کد خبر: ۹۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 23
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی >معاون بهداد ناجا گفت: آمار افسردگی در نیروی انتظامی وجود دارد ولی آمار بدست آمده در این نیرو از آمار سطح جامعه پایین‌تر است.

به گزارش شفا آنلاین، سردار سیدمحمدرضا سید احمدیان در نشست خبری ظهر امروز خود با اشاره به اینکه شغل پلیس شغلی پر استرس است، اظهار داشت: با توجه به استرس‌زا بودن مأموریت‌های پلیسی، نیروی انتظامی سعی کرده تا در هنگام جذب نیرو سلامت روانی متقاضیان را مورد سنجش قرار دهد و از کسانی استفاده کند که از نمره سلامت روانی مطلوبی برخوردارند.

در خصوص میزان ابتلای نیروهای پلیس به افسردگی، گفت: با توجه به مشاغل سخت و پراسترس نیروهای پلیس، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای کنترل سلامت روانی پرسنل نیروی انتظامی درنظر گرفته شده و این برنامه‌ها با توجه به مأموریت تخصصی هر یگان متفاوت است.

معاون بهداد ناجا افزود: به عنوان مثال مأموران پلیس راهور می‌بایست هم به عنوان مأمور اجرای قانون و هم به عنوان فردی قضاوت‌کننده در حین مأموریت خود استرس‌های بسیاری را تحمل کند و یا افسران پلیس آگاهی به واسطه درگیری با پرونده‌های قتل و آسیب‌های اجتماعی در شرایط پر استرسی قرار دارند از این رو توصیه شده تا در هر یک از یگان‌ها با توجه به شرایط مأموریتی‌شان استراحت‌هایی برای مأموران در نظر گرفته شود.

سردار احمدیان ادامه داد: مثلاً در پلیس آگاهی مقرر شده تا هر یک از کارآگاهان پس از اتمام 4-5 پرونده قتل به مرخصی تشویقی فرستاده شوند و به همراه خانواده خود چند روز را در استراحتگاه‌های نیروی انتظامی به سر ببرند تا این موضوع جبرانی برای استرس‌های کاری آنها باشد. 

وی خاطرنشان کرد: البته آمار افسردگی در نیروی انتظامی وجود دارد ولی آمار بدست آمده در این نیرو از آمار سطح جامعه پایین‌تر است که بخشی از این موضوع به حفاظت‌های سلامت روانی و بخشی دیگر به انتخاب مأموران نیروی انتظامی از میان افراد دارای سلامت روانی بالاتر برمی‌گردد.

معاون بهداد ناجا گفت: در حال حاضر آمارهای افسردگی در نیورهای انتظامی و پلیس کشورمان از میانگین افسردگی در میان پلیس‌های دنیا بهتر است.

سردار احمدیان در خصوص میزان خودکشی در میان پرسنل پلیس و مأموران نیروی انتظامی نیز اظهار داشت: خوشبختانه در فاصله سال‌های 90 تا 94 توانسته‌ایم با انجام مداخلات موثری آمار خودکشی در نیروی انتظامی را به نصف کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مداخلات انجام گرفته انجام تست‌های شخصیتی در حین ورود سربازان به نیروی انتظامی است که با توجه به نتیجه این تست‌ها مأموریت متناسب با سلامت روان آنها به ایشان محول می‌شود.

معاون بهداد ناجا همچنین با اشاره به راه‌اندازی معاونت سلامت، ایمنی و محیط زیست(سام) در بازرسی ناجا نیز از پایش سلامت روانی سربازان توسط فرماندهان نیروی انتظامی خبر داد و گفت: فرماندهان نیروی انتظامی موظفند در صورت مشاهده علائم روانی در پرسنل و سربازان سریعاً موضوع را به معاونت مربوطه اطلاع دهند و با توجه به این علائم تسهیلات ویژه‌ای از جمله مرخصی به آنها اعطا کنند.

سردار احمدیان یادآور شد: همچنین سربازانی که در تست‌های شخصیتی‌شان علائم روانی خاصی مشاهده شود نمی‌توانند اسلحه تحویل گیرند.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص روند رسیدگی به معافیت پزشکی مشمولان سربازی، خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در مرداد 93، معاینات پزشکی در دو مرحله عمومی و تخصصی توسط پزشکان معتمد انجام می‌شود و کمیسیون پزشکی سازمان وظیفه عمومی با توجه به نتیجه گواهی معاینات اقدام به بررسی مشکل پزشکی مشمولان با موارد قانون معافیت می‌کند و در صورت نیاز معافیت دائم و یا موقت (برای معتادان و ...) را برای مشمولان در نظر می‌گیرد.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: