کد خبر: ۹۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:عوارض بی توجهی به سلامت با هزاران میلیارد تومان هم قابل جبران نخواهد بود .

  به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره خودمراقبتی و آموزش بیمار در سالن همایش های بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: سالانه حدود 20 هزار کشته در جاده ها ناشی از تصادفات داریم که اگر به خودمراقبتی توجه می کردیم دچار این شرایط نمی شدیم.
هاشمی افزود: فاصله ما با کشورهای پیشرفته در حوزه سلامت از جهت توجه آنان به خودمراقبتی به خاطر سطح اقتصاد و سواد بالای آنان است. اگر بتوانیم به صورت عملی در خانه ها ، سفیران سلامت داشته باشیم می توانیم در این حوزه موفق شویم.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید به این باور برسند که نقش خودمراقبتی در سلامتی آنان، بسیار بالاست؛ به طور مثال در خودمراقبتی می توان برای کاهش دندان های پوسیده برای نسل جدید استفاده کرد و برای این کار باید از ظرفیت جمعیت 12 میلیونی دانش آموزان بهره برد که به خاطر انحصار آموزش و پرورش در این حوزه به خوبی از این ظرفیت استفاده نکردیم؛ البته این وزارتخانه در این دوره، فرصت های زیادی برای همکاری در حوزه سلامت ایجاد کرده است.
هاشمی گفت: خود مراقبتی، معلولیت ها و هزینه های درمانی را کاهش و طول عمر را افزایش می دهد؛ خود مراقبتی با سطح سواد، وضعیت اقتصادی کشورها و عملکرد و رفتار قوای سه گانه و همچنین رسانه رابطه مستقیم دارد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که طی دهه های گذشته شرایط شاخص های سلامت بهتر شده است؛ زیرا میانگین سطح سواد طی 30 سال پیش، کلاس دوم یا سوم دبستان بود که امروز به کلاس هشتم رسیده است.
وی تصریح کرد: رسانه ها در ارتقای افکار عمومی در حوزه خودمراقبتی نقش موثری دارند؛ ضمن اینکه مدرنیته نیز به انتخاب راه صحیح یا غیرصحیح ، کمک زیادی کرده است و مهم این است که مردم مسیر صحیح را تشخیص دهند.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم ترین کاری که دولت ها و همچنین وزارت بهداشت در حوزه سلامت باید انجام دهند، خودمراقبتی است.
هاشمی تصریح کرد: بسیار زشت است در کشوری مانند ایران، مهم ترین علت مرگ و میر مردم، بیماری های قلبی و سکته مغزی باشد که هر دو قابل پیشگیری است؛ 50 درصد مردم از ابتلا به پرفشاری خون، بی اطلاع هستند و بسیاری نیز متوجه افزایش وزن خود نیستند.
وی ادامه داد: از نظر فرهنگی و روانی نیز مردم با مواردی مواجه می شوند که به روح و اخلاق آنان آسیب می زند.
وزیر بهداشت با تاکید به نقش آموزش بیمار در سلامت و لزوم اجرای آن در بیمارستان ها، گفت: رعایت حقوق شهروندی در بیمارستان ها، جای سئوال است.دست اندرکاران حوزه سلامت در زمینه خودمراقبتی باید عامل باشند ، خیلی بد است که پزشکان مردم را به پرهیز از استعمال دخانیات دعوت می کنند اما می بینیم در جمع پزشکان، بسیاری از آنان سیگاری هستند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در برخی حوزه ها، کم تاثیر، عمل می کنیم به خاطر قضاوت عمومی در برابر عملکردهای دوگانه است؛ یعنی پزشکان، موردی را توصیه می کنند اما خودشان به آن توصیه ها عمل نمی کنند. امیدواریم مردم با خودمراقبتی ، بخشی از کارهای نکرده ما را خودشان جبران کنند.
وزیر بهداشت گفت: با وجود همه تلاش ها، فرصت های خوبی را در گذشته از دست دادیم و امروز هم در حال از دست دادن این فرصت ها هستیم چون در این حوزه تنها هستیم و آنگونه که باید و شاید به این حوزه توجه نشده است.
هاشمی اظهار امیدواری کرد که نظام سلامت با سرعت بیشتری، گام های محکم تری بردارد . اگر امروز مردم به خاطر بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند به خاطر تصمیم گیری های دوران گذشته بوده است؛ اگر نگران آلودگی هوا هستیم معلول تصمیم گیری های گذشته است که جای غصه دارد اما امروز می توانیم راجع به مصرف سیگار و همچنین مصرف روغن، شیرین کننده ها ، مواد قندی و نمک و نوع تبلیغ ها در این زمینه ، تصمیم گیری کنیم.
چهارمین کنگره خود مراقبتی و آموزش بیمار از امروز کار خود را در سالن همایش های بیمارستان امام خمینی (ره) ، آغاز کرده و تا دوم بهمن ماه ادامه دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: