کد خبر: ۹۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفا آنلاین>سلامت>اگرچه لوزه‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن به حساب می‌آیند اما درمان گلودردهای مکرر و شدید، مستلزم انجام جراحی تانسیلکتومی است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محسن نراقی فوق تخصص گوش و حلق وبینی گفت: لوزه‌ها جزو سیستم لنفاوی و عضو دفاعی بدن هستند که لازم است تا زمانی که مشکل مهمی ایجاد نکردند از بدن خارج نشوند. اما گاهی مشکل لوزه باعث مشکلات تنفسی در هنگام خواب می‌شود که در این صورت باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: مشکلات تنفسی در هنگام خواب، به خصوص در کودکان باعث بسته شدن مجرای تنفسی می‌شود به طوری که ران تنفس با بیانی در هنگام خواب بسته می‌شود و این عمل زمانی اتفاق می‌افتد که عموماً لوزه‌ی سوم که در پشت بینی قرار گرفته است بزرگتر از حد معمول باشد که در این صورت باعث بسته شدن لوزه‌های دیگر می‌گردد.

وی اظهار داشت: کودکانی که لوزه سوم آنها بزرگ است و مانع از تنفس طبیعی با بینی هنگام خواب می‌شود باید جراحی شوند. از شایع‌ترین علائم آن خوابیدن کودک با دهان باز است تنفس دهانی هنگام خواب صورت بگیرد و این عامل هم می‌تواند با خُرخُر هم می‌تواند بی صدا باشد که در هر 2 صورت به علت این که کودک در طول خواب شبانه با دهان باز تنفس کرده و خواب شبانه با دهان باز تنفس کرده و خواب راحتی نداشته، باعث مشکل شود و این مشکلات در طولانی مدت عوارض طولانی مدت و همیشگی را در پی خواهد داشت چرا که می‌تواند منجر به تغییراتی در فک و صورت آن ها شوند. جفت شدن دندان‌ها مختل شده و کام این افراد گود می‌شود که در بزرگسالی مجبورند دندان‌هایشان را ارتوندسی کنند.

وی افزود: اکثر ارتودنسی‌هایی که در افراد بزرگسال و انجام می‌شود ریشه در مشکلات تنفسی و بزرگی لوزه در کودکیشان دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس یک سری باورهای غلط در رابطه با جراحی نکردن لوزه بزرگ در کودکی باید افزود: هرچند که با بالا رفتن سن خود لوزه‌ای وی تحلیل خواهد رفت اما جراحی نکردن آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر داشته باشد چرا که بزرگی لوزه در کودکان روی رشد آنها، تأثیرات رفتاری در طول روز اثر خواهد گذاشت و کودکی با مشکلات تنفسی نتوانسته خواب راحتی داشته باشد یا بی‌حال و خسته و یا پیش فعال و کم تمرکز می‌شود که روی افت تحصیلی آنها تأثیر خواهد گذاشت و همچنین از مهمترین عوارض آن سینوزیت‌های مکرر و عفونت‌های مزمن گوش در بزرگسالی خواهد شد.

وی در پایان افزود: قدم اول برای کودکان که لوزه‌ی سوم آنها بزرگ است درمان دارویی است که در صورتی که طولانی نشده باشد و به حدی بزرگ نباشد که می‌توان با دارو مقدار آن را کنترل کرد و در غیر این صورت بهتر است یا مورد جراحی قرار گیرند و یا با روش درمانی جدید با امواج رادیو فرکانس آن را کاهش داد.yjc
برچسب ها: فوق تخصص ، گوش ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: