کد خبر: ۹۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> افزایش بیماری‌های ناشی از توارث و مشکلات ژنتیکی در کمین ماست. براساس گزارش‌ها ایران در کمربند برخی از بیماری‌های ژنتیکی قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین،براساس آمارها 5 درصد ازدواج‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد ازدواج فامیلی است و هنوز الزام و اجباری درمورد مشاوره ژنتیک وجود ندارد.

 با توجه به نوپا بودن رشته ژنتیک پزشکی و کمبود متخصص در این حوزه؛ استفاده از توان متخصصان دیگر رشته‌ها و پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی در دکتری ‌ژنتیک پزشکی ازجمله اقداماتی است که وزارت بهداشت برای افزایش نیروی انسانی موردنیاز کشور انجام داده است که متخصصان این حوزه نسبت به آن انتقاداتی دارند.

دانشجویان ژنتیک پزشکی نمی‌توانند مشاوره ارائه دهند
       سعید.ز دانشجوی دکتری ژنتیک ساکن تهران در این مورد می‌گوید: «اداره ژنتیک برای فارغ‌‌التحصیلان پزشکی عمومی دوره‌های آموزش مشاوره ژنتیک ارائه می‌کند و دانشجویان ژنتیک پزشکی نمی‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.»

       احمد.ق دانشجوی دکتری ژنتیک که او هم ساکن تهران است؛ می‌گوید: «براساس قوانین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه و مشاوره دریافت کنند اما در آیین‌نامه‌هایی که جدیدا تصویب‌شده فارغ‌التحصیلان Ph.D ژنتیک پزشکی نمی‌توانند مشاوره ارائه دهند چون مشاوره جزو خدمات سطح اول به‌حساب می‌آید.»

       وی ادامه می‌دهد: «با تغییر قوانین، یک پزشک عمومی به‌راحتی می‌تواند دکتری ژنتیک بگیرد و از تمام امتیازات یک فارغ‌التحصیل ژنتیک پزشکی برخوردار شود. حتی متخصصان زنان و نوزادان نیز مجوز ارائه مشاوره ژنتیک دارند اما دانشجویان Ph.D ژنتیک پزشکی از این حق محرومند.»

       سعید این تغییرات را برای افزایش نیروی انسانی ارائه‌دهنده خدمات مشاوره ژنتیک آسیب‌زا می‌داند و می‌گوید: «سطح اطلاعات پزشکان عمومی و متخصصان بالینی در سطح مولکولی است. این میزان اطلاعات برای ارائه مشاوره ژنتیک کافی نیست. حداکثر اطلاعاتی که یک متخصص زنان و زایمان از علم ژنتیک دارد گذراندن دو واحد درسی است که در دوره پزشکی عمومی گذرانده است اما دانشجویان علوم پایه که دکتری ژنتیک می‌خوانند 120 ساعت کارورزی بیمارستانی دارند. امکان تجویز آزمایش‌های غیرضروری هم خطر دیگری است که در این شرایط می‌تواند تقویت شود.»

       سعید می‌گوید: «مدرسان دوره‌های یک‌ماهه آموزش مشاوره ژنتیک به متخصصان دیگر حوزه‌ها، افرادی از اساتید همان رشته‌ها هستند نه متخصصان ژنتیک پزشکی.»

       به گفته احمد تغییراتی که اخیرا در حوزه جذب دانشجو و ارائه مشاوره ژنتیک از سوی متخصصان دیگر حوزه‌ها پیش‌آمده؛ زمانی رخ داد که بنا بود مجلس طرحی به نام ژنتیک اجتماعی را تصویب کند. براساس این طرح تمام کسانی که قصد ازدواج داشته باشند باید به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

       این دانشجوی دکتری ضمن ابراز نگرانی از آینده شغلی خود می‌گوید: «در شرایطی که نیاز ما به مشاوران ژنتیک زیاد است، نمی‌توان انتظار داشت شخص دیگری به ارائه خدمات مشاوره ورود نکند اما این‌که فارغ‌التحصیلان Ph.D ژنتیک اجازه مشاوره نداشته باشند؛ به‌نوعی تضییع حقوق آنهاست.»

برای ارزیابی‌ موشکافانه‌تر آنچه در حوزه ژنتیک پزشکی می‌گذرد سراغ ابوالفضل موفق، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم.

       وی مشاوره ژنتیک را مهم‌ می‌داند چون اقدامی پیشگیرانه و کم‌هزینه‌تر از درمان بیماری‌های ژنتیکی است. او می‌گوید: «براساس راهنما بالینی کشورهای اروپایی و آمریکایی، افراد باید قبل از ازدواج به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.»

       ابوالفضل موفق نسبت به کمبود متخصص ژنتیک ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «نیاز کشور ما به مشاور ژنتیک آن‌قدر جدی است که اگر فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی که وارد ژنتیک پزشکی شده‌اند همراه با فارغ‌التحصیلان ژنتیک پزشکی شروع به کار کنند؛ بازهم با کمبود مواجه شویم.»

       او راهکار افزایش متخصص و مشاور ژنتیک را افزایش تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌کنند می‌داند و می‌گوید: « این رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علوم بهزیستی، مشهد و اصفهان ارائه می‌شو‌د اما به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌ها در چهار مرکز اول نمی‌توان از این دانشگاه‌ها انتظار داشت ظرفیت پذیرش دانشجو را افزایش دهند.»

لزوم ارائه واحدهای اختیاری مقطع دکتری ژنتیک پزشکی
       عضو هیئت موسسه انجمن ژنتیک پزشکی درمورد نگرانی دانشجویان دکتری ژنتیک پزشکی و پذیرش پزشک عمومی در این رشته می‌گوید: «در ایران نیز مانند کشور آمریکا فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی و علوم پایه هردو می‌توانند مشاوره ژنتیک ارائه دهند. اما زمانی که این افراد در مقطع دکتری در یک کلاس کنار هم می‌نشینند، میزان توان دانشجویانی که فارغ‌التحصیل علوم پایه هستند مشخص می‌شود.»

       ابوالفضل موفق اضافه می‌کند: «دانشجویان علوم پایه در دوره ارشد 28 واحد تئوری و 4 واحد پایان‌نامه عملی دارند و در این مدت با مباحث ژنتیک سروکار دارند. این در حالی است که دانشجویان پزشکی عمومی تنها دو واحد ژنتیک می‌خوانند. بنابراین بهترین پیشنهاد این است که واحدهایی به‌عنوان پیش‌نیاز برای دوره دکتری ژنتیک پزشکی در نظر گرفته‌شده و ارائه شود تا سطح دانش دانشجویان پزشکی عمومی نیز افزایش یابد.»

       عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد ارائه مشاوره ژنتیک از سوی متخصصان بالینی نیز می‌گوید: «ما قوانینی در این مورد که چه کسی چه سطح از خدمات مشاوره را می‌تواند ارائه دهد،‌ نداریم. متخصصان رشته‌های بالینی باید در سطح و حیطه بالینی بیماران مراجعه‌کننده به خود مشاوره ژنتیک ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان ژنتیک پزشکی به مبانی ژنوم،‌ توارث و تمام مبانی آن تسلط دارند. این در حالی است که متخصصان بالینی در دیگر حوزه‌ها تنها در حیطه بیماران خود ازنظر فیزیکی اطلاع دارند و بعضا اطلاعات کافی درمورد آدرس‌های ژنی بیماری خود ندارند.»

موفق در پایان حرف‌هایش دانشجویان را به همدلی دعوت می‌کند و می‌گوید :«ما موظفیم به هدف اصلی خود که جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی است، عمل کنیم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
فائزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
4
واقعا تاسف باره رشته ای خوندم که هیچ اینده ای نداره
و یه پزشک عمومی باید مشاوره ژنتیک بشه
چرا همون اموزش و ازمون رو واسه بچه ها ژنتیک نمیذارید؟
نه فقط فارغالتحصیلان ژنتیک پزشکی حتی ژنتیک وزارت علوم
ما هم همین کتاب ها رو خوندیم
حداقل یه پزشک و یه فارغ التحصیل ژنتیک با هم همکاری کنن
رشته ای خوندیم که نه هیییییچ ازمون استخدامی ای میتونیم شرکت کنیم نه در حوزه خودمون فعالیت کنیم
من ترجیح میدم از دانشگاه انصراف بدم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
2
دیگه ایرانه چیکارش میشه کرد! قوانین خودشون رو هم اجرا نمی کنند! طبق قانون خودشان هدف از دوره دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی تربیت افرادی برای مدیریت آزمایشگاه های ژنتیک و ارائه خدمات روزانه مشاوره ژنتیک می باشد. ولی بعد اتمام دورت میگن نه این کارا کار شما نیست ! کار پزشک عمومیه ! ما هم موندیم به خدا ، تو آزمونی که 10 نفر تو کشور می گیره باید قبول شسی بعدش پزشک عمومی های پردیس و بین الملل و هند و .. کجاها میان خدمات رشته تخصصی ما رو به جامعه ارایه میدن! با دو واحد ژنتیک ملوکلی !
کریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
1
1
با سلام.
نباید در این زمینه هیجانی وتعصبی رفتار کرد.مثل اکثر کشورهای دنیا بهتره که کار مشاوره را پزشک و کار آزمایشگاهی را فارغ التحصیل ژنتیک پزشکی انجام دهد.البته پزشکانی که در این زمینه فعالیت خواهند کرد باید تخصصی تربیت شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
در همان کشورهای دنیا که شما فرمودید مشاوره ژنتیک اصلا و ابدا در انحصار پزشکان نیست. میتونید ک جست و جوی کوچیک در اینترنت بکنید.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
تو ايران پزشك سالاري حاكمه. از بس پزشك عمومي زياد شده واسه رفع بيكاري اين قشر خدمات پولساز رشته هاي ديگه رو ميدن به پزشكان عمومي. اين عدالت نيست.
متاسف از قوانین من درآوردی یک عده بی علم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
2
جناب آقای کریم
حتما شما هم جز افرادی هستید که بی منفعت از این قضییه نخواهید بود که این طور نظر می دهید. این قانون مضر رو اواخر 93 رو کردن! تا این زمان چه افرادی که به دنبال تحصیل در این رشته در آزمون ارشد و بعد دکترا شرکت کردن و حداقل 7 تا 8 سال از عمرشون و جوونیشون رو گذاشتن به امید این که شاید خودشون بتونن شغلی مستقل داشته باشن از یک طرف و از طرف دیگه اصلی ترین هدف این بوده که در پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها (اعم از تک ژنی و کمپلکس مثل سرطان ها و ...) گام مهمی رو بردارن ! هیچ کسی از فارغ التحصیلن این رشته که استخدام نمیشن!!!!. ما تو یک مملکت اسلامی داریم زندگی می کنیم و بنابر قوانین دینی و اسلامی و حکومتی نباید حقی تضییع بشه. حالا چه کسی می خواد این زمان و حق از دست رفته عده ای از جوانان دانشمند مملکت رو جبران کنه. بنده به نمایندگی از طرف تمامی فارغ التحصیلان این رشته اعاده دادخواهی می نمایم. از تمامی فارغ التحصیلان اعم از دانشمندان جوان این رشته ونیز اساتید مجرب و باسابقه می خواهم تا در جهت گرفتن مجدد حق خود سکوت نکنیم. اگر اگر اگر کسانی که این وضعیت رو ایجاد کردن در جهت بهبود وضعیت اقدام نکنن مطمئن باشن اگه امروزفکر می کن موفق شدن مطمئن باشن هم مضرات این کار رو در آینده ای نزدیک خواهند دید و هم فردای قیامت و حتما دیدار به قیامت
متاسف از قوانین من درآوردی یک عده بی علم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
1
لطفا اجازه بدبد نظر بنده برای دیگران هم قابل رویت باشه و از این منظر شما در برگرداندن حق سهیم باشید
نجمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
1
مقصر خومانیم ........پزشکان چون دیگر دوست ندارند درس بخوانند و تخصص بگیرند به راحتی وارد رشتههای علوم پایه می شوند و از انجایی که قانونگذارها هم پزشک اند و تمام مراتب قدرت در حوزه بهداشت و درمان در تصاحب پزشکان است نتیجه اش شده همین .......پزشکان همه را بی سوا و خود را با سواد می دانند.... همین آزمایش های ژنتیک که شده دکان پزشک های زنان .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
1
برای خودم و رشته م متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
0
1
به جای این که متاسف باشیم باید دنبال گرفتن حق خودمون باشیم مگه الکی این همه زحمت بکشیم و عمر و جوونیمون رو بدیم و تسلیم تصمیم یک عده افراد بی علم بشیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
2
واقعا خیلی بده هر جا دنبال شغل مرتبط با ژنتیک هستی اثری از پذیرش تحصیل کرده های ژنتیک نیست فقط نوشتن پزشک عمومی یا ... دوره دیده ژنتیک همون اول می گفتین این همه درس نخوونین چون فقط پزشکیییییییییی ها می تونن با چند هفته ! بشن متخصص ژنتیک اون هم تحت نظارت بهزیستی نه وزارت بهداشت! این واقعا اصالت وزارت بهداشت رو زیر سوال نمی بره؟ میگفتن مدارکی که وزارت میده هیچ ارزشی نداره و اصلا هم لزومی نداشت این همه آزمون بگیرن و فقط می نوشتن پزشکی عمومی بخوونین بعد برین تحت نظارت بهزیستی بشین عالم الدهر ژنتیک و شاید ...
fati
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
0
0
مسخرس این هممممممممه ژنتیک و کارعملی میگذرونیم اون وقت اجازه مشاوره ژنتیک بهمون نمیدن!!!!
قنبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
با سلام محضر دوستان گرامی. من مدتی است که بر روی این موضوع تحقیق می کنم و به این نتیجه رسیدم که طبق آیین نامه تاسیس درمانگاه های چند تخصصی خدمات ژنتیک قابل دانلود از این لینک:
https://treatment.sbmu.ac.ir/uploads/jenetic.pdf
که در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
https://treatment.sbmu.ac.ir/?fkeyid=&siteid=62&pageid=5995
قرار داده اند، فارغ التحصیلان دکتری ژنتیک پزشکی تنها افراد صلاحیت دار برای مشاوره ی ژنتیک در درمانگاه های چند تخصصی خدمات ژنتیک هستند. اما باید دقت کنید که این درمانگاه ها فقط در مراکز استانها وجود دارند پس ممکن است رقابت شدیدی برای استخدام در آنها وجود داشته باشد. همچنین یکی از شرایط استخدام این است که شما حداقل 100 پرونده ی مشاوره داشته باشید که کمی ابهام بر انگیز است چرا که تنها جایی که فرد می تواند مشاوره بدهد، چنین درمانکاه هایی است و شرط کار در این درمانگاه ها هم 100 مشاوره در پرونده ی کاری است!!!
دوستانی هم که اعلام کرده اند حق مشاوره را فقط به پزشکان عزیز داده اند (نه من پزشک نیستم، من خودم مهندس نرم افزار کامپیوتر هستم) درست می گویند با این توضیح که فقط پزشکان می توانند مطب مشاوره ژنتیک مستقل تاسیس کنند. این قانون را در سایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی:
http://old.iums.ac.ir/?fkeyid=&siteid=26&pageid=8739
و در آیین نامه ی فایل موجود در لینک:
http://old.iums.ac.ir/uploads/parvane_zhenetic_39.pdf
می توانید ملاحظه کنید.
پس یک دکتری ژنتیک پزشکی نمی تواند با ایجاد مطب مستقل به مشاوره بپردازد، (بر عکس یک پزشک عمومی می تواند) اما می تواند در مراکز استانها در درمانگاه های چند تخصصی خدمات ژنتیک بعنوان مشاور ژنتیک استخدام شود (بر عکس یک پزشک عمومی نمی تواند).
دوستان به وب سایت من:
http://amooz.in
سری بزنید و اگر نظری در این خصوص داشتید در آنجا برای من ارسال کنید. موفق باشید.
آوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
واقعا تاسف باره، من الان کارشناس ارشد ژنتیک هستم ولی بیکار، و از بابت همین قوانین کشور تمایلی به ادامه تحصیل و گرفتن دکترا ندارم، کار ژنتیک رو میسپارن دست پزشک، واقعا شرم اوره، ...چرا اینقدر بدون برنامه کار میکنید؟؟؟
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
من ارشد ژنتیک هستم و بیکار و هر کجا میرم میگن پزشک باید دوره بگذرونه اونم سه ماه ،آخه این انصافه ،... ،و انقد راحت حق خوری میکنن،من دانشگاه آزاد بودم و ۶سال پول مفت دادم ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
ممنون از احساس هم دردی شما جناب قنبری. مشکل کار این جاست که حق کار مستقل از یک گروه متخصص سلب شده! درست مثل این که به شما بگن کارهای شما در باب کامپیوتر زیرنظر یک مهندس برق باشه آیا شما قبول می کنین؟! واقعا متاسفم. امید آن که روزی بتونیم تو این مملکت حق خودمون رو آن چنان که شایسته است بگیریم.
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
سلام خدمت دوستان .درد دلهای شما را با هم که خواندم بر ان شدم بعنوان کسی که مدرک کارشناسی ژنتیک دارم و 25 سال در یکی از مراکز ژنتیک کار کنم مطلبی را اضافه کنم .ظلم به این رشته از موقعی شروع شد که در دهه 70 در آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش برای حتی درس تخصصی ژنتیک ضریب 1 قرار دادند . به اینصورت کارشناس ژنتیک توان رقابت خود را نسبت به بقیه رشته ها برای قبولی کارشناسی ارشد از دست داد. دیگر در هنگام انتخاب کارمند برای شرکت در دوره های مشاوره ژنتیک بهزیستی آمدند از دارندگان مدارک پرستاری و مامایی !!!!! برای تربیت مشاور ژنتیک استفاده کردند. اینها اول باید یاد بگیرند که کروموزوم در کدام قاره ساکن است . در مقام اعتراض به این بی عدالتی آمدیم که چرا این اشتباه فاحش را دارید مرتکب میشید ؟ گفتند که شما در زمینه بالینی چیزی نمیدانید . گفتیم سوال بالینی نیست سوال ژنتیکی است باید طرح توارث بیماری و جایگاه ژن مربوطه و آزمایش لازم را مردم می خواهند نه اطلاعات بالینی .اگر سوال پزشکی بود خوب مردم مطب می رفتند نه مرکز ژنتیک ؟بعد با کلی اعتراض و تومارنویسی اسم ما را بعد از گذشت چند سال و چند دوره با اکراه در لیست مشاورین ژنتیک و طی دوره آوردند. باور کنید در این سال ها من پزشکی ندیدیم که ضریب همخونی را درست محاسبه کند . پزشکی ندیدم که درست مفهوم ژن و اثرات ژنها بر هم و محیط بر ژنها را بداند . ولی چه کنیم قانون گذار پزشک است و مسئله سوگیریهای صنفی است .
خیاط باشی
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
خوش به حال ما و آیندگان وطنم
مهرنوش پورحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
باعرض سلام و ادب
من کارشناسی مشاوره ژنتیک خواندم. چرا کارشناسان مشاوره ژنتیک نمی تونن در دوره های آموزشی ژنتیک شرکت کنند؟ اگر این رشته کارآیی نداره برای کارشناسان ، از رشته های دانشگاهی حذف بشه خیلی بهتره. وقتی که فقط پزشکان می توانند در این حیطه آموزش ببینند و کار کنند ،جایگاه یک کارشناس مشاوره ژنتیک در جامعه ،کجاست؟
آرزو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
با عرض سلام خدمت تمام دوستان دانشمند حوزه ی ژنتیک
بنده سالهاست جهت اخذ حق از دست رفته مان در حوزه ی ژتتیک تلاش کردم و بعد از کلی سرخوردگی به این نتیجه رسیدم نه تنها راه بازیابی حقمان،الزام وزارت بهداشت برای ایجاد دوره ی کلینیکال برای فارغ التحصیلان ژنتیک پزشکی به مدت یک و نیم سال است که پس از پایان دوره ؛مدارکشان از پی اچ دی ژتتیک به ام دی ژنتیک تغییر حالت داده و دیگر نگرانی نظام پزشکی بابت مسائل کلینیکال و معاینه بیمار برای عزیزان ژنتیسین، برطرف شده و به راحتی میتوانند در حوزه ی تخصصی خود فعالیت کنند..و در پایان ذکر این مسئله را واحب دانستم تا به مسئولین پزشک تصمیم گیرنده حوزه درمان متذکر شوم که لطفا جهت در آمد زایی قشری از دوستان پزشکتان ،حق گروه تخصصی دیگر را تضیبع ننموده و موقع تصمیم گیری،کمی عاقلانه و محاسبه شده تر عمل نمایید..سپاس
براری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
بنده نیز رشته ام ژنتیک است ب اجرای این طرح وواگذاری مراکز مشاوره ژنتیک به پزشکان عمومی معترضم امیدوارم بشه تغییری ایجاد کرد
مادر
|
United States
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
لطفا به فریاد فارغ التحصیلان ژنتیک برسید چه گناهی کردند این رشته رو خوندند چه کنند به کجامراجعه کنند
کتایون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
من برای سیستم آنوزشی کشور متاسفم من کارشناس آزمایشگاه هستم و ارشد ژنتیک‌وزارت بهداشت تو ی آزمایشگاه ما دکتری که تحت عنوان پاتولوژیست مجوز تاسیس آزمایشگاه داره قد یک بوق از میکروب و هماتو سر در نمیاره بارها منو تو اتاقش برده و پنهانی سوالات میکروب و هماتو و بیوشیمی ازمن پرسیده از اونور چون پزشکا بیکارن حق رشته های ارزشمند مارو ضایع میکنن متاسفم براتون ....
mahdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
این ملت هستن که قانون تایین میکنن به شرطی که آستینارو بالا بزنید و با این ظلم مقابله کنید و حقتون رو بگیرید
sara
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
0
مهر نظام برگشت.
armin arko
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
لطفا برای کمک به رفع بهتره مشکلات این رشته جمله ( اتحاد زیست شناسان ایران ) را در گوگل سرچ کرده و به این انجمن بپیوندید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
بهتر درخواست بدین که پزشکان عمومی کار شما رو ازتون نگیرن نامه ای درخواستی با امیدوارم کار درست نمیشه
Nnnn
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
من دانشجوی ترم یک ژنتیکم وو از این خبر بسیار متاسف و ناراحت شدم. در حالی که این رشته در جهان پولساز در اینجا حتی نمی تونه کسی که ژنتیک خونده زندگی شو سر کنه;(((
واقعا تاسف داره همچین ادماییی مسئول اند در کشور و مانع پیشرفت علمی میشوند
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
چند سال زحمت بکش اونوقت یه پزشک عمومی که حتی نمیدونه RNA پلیمراز چیه میاد میشه مشاور ژنتیک توهم باید مدرکتو بزاری یه کنجی خاک بخوره.واقعا هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست.مسئولی که بنا به تعصب به همکارای پزشک بیکارش چنین قانونی رو تصویب کرده اولین خیانت رو به خود مردم و دومین رو خیانت رو به متخصصین ژنتیکی میکنه.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
0
آقا من سال ۸۵ با رتبه ۲۰۰۰ رفتم دانشگاه دولتی که به راحتی پرستاری اصفهان،علوم آزمایشگاهی،تربیت معلم و... رو آوردم. از انتخاب بد و اینکه علم رو انتخاب کرده بودم و اینکه خیلی اون زمان در مورد این رشته صحبت زیاد می‌کردن که کلاسش بالا هست و... رفتم این رشته،زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک. بعد ها فهمیدم که چه اشتباه بزرگی کردم. با پزشکی ۶ نفر فاصله داشتم فقط به خاطر اینکه عمومی ها رو خیلی پایین زده بودم،تخصصی ها رو بالا زده بودم،پزشکی قبول نشدم.
با ۱۱۷ واحد پاس کرده انصراف دادم از بس ناراحت بودم که چرا ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
زندگیم خراب شد،پدر و مادرم رو از دست دادم
ای کاش ایران به دنیا نمیومدم
آرزو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
0
0
دوستان عزیز گروهی برای احقاق حق دکترای ژنتیک مولکولی با کمک انجمن ژنتیک ایران ایجاد شده تا با همفکری همه برای اخذ مجوز مسئول فنی آزمایشگاه تلاش کنیم ، هر کس تمایل داشت جوبن بشه

https://chat.whatsapp.com/Ir57ksvMi2J7f7Iq7UyVAp
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: