرد شدن رنگ پوست و مخاط ، تغییر رنگ ادرار( تیره شدن رنگ ادرار به علت دفع بیلی روبین و هموگلوبین از ادرار)، تهوع و استفراغ، دل درد و بی اشتهایی، سر درد و احساس خستگی ، شوک ، زرد شدن چشم، تاکی کاردی، تاکی پنه، افت فشار خون، نارسایی حاد کلیه در موارد پیشرفته اشاره کرد.

علائم بیماری در دوران نوزادی خود را به صورت زردی نوزادی نشان میدهد تشخیص با اندازه گیری سطح انزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز در گلبول های قرمز است. عواملی که در مبتلایان به کمبود انزیم همولیز ایجاد می کند: باقلا به هر شکل موجود، انالوگ های ویتامین کا، نفتالین ( استنشاقی)، حنا ( استفاده موضعی).

 این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها اقدام موثر پیشگیری از بروز حمله همولیز با پرهیز از مواجهه با مواد اکسیدان و در صورت بروز حمله مراجعه سریع به پزشک جهت اقدامات نگهدارنده و حمایتی برای پیشگیری از عوارض همولیز است.ایسکانیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: