کد خبر: ۹۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>«طرح سلامت‌یار» طرحی است که با امضای وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال‌احمر کلید خورد و حالا مرحله پایلوت آن در حال انجام است آنطور که موافقان آن می‌گویند
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در شرایطی که طرح تحول سلامت افزایش بار مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دولتی را در پی داشته است و در این بین چالش‌ها و تنش‌هایی بین بیماران و پزشکان را شاهد هستیم این طرح می‌تواند امیدی برای رفع این مشکلات باشد و از همه مهمتر در سلامت روحی و روانی بیماران موثر است.


       ولی در این بین صحبت‌های علی محمد آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری قابل توجه است، او طی نامه‌ای از حضور داوطلبان سلامت یار بر بالین بیمار انتقاد کرده و این اقدام را غیر موجه و مصداق آشکار نقض حقوق بیمار دانسته است.

       وی در این نامه گفت: «حفظ حریم بیمار و رعایت اسرار بیماران اقتضا می‌کند که ازحضور غیر موجه افراد بر بالین آنان خودداری شود. بیماران با اعتماد به مسئولین بیمارستان‌ها و نظام بهداشت و درمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و چه بسا نمی‌خواهند پدر و مادر و یا حتی همسر و فرزندان آنها از وجود بیماری آنان مطلع شوند.


حال چگونه است عده‌ای دایه عزیزتر از مادر شده‌اند و بی مهابا اجازه می‌دهند تا مکنونات بیماران در اختیار جامعه و افواه عام قرار گیرد . سازمان نظام پرستاری به عنوان مدافع حقوق بیماران و به منظورحفظ و صیانت از حقوق مردم ، هرگونه حضور غیر موجه افراد بر بالین بیماران را مردود اعلام می کند.»

حضور سلامت‌یاران باعث آرامش روحی و روانی بیماران می‌شود
       اما فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در واکنش به این صحبت‌ها با تاکید بر اینکه سلامت‌یاران به هیچ وجه قرار نیست در امور درمانی دخالت کنند، گفت: «این طرح براساس مطالعات تطبیقی و با الگوبرداری از کشورهای دیگر از جمله، آمریکا، سنگاپور، آلمان، هندوستان و انگلیس طراحی شده است.در واقع کشور ما از تجربه این کشورها استفاده کرده و مدل بومی‌سازی آن را ارائه داده است. آموزش‌های بومی و تخصصی نیز به صورت نظام‌مند در خصوص شیوه ارتباط با بیمار، شیوه حمایت های روانی، مراقبت از بیمار، آموزش بعد از عمل به سلامت یاران ارائه می‌شود که در نهایت آرامش و آسایش بیمار را در بیمارستان‌ها در پی خواهد داشت.»

       وی با تاکید بر اینکه ما قصد داریم تسهیل‌کننده کار پزشکان و کادر بیمارستان باشیم، افزود: «حضور سلامت یاران حمایت روانی است که باعث ایجاد آسایش و رضایتمندی بیمار می‌شود. سلامت یاران با حضورشان امر خدمت‌رسانی بیمار را تسهیل و امنیت ایجاد می‌کنند. این برنامه با همکاری معاون درمان وزارت بهداشت و دفتر امور بیمارستانی وزارت بهداشت طراحی شده است و با امضاء و تفاهم‌نامه رئیس جمعیت و وزیر بهداشت صورت گرفته است.


وقتی طرح شروع شود پزشکان و پرستاران به ضرورت وجود سلامت یاران اذعان خواهند کرد. همانطور که در سایر کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نیز شاهد هستیم که سلامت یاران حضور دارند و ارائه خدمت می‌کنند.»

       رافع این طرح را تکمیل کننده طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: « ما تمام تلاشمان این است که بتوانیم با حضور سلامت یاران در بیمارستان‌ها و همکاری و مشارکت کادر درمان بتوانیم رضایت بیماران و مردم را شاهد باشیم. و از همه مهمتر با مشارکت مردم و تقویت حس مسئولیت پذیری اجتماعی مشکلات را برطرف کنیم.»


وی با تاکید بر اینکه سلامت‌یاران بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در بیمارستان‌ها فعالیت خواهند کرد، افزود: « مرحله اول آموزش عمومی و تخصصی برای 12 بیمارستان پایلوت در تهران برگزار شد که این آموزش‌ها برای نترون‌ها، مدیران داخلی بیمارستان، روسای دانشگاه، سلامت یاران و معاونین داوطلب استان ارائه شد. مرحله دوم این آموزش‌ها نیز در ساوه برگزار شد و در نهایت مرحله سوم و چهارم تا 12 بهمن ماه تمام می‌شود. همچنین این افراد علاوه بر دوره‌های عمومی و تخصصی، آموزش های تخصصی را نیز باید در بیمارستان طی کنند.»

       رافع با اشاره به ایجاد خانه سلامت‌یار در هر یک از بیمارستان‌ها برای استقرار نیروهای داوطلب، گفت: «هر سلامت‌یار حداقل 4 ساعت در هفته باید در بیمارستان حضور یابد و تا شش ماه تعهد دارد که به صورت مستمر برای ارائه خدمت همکاری داشته باشد. این طرح که تا آخرمهر ماه به صورت پایلوت در 12 بیمارستان اجرا خواهد شد در چهار مرحله مورد پایش قرار می‌گیرد تا در نهایت بتوانیم با اصلاح و بهبود فرآیندها این طرح ملی را اجرا کنیم.»

گواهی آموزشی برای سلامت‌یاران صادر می‌شود
       همچنین سیدحمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر  گفت: «این اقدام در بسیاری از بیمارستان‌های دنیا وجود دارد. برخی افراد داوطلب با حضور در بیمارستان‌ها نقش همراه آرام بیمار را ایفا می‌کنند که حتی گاهی اوقات تیم سلامت را نیز آرام می‌کنند.»

       وی در خصوص آموزش این افراد بیان کرد: «بالطبع اطلاعات داوطلبانی که قرار است در این طرح شرکت کنند از حوزه سلامت بسیارکم است، به همین دلیل سرفصل‌هایی که عمدتا در حوزه ایمنی بیمار، فرد، نحوه تعامل،حقوق بیمار، حقوق بخش سلامت وهمچنین اقداماتی که نباید انجام شوند به آنها آموزش داده می‌شود. البته کسانی که داوطلب هلال‌احمر هستند دوره‌های کمک‌های اولیه و پایه امداد و نجات را طی می‌کنند.»


جمال‌الدینی با تاکید بر اینکه هلال احمر دو نقش مهم را بر عهده دارد؛ گفت: « در صورتی که ایده و طرح‌هایی در سازمان‌های مرتبط با هلال احمر اجرا شود به عنوان کمک وارد می شویم و حتی نگاه علمی و پژوهش‌های ما براساس رفع نیاز این ارگان‌ها است.


ما این آمادگی را داریم که با همکاری دانشگاه‌ها و قطب‌های آموزشی که در آمایش دیده شده‌اند به عنوان معین وزارت بهداشت در حوزه آموزش‌های مهارتی و پودمانی این نقش را ایفا کنیم. هلال‌احمر در تمام مراکز استان‌ها مراکز جامع کاربردی دارد که در این مراکزآموزش‌ها به داوطلبان داده می‌شود.»

       معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر گفت: « انگیزه خدمت و روحیه داوطلبانه در افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند بسیار مهم است به همین دلیل افرادی انتخاب شده‌اند که این ویژه‌گی‌ها دارند. بعد از گذراندن دوره، گواهی آموزشی به صورت مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای این افراد صادر می‌شود.»

       وی تاکید کرد: «ما قصدمان این است که انگیزه‌های کاذب وارد این طرح نشود و این طرح سادگی خود را حفظ کند. هر چه این طرح ساده‌تر و به انگیزه ذاتی افراد نزدیک شود، موفق‌تر خواهد بود و تمام این آموزش‌هایی که انجام می‌دهیم بر همین مبنا است. اقداماتی که انجام خواهد شد براساس باید و نباید‌ها است تا مشخص شود که داوطلبان نقش دیگری را ایفا نمی‌کنند و به دنبال ایفا در نقش دیگری نیستند.»

       معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه هر عامل بیرونی اگر بدون محاسبه و بدون آموزش صحیح باشد مسلما بی نظمی را تشدید کرده و مسلما مضر است، افزود: «به همین دلیل است که این طرح در بیمارستان‌های محدودی پایلوت می‌شود. حوزه مدیران بیمارستان‌ها رصد و با تک تک بیمارستان‌ها ارتباط ایجاد می‌شود تا به طور مداوم نکات به سلامت‌یاران یادآوری شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: