کد خبر: ۹۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
شفا آنلاین>سلامت>خواب یکی از مقوله‌هایی است که از اهمیت زیادی در زندگی برخوردار است. از این‌رو باید به کیفیت و کمیت خواب خود توجه کنیم تا در زندگی دچار مشکل نشویم.
به گزارش شفا آنلاین،بسیاری از افراد به این موضوع دقت و توجه کافی ندارند و این امر سبب مختل شدن زندگی آنها می‌شود. در واقع باید گفت اختلال خواب، اختلالی است که شخص در به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب با مشکل روبه‌رو است.

اختلال خواب
غالباً با اضطراب همراه است اما کارشناسان عقیده دارند ممکن است مشکل بیدار شدن از خواب در ساعات ابتدایی صبح، با افسردگی بیشتر مرتبط باشد. احساس نگرانی افراد از مشکل خواب، سبب تشدید مشکل در آنان می‌شود. در واقع باید گفت نگرانی درباره الگوهای خواب غالباً اساس مشکلات خواب را تشکیل می‌دهد.

در تحقیقی که به تازگی انجام شده است، میلیون‌ها انگلیسی اظهار کردند که حداکثر روزی 5 ساعت می‌خوابند و یک چهارم افرادی که سن آنها بین 30 تا 50 سال است گفته‌اند که نخوابیدن به مقدار کافی به سلامتی آنان آسیب می‌رساند. روانشناسان دانشگاه لیدز گفته‌اند که بیشتر مردم نیاز به 5/7 ساعت خواب در شبانه روز دارند. کم‌خوابی ارتباط مستقیم با نگرانی، افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی دارد و باعث وقوع حوادث ناگوار می‌شود.


یک مطالعه و تحقیق روی یک هزار و 24 انگلیسی در محدوده سنی 18 تا 80 سال انجام گرفته است. خانم «آنا ویگل» که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت می‌گوید: خواب شبانه اگر کمتر از 5 ساعت باشد نتایج خطرناکی برای انسان‌ها دارد از جمله این خطرات ایجاد مشکلات قلبی و مشکل در مویرگ‌ها و همچنین ایجاد چاقی و بیماری دیابت است. وی در ادامه می‌افزاید: شرایط زندگی مدرن و وسایل ارتباط جمعی تأثیر مستقیمی بر کیفیت و کمیت خواب ما دارد و اینها دارای مضرات زیادی برای ما هستند. نتایج این تحقیق در کنفرانس خواب که در نیوکاسل انگلیس برگزار شده‌است اعلام شد.


سه درصد از افرادی که سن آنها بین 30 تا 50 سال بود، برای 5 ساعت خواب در شب برنامه‌ریزی کرده بودند و بسیاری از آنها امیدوار بودند که بتوانند بین 8 تا 9 ساعت در شب بخوابند ولی در روز بعد زمانی که از آنها سؤال شد، 25 درصد از آنان پاسخ دادند که کمتر از 5 ساعت در شب خوابیدند. همچنین 42 درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی گفته‌اند که کارشان سخت بوده و 30 درصد گفته‌اند که کار آنها تأثیر منفی روی خوابشان داشته است. دکتر ویگل گفته است، فشار عصبی باعث می‌شود افراد کمتر از آنچه نیاز دارند بخوابند. دکتر ویگل اضافه می‌کند که تفاوت زیادی وجود دارد میان کسانی که نیاز به ساعت‌ها خواب دارند و کسانی که درست می‌خوابند. وی توصیه کرد، مسئولان سلامت و بهداشت توجه بیشتری به خواب مردم داشته باشند، بدین معنی که باید بیشتر به مردم آموزش دهند و همچنین باید اطلاعات اساسی درباره اهمیت خواب به آنها داده شود.

وی توصیه کرد، مردم الگوی رفتاریشان را درباره کم خوابی تغییر دهند.
البته باید گفت که می‌توان راهکارهایی را برای مقابله با بی‌خوابی و داشتن خواب بهتر در نظر گرفت که می‌تواند مفید باشد. از جمله این راهکارها می‌توان به نوشیدن یک لیوان شیر داغ قبل از خواب و ورزش شامگاهی اشاره کرد.


همچنین باید توجه کرد که تنها هنگامی که خوابتان می‌آید به رختخواب بروید و از رختخواب تنها برای خوابیدن استفاده کنید. همچنین باید بدانید که همه افراد گاهی دچار بدخوابی می‌شوند، بنابراین درباره بدخوابی نگرانی نداشته باشید زیرا نگرانی باعث بدتر شدن وضعیت خواب شما می‌شود. هنگام شب باید از خوردن و نوشیدن مواد محرک مخصوصاً کافئین، الکل، نیکوتین و غذاهایی که دارای ادویه هستند پرهیز و قبل از خواب هم از سیگار کشیدن خودداری کرد. همچنین باید از بی‌خوابی و پرخوابی در طول روز دوری کرد. در رختخواب آرامش داشته باشید و به موضوع‌های نگران‌کننده فکر نکنید. قبل از خواب مثانه خود را خالی کنید. اتاق خوابتان باید بی‌سر و صدا و آرام باشد. راهکار بعدی این است که زمانی را برای احساس آرامش خود در روز قرار دهید، مثلاً دوش آب ولرم بگیرید. 
شیرین کسرایی کارشناس روانشناسی
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: