کد خبر: ۹۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>اجتماعی>وزیر نیرو: براساس برنامه ششم باید برداشت سالانه آب زیرزمینی 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد تا طی 25 سال آینده بتوانیم به سطح ایستایی اولیه برسیم
به گزارش شفا آنلاین،نتیجه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعث شده، در حال حاضر بیش از 115 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی برداشته شده و بیلان دشت‌های کشور منفی5/7 میلیارد مترمکعب را نشان می‌دهد

طی هشت سال گذشته از 1387 تا اول مهر 1394 شاخص خشکسالی (SPI) منفی بوده است. بنابراین هر سال مکرر بارش کمتر از حد نرمال داشته‌ایم.

وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط فعلی نیازمند قوانین جدیدی در حوزه تغییر اقلیم هستیم تا بتوانیم خودمان را با شرایط فعلی بهبود دهیم.

«حمید چیت‌چیان» در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با محوریت «گرمایش جهانی، خشکسالی و طوفان‌های گرد و خاک: تهدیدی برای منطقه»، با بیان اینکه در فضای مجلس شورای اسلامی بیشتر به معیشت مردم توجه می‌شود، گفت: توجه به تغییرات اقلیم مورد تأکید نمایندگان مجلس نیست یا اینکه آن‌طور که باید به این مسائل توجه نمی‌شود، این در حالی است که اگر به این موضوع توجه شود می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه در این برنامه به بخش آب توجه خوبی شده است، به طوری که براساس برنامه ششم باید برداشت سالانه آب زیرزمینی 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد تا طی 25 سال آینده بتوانیم به سطح ایستایی اولیه برسیم.

او با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی باید تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها برای حل بحران آب و شرایط مربوط به تغییر اقلیم بسیج شوند، گفت: کاهش بارندگی یکی از تأثیراتی است که وابسته به تغییر اقلیم در کشور رخ داده است به‌طوری که در سال‌های گذشته متوسط بارندگی 250 میلی‌متر و در شرایط فعلی 243 میلی‌متر نشان داده می‌شود.

 او با بیان اینکه در 15 سال اخیر میزان بارندگی‌ها به 219 میلی‌متر و در هشت سال گذشته به 208 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 15 سال گذشته شرایط بارندگی در کشور دچار شکست آشکار شده و آنچه به عنوان تغییر اقلیم از آن یاد می‌شود، الگوی بارش از نظر شدت، مدت و فراوانی بارندگی است که به میزان زیادی دچار تغییر و تحول شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایط فعلی نوع بارش‌ها نیز تغییر کرده اظهار داشت: 25 درصد بارندگی‌ها در گذشته برف بوده و در شرایط فعلی این عدد به 15 درصد کاهش یافته است، این مقام دولتی ادامه داد: با توجه به این شرایط میزان تبخیر 27/3 میلیارد مترمکعب افزایش یافته، همچنین میزان آب تجدید‌پذیر نیز کاهش چشمگیری داشته است.

 وزیر نیرو با بیان اینکه کشاورزان برای حفظ تولید خود در زمانی که روان‌آب‌ها 20 درصد کاهش یافته توجه خود را معطوف به آب زیرزمینی می‌کنند، گفت: این مسأله موجب شده چاه‌های عمیق زیادی در کشور حفر شود. او گفت: نتیجه این مسأله برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است، به‌طوری که در حال حاضر بیش از 115 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی برداشته شده و بیلان دشت‌های کشور منفی5/7 میلیارد مترمکعب را نشان می‌دهد.

هشدار رئیس هواشناسی درباره تبعات بی‌توجهی به تغییر اقلیم
رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز در این کنفرانس نسبت به اثرات و پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران هشدار داد و گفت: نتیجه تقابل با اقلیم شکست است و تنها راه انسان‌ها در مواجهه با اقلیم سازگاری است.
«داوود پرهیزگار» گفت: بحث گرمایش جهانی و تغییر اقلیم بحث روز جهانی است و در ابعاد جهانی توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی با بیان اینکه گرم شدن کره زمین ازسال  ۱۹۵۰ به این طرف اثبات شده است، در پاسخ به اینکه در نتیجه این پدیده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ گفت: احتمال وقوع هوای سرد، کاهش و احتمال وقوع هوای گرم، افزایش پیدا می‌کند.

 معنی عینی آن این است که در کلانشهری مثل تهران که دمای ۱۵ درجه زیر صفر را در پیشینه خود دارد، با وجود این گرمایش، احتمال شکستن این رکورد بسیار ضعیف می‌شود.
او با بیان اینکه مناطق جنب حاره‌ای مثل خاورمیانه از جمله ایران بیشتر در معرض آسیب تغییر اقلیم قرار دارند گفت: ایران در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به دلیل میزان بارش دریافتی در لبه پرتگاه قرار دارد. بنابراین باید خودمان را برای تشدید بلایای طبیعی آماده کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به روند تغییرات شاخص خشکسالی بر اساس شاخص SPI گفت: طی هشت سال گذشته از 1387 تا اول مهر 1394 شاخص خشکسالی (SPI) منفی بوده است. بنابراین هر سال مکرر بارش کمتر از حد نرمال داشته‌ایم. در سال گذشته SPI بشدت منفی شده و انباشت خشکسالی در سال 1394 خود را آشکارا نشان می‌دهد. سال آبی 94-93 یکی از سال‌های بد برای حوزه آب بوده است.

پرهیزگار با بیان اینکه انتهای تقابل با اقلیم، شکست است، گفت: مقیاس انرژی‌های جوی به قدری بزرگ است که تقابل با آنها در اختیار انسان نیست. بنابراین تنها راه انسان‌ها سازگاری با اقلیم است. او با بیان اینکه در شرایط کنونی سه راهکار قابل ارائه است، گفت: بررسی، ارزیابی و پایش خشکسالی به صورت مستمر، ‌بررسی تغییرات اقلیم در حوزه‌های مختلف آب، انرژی، غذا و...  همچنین مدل‌سازی اقلیم و ایجاد پیش‌آگاهی اقلیمی برای سال‌های بعد و ارائه راهکارهای سازگاری با پدیده تغییر اقلیم، اقدام‌هایی است که باید صورت گیرد.

افزایش پسماند جهان را تهدید می‌کند
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: به دلیل افزایش جمعیت و رشد اقتصادی جهان میزان پسماند در سال 2050 نسبت به 2010 دو برابر خواهد شد که این مسأله تبعات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

پیروز حناچی در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با بیان اینکه میزان اتلاف انرژی در بحث تجاری و خانگی به‌طور روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت در جهان است، اظهار کرد: در کلانشهرها و شهرهای کشور موضوع جزایر گرمایی به طور جدی مطرح شده است که منشأ آن را می‌توان تمرکز در نظام برنامه‌ریزی فضایی کشور دانست.

به گفته وی سالانه تنها در تهران حجم زیادی از ساختمان‌هایی که عمر مفید دارند تخریب می‌شود که نمی‌توانیم آنها را به طبیعت بازگردانیم و باید به این مسأله نیز توجه کرد که این امر تأثیرات مخربی برای محیط زیست به همراه می‌آورد.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: