کد خبر: ۹۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی در کشور به بهانه خصوصی سازی، به افزایش تولید مواد دخانی در شرکت های شبهه دولتی می پردازند.
 به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر سیاری عصر سه شنبه در جلسه مشترک با «ورا سیلوا» رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت افزود: افرادی که به افزایش تولید مواد دخانی در کشور اقدام می کنند، برای اقدام خود بهانه های مختلفی مانند حمایت از اشتغال هفت هزار کارگر در کارخانه های تولید مواد دخانی یا اشتغال 10 هزار نفر کشاورز در تولید توتون اشاره می کند.
وی گفت: تولیدکنندگان مواد دخانی در کشور هیچوقت به این نکته اشاره نمی کنند که می توانند با جایگزین کردن کشت توتون و اشتغال کارگران در صنایع دیگر در جهت سلامت مردم گام بردارند و در واقع به بهانه های مختلف برای افزایش مصرف دخانیات در کشور بازار گرمی می کنند.
سیاری ادامه داد: یکی دیگر از بهانه های مدافعان تولید دخانیات در کشور این است که مبارزه با تولید دخانیات باعث افزایش قاچاق می شود و در واقع قاچاقچیان، وارد کنندگان و تولیدکنندگان دخانیات هر سه از یک جنس هستند و اجازه نمی دهند که برنامه های وزارت بهداشت در مبارزه با دخانیات به موفقیت برسد.
معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه 63 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می کنند، طول عمر افراد سیگاری بین 20 تا 30 سال کم می شود، همچنین مردان سیگاری 23 برابر و زنان سیگاری 13 برابر افراد عادی به سرطان ریه مبتلا می شوند و احتمال سکته در افراد سیگاری دو تا چهار برابر افزایش می یابد.
سیاری گفت: تولید کنندگان، تاجران و قاچاقچیان مواد دخانی هیچ نگاه انسانی به سلامت مردم ندارند و فقط به درآمد سرشار خود فکر می کنند و هر اقدامی که برای مبارزه با دخانیات صورت می گیرد با اقدامات این گروه ها خنثی می شود.

** مسابقه نابرابر وزارت بهداشت با قاچاقچیان، واردکنندگان و تولیدکنندگان دخانیات
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در یک مسابقه نابرابر با قاچاقچیان، واردکنندگان و تولیدکنندگان دخانیات قرار دارد که همواره سعی می کنند بازار مصرف را در کشور متعادل نگهدارند و همیشه در این مسابقه وزارت بهداشت بازنده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: اندیشمندان دنیا عزم خود را جزم کرده و به شش استراتژی برای مبارزه با دخانیات رسیده اند که شامل اطلاع رسانی درباره عوارض دخانیات، محدودیت عرضه و مصرف دخانیات در اماکن عمومی، سختگیری در دسترسی به مواد دخانی، فراهم کردن زمینه درمان معتادان به دخانیات، افزایش قیمت از طریق افزایش مالیات سیگار و تحقیق و بررسی برای یافتن سیاست های بومی برای کنترل دخانیات است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: