کد خبر: ۹۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>سازمان جهانی بهداشت هفته قبل درباره افزایش سطح کشندگی آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ هشدار جدی داد.
به گزارش شفا آنلاین، به گفته این سازمان، آلودگی شدید هوا باعث مرگ میلیون‌ها نفر شده و بار بزرگی بر دوش نظام‌های سلامت در سراسر جهان می‌گذارد. پیش از آنکه در ماه آینده اعداد و ارقامی مبنی بر افزایش آلودگی هوا در مناطق شهری محروم از سال 2014 ارائه شود، سازمان جهانی بهداشت از یک «فوریت سلامت عمومی» خبر داد که هنوز جنبه‌های مالی آن برای دولت‌ها ناگفته مانده است.

آخرین خبرها
       آخرین داده‌های گردآوری‌شده از 200 شهر نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوا همراه با رشد جمعیت بدتر شده است. رشد جمعیت بسیاری از مناطق را زیر پوششی از غبار و مه برده که حاصل دود وسایل نقلیه، گردوغبار ساخت‌وسازهای شهری، گازهای منتشر از نیروگاه‌ها و سوخت چوب در منازل است. هفته گذشته، غبار سمی که شهرهای مختلف در سراسر جهان را پوشانده بود از ایستگاه‌های بین‌المللی فضایی قابل‌رویت بود. علاوه بر آن، هفته گذشته، چند روز بعد از شروع سال 2016، چندین خیابان در لندن از حد معمول سالانه‌شان برای تولید دی‌اکسید نیتروژن عبور کردند.

       ماریا نیرا، رئیس سلامت عمومی نهاد تخصصی سازمان ملل متحد- می‌گوید: «آلودگی هوا در بسیاری از کشورها باعث ایجاد وضعیت فوق‌العاده سلامت عمومی شده است. این وضعیتی وخیم و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی جهان است که در آینده هزینه‌های زیادی بر دوش جامعه می‌گذارد. آلودگی هوا باعث بیماری‌های مزمنی می‌‌شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

قبلا می‌دانستیم که آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و آسم می‌شوند. اکنون می‌دانیم که منشا بیماری‌های گردش خون، قلبی و عروقی و حتی زوال عقلی هم ممکن است آلودگی هوا باشد. درمان این بیماری‌های مزمن نیازمند تخت‌های بیمارستانی است و هزینه‌ای عظیم می‌طلبد.»

از بریتانیا چه خبر؟
       هفته گذشته، دیوید کامرون که دولتش همواره به سستی در حل مشکل آلودگی هوا متهم شده است و به دلیل همین ادعا ممکن است با چالش‌های قانونی روبرو شود، در مجلس عوام اعلام کرد مشکل رو به رشد آلودگی هوا در مناطق شهری بریتانیا وابسته به برخی سیاست‌گذاری‌های کلان ملی است، مثلا اینکه باید درباره گسترش فرودگاه هیثرو تصمیم گرفته شود. در این مجلس یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار از کامرون درباره صحبت‌های او درباره طرح گسترش فرودگاه هیثرو پرسید که به دلیل احتمال افزایش سطح دی‌اکسیدنیتروژن معلق مانده بود. کامرون با تایید دوباره این موضوع گفت که چگونگی طرح گسترش اکنون در دستور کار دولت قرار دارد.

 دسامبر سال گذشته وقتی کمیته رسیدگی به محیط‌زیست مجلس عوام درباره افزایش آلودگی درنتیجه اجرایی شدن طرح گسترش فرودگاه هیثرو هشدار داد، دیوید کامرون، نخست‌وزیر، این طرح را برای 6 ماه به حال تعلیق درآورد. به گفته کامرون و بقیه وزرا دولت اکنون حل مشکل آلودگی هوا را بسیار جدی گرفته است. در سال 2014، کامرون به دلیل آنکه گفته بود وضعیت اقلیمی امروز زمین نتیجه یک فرآیند طبیعی است، سخت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 در انگلستان که آمارها حاکی از حدود 29 هزار مرگ زودرس درنتیجه آلودگی ذرات معلق و هزاران مرگ براثر مجاورت درازمدت در برابر گاز دی‌اکسید نیتروژن منتشر از موتورهای دیزلی هستند، کار دولت ممکن است به دلیل تاخیر ده‌ساله در حل مشکل آلودگی هوا به دادگاه کشیده شود.

 سازمان غیردولتی کلین‌ارث که سال گذشته هیئت‌وزیران را برای ارائه برنامه‌هایی نو برای کاهش سطح غیرمجاز دی‌اکسید نیتروژن در شهرهای بریتانیا تحت فشار گذاشته بود، اعلام کرده که به دنبال اقدامات عاجل قضایی است چراکه راه‌حل‌های پیشنهادی دولت فعلی برای ایجاد محیط‌زیستی پاک بسیار زمان‌بر هستند.

براساس آخرین برنامه دولت، اداره محیط‌زیست، غذا و امور روستایی قول داده است که هوای شهرهای بریتانیا تا سال 2020 پاک شود و برنامه اضافی نیز برای لندن در نظر گرفته شده است که البته به معنای آن است که شهرهای منچستر، کاردیف و ادینبورو هنوز باید تا چندین سال آلودگی را تاب بیاورند.

گزارش‌های جهانی
       به گزارش سازمان ملل متحد، سالانه حدود 3/3 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ‌های پیش از موعد می‌شوند که سه‌چهارم این مرگ‌ها به دلیل سکته یا حملات قلبی اتفاق می‌افتد. چین با مرگ سالانه نزدیک به 4/1 میلیون نفر، بیشترین تلفات براثر آلودگی هوا را دارد. بعدازآن هند با سالانه 645هزار نفر و پاکستان 110 هزار نفر بیشترین تلفات را داشته‌اند. گزارش جدید آژانس اروپایی محیط‌زیست اتحادیه اروپا نیز حاکی از آن است که آلودگی بزرگ‌ترین خطر برای سلامت عمومی و مسئول بیش از 430 هزار مرگ زودرس در اروپاست.

 مدیر آژانس می‌گوید: «آلودگی عمر مردم را کوتاه می‌کنند و باعث بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی، مشکلات تنفسی و سرطان می‌شود. گذشته از آن، بار مالی دارد، هزینه‌های درمان را افزایش داده و بهره‌وری را کم می‌کند.»

       لرد اشترن، اقتصادان برجسته، عقیده دارد آلودگی هوا یکی از عوامل مهم در تغییرات اقلیمی است. «آلودگی هوا تاثیرات بنیادی دارد.

 ما حالا فقط درباره میزان سمی بودن زغال‌سنگ و گازوئیل اطلاعاتی داریم. می‌دانیم که روزانه در چین 4 هزار نفر از آلودگی هوا می‌میرند. در هند وضعیت از این هم بدتر است.» آخرین پژوهش دراین‌باره نشان می‌دهد تعداد تلفات سالانه انسانی حاصل از آلودگی هوا بیش از مجموع تلفات مالاریا و ایدز در سال است و در برخی از کشورها آلودگی حتی بیشتر از سوانح جاده‌ای قربانی می‌گیرد.

 سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، آلودگی هوا در شهرها تا جایی پیش رفته است که تنها یک نفر از هر 8 نفر ساکنان شهرها از هوایی مطابق با استانداردها برخوردار هستند. آخرین کنفرانس جهانی که در پاریس برگزار شد، انتشار گازهای گلخانه‌ای را مهم‌ترین عامل گرم شدن هوا و تغییرات اقلیمی اعلام کرد و قرار شد کشورهای مختلف به فراخور سهم خود در انتشار این گازها و فناوری که در اختیار دارند در سال‌های آتی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.Guardian

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: