کد خبر: ۹۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 26
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>وقتی وزیر بهداشت در مراسم آزمایشگاه‌های برتر عنوان کرد: «برخی مواقع، افشاگری‌ها در خصوص تقلب موادغذایی بیشتر تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی است، کما اینکه بدترین راهزنی نیز تقلب در موادغذایی و دارو است» ناخودآگاه فکرها به سمت ماجرای برنج‌ها و گوشت‌های آلوده رفت
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید هرچند برخی از این اخبار در ابتدای راه با تکذیب روبه‌رو می‌شوند، اما پس از مدتی از زبان یک مسئول در سازمان غذا و دارو تایید شده و جالب‌تر اینکه خبر از پلمب شدن انبارها یا معدوم کردن کانتینرهای حاوی گوشت‌های آلوده می‌دهند. حالا اینکه راهزن‌های مورد نظر در کدام قسمت این پازل دنباله‌دار قرار گرفته‌اند، موضوعی است که جای بحث و تحقیق فراوان دارد.

       ماجرای گوشت‌های آلوده
چیز تازه‌ای نیست، هرچند هنوز ادامه دارد. حدود 3 سال پیش بود که خبر ممنوعیت واردات گوشت‌های آلوده از برزیل منتشر شد و معاون سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: «هیچ گوشت آلوده‌ای وارد کشور نشده و فقط از یک ایالت برزیل به دلیل مشکوک بودن دام به جنون گاوی، واردات گوشت ممنوع شده است.» ایالت پارانای‌برزیل جایی بود که به گفته محسن مشکات، یک راس گاو بر اثر بیماری جنون گاوی تلف شده و گویا ایران قراردادی با کشتارگاه‌های این ایالت جهت واردات گوشت نداشته است.

       پس از گذشت چند سال واکنش‌ها به سمت واردات گوشت بوفالو سوق پیدا کرد و رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و واردات این نوع گوشت را فقط برای مصارف صنعتی و با مجوز دامپزشکی مجاز دانست و گفت: «نظارت در این حوزه قانونا بر عهده سازمان دامپزشکی است و مردم مطمئن باشند که اگر سازمان دامپزشکی تایید کرده است، یعنی کیفیت و سلامت مورد نیاز را داشته و امکان ندارد که دام آلوده باشد و مجوز واردات به کشور را از سازمان دامپزشکی بگیرد.»


نکته تامل‌برانگیز در این ماجرا، برخلاف ماجرای خمیر مرغ، تایید سازمان غذا و دارو نسبت به مجوز واردات سازمان دامپزشکی است. هرچند رسول دیناروند در ادامه توپ را دوباره به زمین سازمان دامپزشکی انداخت و گفت: «فراورده یا دامی را که سازمان دامپزشکی تایید می‌کند مطمئناً کیفیت و سلامت لازم را دارد، ولی سوال اینجاست که چرا مصرف آن منحصر به یک حوزه است که برای مردم نیز سوال است و سازمان دامپزشکی باید پاسخ دهد تا نتیجه نهایی آن اعلام شود.»

       موضوع اینجاست که تفاوت قیمت در برخی محصولات غذایی که مصرف بالایی دارند، گاهی انگیزه‌های سودجویانه برخی افراد را تحریک می‌کند. تفاوت قیمت گوشت تولید داخل با گوشت منجمد برزیلی، کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس را به سمت استفاده از محصول ارزان‌تر و شاید بی‌کیفیت‌تر می‌کشاند. آن هم وقتی که فقط پای گاوهای برزیلی وسط نیست و گوشت گوساله هندی یا گوشت بوفالو هم که فقط برای مصارف صنعتی کاربرد دارد و البته تقریبا نصف قیمت گوشت برزیلی عرضه می‌شود، قدم به بازار ایران می‌گذارد.

       مشکل بزرگ گوشت بوفالوی هندی به نظر امیرپیمان خسروی‌آزاد، دامپزشک و کارشناس واردات گوشت، آلودگی مراتع و چراگاه‌های هندوستان است. وی در این رابطه می‌گوید: «واردات گوشت‌های هندی، همواره مورد ایراد بوده و خریداران آن، اغلب کشورهای آفریقایی هستند.»

خسروی‌آزاد هم همانند اظهار نظر اخیر بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو معتقد است: «هر ماده پروتئینی خامی که وارد کشور می‌شود، از مجاری رسمی وارد شده است. چرا که در غیر اینصورت قطعا ضبط و معدوم شده و مطابق قانون با کسانی که این کار را کرده باشند، برخورد می‌شود.» بهروز جنت هم در این رابطه می‌گوید: «نیاز به واردات برخی موادغذایی به کشور امری بدیهی است، اما اینکه این واردات به صورت رسمی یا قاچاق صورت بگیرد حکایتی است دیگر؛ همچنین محصولات تقلبی و قاچاق این حوزه نیز در صورت رصد و کشف با مجوز مقامات قضایی امحاء می‌شوند.»

       استفاده نکردن از گوشت برای بیشتر ایرانی‌ها یک کابوس است. چرا که خیلی‌ها غذای بدون گوشت را پیش‌غذا می‌شمارند. با این حساب اگر گوشت را یکی از اجزای اصلی سبد غذایی خانوار بشماریم، توجه بیشتر مسئولان در امر واردات را طلب می‌کند. هرچند سال‌هاست که محصولات گوشتی مانند انواع همبرگر، سوسیس و کالباس از گوشت‌هایی تولید می‌شوند که منشا آن برای مصرف‌کنندگان مشخص نیست و روی بسته‌بندی فقط به عبارت «گوشت قرمز» اکتفا شده است.

       شمسعلی هادی‌زاده معلم، دامپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه نیز در خصوص این گوشت‌ها گفت: «هیچ گوشتی بدون اطلاع سازمان دامپزشکی وارد کشور نمی‌شود و این به معنی تایید گوشت بوفالو از سوی این سازمان است، اما بحث اینجاست که می‌توان گوشتی با کیفیت بهتر و از جاهای دیگر تامین و سلامت و کیفیت آن را تضمین کرد.»

 وی افزود: «اینکه گوشتی با دمای بالا پخته می‌شود و آلودگی آن برای بهداشت جامعه مشکلی ندارد، نمی‌تواند دلیل خوبی برای واردات باشد. بلکه نگاه‌ها باید به سمت واردات محصول با کیفیت‌تر برود.» این دامپزشک معتقد است که ابتدا باید یک سیستم نظارتی برای واردات تعریف شود و از کیفیت آن محصول مطمئن شد و بعد اقدام به واردات محصول کرد.

       با این حال به نظر می‌رسد واردات گوشت بازار پر سودی است که عزم جدی برای رسیدن به خودکفایی کشور در زمینه تولید گوشت قرمز را تحت‌الشعاع خود قرار داده و سیستم‌های نظارتی هم تنها به رد شایعات و گمانه‌زنی‌ها اکتفا می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: