کد خبر: ۹۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی >رئیس آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین ماه سالجاری تا پایان آذر ماه، 118واحد خون بسیار نادر برای 21بیمار توسط سازمان انتقال خون ارسال شد.

به گزارش شفا آنلاین،  مصطفی مقدم افزود: در زمان حاضر 80 تن در کشور دارای گروه خونی بسیار نادرند این البته این شمار، شامل کسانی است که شناسائی شده اند.
وی اظهار کرد: به ازای هر پنج تا 10 هزار تن، یک تن در ایران دارای گروه خونی نادر است؛ ضمن اینکه طی هفت سال گذشته 23 گروه خونی نادر در ایران شناسائی شده است.
وی اضافه کرد: اکنون، اطلاعات یک هزار دارنده گروه های خونی نادر در بانک اطلاعات خون های نادر سازمان انتقال خون ثبت شده است که از این شمار، گروه خونی 80 تن بسیار نادر است.
رئیس آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی انتقال خون تصریح کرد: در سال 1392 برای 6 بیمار با گروه خونی بسیار نادر 27واحد خون و در سال 1393نیز برای 15بیمار با گروه خونی بسیار نادر66 واحد خون ارسال شد.
وی افزود: 66درصد بیماران دارای گروه خونی بسیار نادر را خانم ها تشکیل می دهند که بین 11ماه تا 67 سال، سن دارند؛ همچنین 34 درصد بیماران مورد نظر را هم آقایان تشکیل می دهند که سن آنان بین 9 تا 70سال است.
رئیس آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت : 173 واحد خون نادر از سراسر کشور در سازمان انتقال خون به صورت منجمد نگه داری می شود که تا 30سال قابلیت مصرف دارد .
مقدم خاطر نشان کرد: این خون ها، بیشتر توسط بیمارانی چون زنان باردار، افراد مبتلا به تالاسمی، تومورهای بدخیم و کسانی که پیوند اعضا و مغز استخوان انجام داده اند مصرف می شود.
جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن بین المللی خون های نادر است که 23 کشور عضویت این انجمن با مرکزیت آمستردام هلند را دارند و ایران در رابطه با این موضوع به عنوان تنها کشور درحال توسعه درکنار کشورهای توسعه یافته قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: