کد خبر: ۹۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در دیدار با وزیر بهداشت، آمادگی کشورش رابرای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های بهداشت و سلامت اعلام کرد.

به گزارش شفا آنلاین، «بریگی تسی پریس» با ابراز خرسندی از حضورش در ایران گفت: زمینه‌های همکاری زیادی در بحث ساخت ساختمان‌های بیمارستانی، تجهیزات، دارو، بیمه، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران وجود دارد که منحصر به مصرف بازار ایران نمی‌شود و بازار‌های صادراتی منطقه را نیز مد نظر داریم. وی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران آلمانی برای سرمایه‌گذاری در ایران بویژه پس از لغو تحریم‌ها گفت: هم‌اکنون 40 شرکت بزرگ و صاحبان مشاغل آماده سرمایه‌گذاری در ایران بویژه در حوزه سلامت و بهداشت هستند. 

وی به فعالیت چند شرکت بزرگ آلمانی در حوزه دیالیز نیز اشاره کرد و گفت: ما آماده همه گونه همکاری از جمله انتقال دانش به ایران هستیم و در محیط سرمایه‌گذاری ایران فقط به جمعیت 80 میلیونی ایران توجه نداریم بلکه خواهان حضور در بازار 400 میلیونی منطقه هستیم و ایران به لحاظ دارا بودن نیروی انسانی متخصص و امکانات فراوان زمینه خوبی در این خصوص دارد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیأت آلمانی در ایران ابتدا از تلاش‌های دولت آلمان در خصوص به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای و حل مسائل مربوط به برجام تشکر کرد و گفت: امیدوارم در فضای بین‌المللی جدید دوباره شاهد باشیم که شریک اصلی ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور آلمان باشد.

در یک ماه گذشته وزارت بهداشت میزبان 10 هیأت سرمایه‌گذار خارجی در حوزه سلامت بوده است. سرمایه‌گذارانی که منتظر گشوده شدن قفل تحریم‌ها بودند تا از فرصت لغو تحریم‌ها برای بهره‌برداری و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی در ایران استفاده کنند.

حالا مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نسبت به کمبود تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات فرسوده گلایه‌مند بودند، اعلام می‌کنند با اجرا شدن برجام بستر مناسب و امن برای مشارکت بخش غیر دولتی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت بیمارستان و توسعه تخت‌های بیمارستانی فراهم شده و این وزارتخانه از انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی استقبال می‌کند.

وزارت بهداشت قصد دارد، برای جبران کمبود یکصد و 15 هزار تخت که نیازمند 86هزار و 200میلیارد تومان اعتبار است از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کند و آنها از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خرید خدمت داشته باشد.

پس از گذشت چند روز از اجرای برجام نخستین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با هدف جلب حمایت از بخش خصوصی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این همایش محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: انتظار من از این همایش این است که با توجه به ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رسیدن ایران به جایگاه اقتصادی اول منطقه، همه اقدامات لازم را برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت فراهم کنیم و با دیالوگی که امروز بین وزارت بهداشت و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود، پیشنهادهای لازم برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت در اسرع وقت و حتی تا هفته آینده به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شود و حتماً این سازمان از همه امکانات و تسهیلات برای تسریع در این روند دریغ نمی‌کند.

وی گفت: برای رسیدن به اهداف این برنامه و اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز 20 ساله به رشد 8درصدی اقتصادی نیاز داریم و برای این کار باید 580 هزار میلیارد تومان به‌صورت سالانه در کشور هزینه شود.

مسلماً دولت چنین توانی ندارد و عقل هم حکم نمی‌کند با چنین سرمایه‌گذاری دولتی اگر هم وجود داشت، اقتصاد دولتی را ترویج کنیم.

وی گفت: سهم بخش خصوصی از این مشارکت سالانه 24 هزار میلیارد تومان تعیین شده که باید سود سرمایه و مشوق‌های لازم را برای این سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه این سازمان برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی و جلب سرمایه گذاری‌های داخلی در همه بخش‌ها از جمله بخش سلامت، از هیچ گونه حمایت و ارائه تسهیلات دریغ نمی‌کند، اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز انتظارات به حقی دارند که باید با اراده و تدبیر دولت و ایجاد فضای کسب و کار مناسب فراهم شود.

برای این کار پیشنهاد می‌کنم مثلثی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاران داخلی تشکیل شود تا دستورالعمل‌های لازم را برای جلب مشارکت‌های مردمی اصلاح کنیم.

  همچنین در بخش دیگر این همایش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها عرصه ورود بخش خصوصی در حوزه سلامت را تسهیل می‌کند در پاسخ به برخی افراد که معتقدند بیمارستان‌های خصوصی زیانده است تصریح کرد: در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ دنیا مانند توشیبا، فیلیپس، سونی، فوجی و همچنین مپنا اقدام به ساخت و اداره بیمارستان‌های زنجیره‌ای می‌کنند پس اگر این روند اقتصادی نبود این کمپانی‌ها نیز اقدام به ساخت بیمارستان نمی‌کردند چرا که سرمایه در گردش این حوزه بیش از دو برابر نفت و گاز است.

دکتر سید حسن هاشمی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در این وزارتخانه متقاعد کردن دوستان و همکارانی است که اعلام می‌دارند حوزه بهداشت و درمان حاکمیتی است و منابع، مدیریت، سرمایه‌گذاری و تأمین هزینه‌ها باید توسط دولت انجام شود که این نوعی نگاه سوسیالیستی است.
وی همچنین با بیان اینکه با مدلی که در حال حاضر با پول پزشکان بیمارستان خصوصی احداث می‌شود ممکن است مقرون به صرفه نباشد افزود: معمولاً تعدادی از پزشکان دور هم جمع می‌شوند و پس از دریافت وام 30 درصدی اقدام به احداث بیمارستان می‌کنند اما بخش عمده درآمد آن را به عنوان حق‌‌العمل بر می‌دارند که این مدل در حال حاضر در دنیا منسوخ شده است. بازگشت سرمایه مجموعه‌ای از درآمد هتلینگ و دستمزد است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: