کد خبر: ۹۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفاآنلاین:میگرن یکی از شایعترین سردردها است و بر اساس داده های اپیدمیولوژیک اخیر یکی از ناتوان کننده ترین بیماریها در کل دنیا محسوب می شود. به گفته ريیس انجمن علمی سردرد ایران حدود ۱۷ درصد از زنان به خصوص زنان جوان به سردردهای میگرنی و تنشی مبتلا هستند.

نکته قابل توجه اینکه داروهای ضد میگرن خصوصا انواع مسکن، سردردها را در فرد مقاوم و دایمی تر کرده از نظر گوارشی، کلیوی وکبدی نیز آسیب رسان می باشند. مصرف بی رویه مسکن ها عامل ۷۰ درصد سردردهای میگرنی مزمن است.

داروها تاکنون جهت درمان وپیشگیری از میگرن اثرات کافی نداشته ویا بسیاری از آنها باعوارض جانبی سنگینی همراه است.متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن های دوره ای و یا مزمن بدلیل ناکافی بودن اثر بخشی داروها و یا عوارض جانبی ناخوشایند از داروهای پیشگیری و یا درمان میگرن استفاده نمی کنند. همچنین در ده سال اخیر داروی جدید و موثری در این زمینه به بازار معرفی نشده است. از این رو نیاز به یک درمان پیشگیرانه با اثرات مشابه و یا حتی اثراتی بیشتر از داروهای موجود در بازار و از آن مهمتر با اثرات جانبی کمتر، احساس می شود.

باتوجه به مطالب عنوان شده همواره پزشکان و مراکز علمی تحقیقاتی دنیا به دنبال درمانهایی با اثربخشی مناسب و بدون عوارض جانبی بوده اند.پژوهشها حاکی از آن است که تحریک اعصاب محیطی (PNS)، اثرات امیدوار کننده ای در پیشگیری از میگرنهای دوره ای و مزمن نشان داده است.در گذشته تحریک اعصاب به منظور کنترل درد از طریق تحریک الکتریکی شاخه های اعصاب محیطی زیر پوست بوسیله ابزارهای کاشتنی اعمال میشد اما اخیرا یکی از مراکز تحقیقاتی دنیا موفق به ابداع دستگاهی موسوم به "سفالی" با توان تحریک عصب سه قلو و ناحیه پس سری از روی پوست شده است به طوریکه بیمار به راحتی آن را تحمل کرده و هیچ گونه دردی احساس نمی کند. تحریک اعصاب محیطی از طریق پوست امتیاز غیر تهاجمی بودن را دارد و بدین ترتیب حتی برای بیمارانی که از میگرنهای دوره ای با شدت کمتر رنج می برند نیز مناسب است.

دستگاه ( (CEFALYشبیه یک هدبند است؛ به گفته پزشکان باید روی پیشانی نصب شده و روزانه به مدت 20دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب با تحریک اعصاب ناحیه پیشانی و سر باعث افزایش تولید اندورفین شده و در نتیجه آستانه تحمل درد را در بیمار بالا می برد و بدین ترتیب از میزان تکرار و شدت سردردها می کاهد. همچنین به مرور زمان باعث ایجاد آرامش در بیماران و حتی افراد سالم می شود. از طرفی نسبت به سایر درمانهای ضد میگرن هیچ گونه عوارض جانبی ندارد به همین دلیل برای استفاده خانمهای باردار و در دوران شیردهی که بیمار قادر به استفاده از داروهای ضد میگرن نیست این ابزار، ایده آل وعاری از هرگونه عارضه احتمالی است و کودکان ونوجوانان بالای ۸ سال نیز با نظارت والدین می توانند از این وسیله استفاده نمایند.این وسیله علاوه بر میگرن بر روی هر نوع سردرد تکرار شونده نیزاثرات کاهنده دارد.

پژوهشها حاکی است که در سال 2014 بیش از ده هزار بیمار در آمریکا از این روش درمانی انفرادی استفاده و اعلام رضایت کرده اند. مطالعات در پنج دانشگاه بلژیک نیز اثرات مفید این تکنیک را تایید کرده است. همچنین آخرین مطالعه در خصوص میزان رضایت بیماران در آمریکا نشان می دهد که در 94درصد موارد نتیجه درمان موفقیت آمیز بوده است و تنها کمتر از 6درصد از بیماران پس از یک دوره 60 روزه به مسیر درمان ادامه نداده اند.

در حال حاضر در سراسر جهان بیش از یکصد هزار دستگاه سفالی به منظور درمان و پیشگیری از میگرن و سردردهای مزمن توسط بیماران مبتلا به آن مورد استفاده قرار دارد ومقالات متعددی در خصوص تاثیر آن برروی سردردهای میگرنی در ژورنالهای معتبرنورولوژی از جمله آکادمی نورولوژی آمریکا به چاپ رسیده است؛ روزانه به تعداد پزشکانی که سفالی راجهت درمان سردردهای میگرنی و سایر سردردهای ناتوان کننده، تجویز می کنند افزوده می شود.

به نظر میرسد این تکنیک درمانی بدون دارو و فاقد اقدامات تهاجمی، افقهای جدیدی درزمینه درمان و پیشگیری میگرن وسایر سردردهای مزمن برای بیماران و پزشکان گشوده است ودرمانی به مراتب کم هزینه تر و بدون عارضه دراختیارآنها قرار داده است. روشی که مورد تایید مراکز بزرگ دانشگاهی و درمانی وهمچنین مورد تایید FDA آمریکابه عنوان معتبرترین مرکز ذیصلاح می باشد.

دکتر علیرضا غلامشاهی- پژوهشگر و عضو انجمن علمی سردرد ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار