کد خبر: ۹۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی صریح و بی پرده، از عملکرد مجلس شورای اسلامی و برخی نهادها و سازمانها در زمینه مبارزه با دخانیات به شدت انتقاد کرد و گفت که مهمترین مشکل در این زمینه، مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش مالیات آن است.
به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی عصر سه شنبه در دیدار با «ورا سیلوا» رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت، عملکرد برخی سازمانهای درمانی و بازنشستگی را نیز در این زمینه مورد انتقاد شدید قرار داد و آنها را متهم ساخت که نه تنها به مبارزه با دخانیات کمک نمی کنند بلکه به گسترش آن دامن نیز می زنند.

او بدون آنکه از سازمان خاصی نام ببرد، گفت: در یک اتفاق نادر در دنیا، در ایران مهمترین بیمه درمانی، مالک مهمترین شرکت تولید دخانیات در کشور است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع عجیب و نادری که در کشور ما وجود دارد، این است که مهمترین بیمه درمانی ایران که باید از بروز بیماریها پیشگیری و به درمان بیماران کمک کند، خود مالک مهمترین شرکت تولید دخانیات کشور است.

هاشمی گفت: اگرچه این موضوع بیشتر شبیه یک جوک و لطیفه است اما متاسفانه در کشور ما واقعیت دارد.
در اواخر سال ١٣٩١ طبق تصویب هیأت وزیران دولت دهم، ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار و این صندوق نیز به وزارت تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی منتقل شد.
به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات ایران که بزرگترین شرکت کشور در این عرصه به شمار می رود، سالانه 67 میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز اخیرا گفته است که'ایرانی ها روزانه معادل ۳۰ میلیارد تومان سیگار می کشند و سالانه نزدیک به 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که بین 15 تا 25 میلیارد آن قاچاق است.'

** اتفاق نظر درمورد افزایش مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی وجود ندارد
وزیر بهداشت گفت: مهمترین مشکل من به عنوان وزیر بهداشت در مبارزه با دخانیات این است که همکاران ما در دولت و مجلس و حتی قوه قضاییه که تصمیم گیرنده و سیاستگذار کشور هستند با افزایش مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی مخالفت می کنند و از این نظر بین دستگاه های مسئول کشور اتفاق نظر وجود ندارد.

هاشمی تصریح کرد: از جمله اقدامات دولت یازدهم برای مبارزه با دخانیات ارائه لایحه افزایش مالیات بر دخانیات به مجلس است که امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوانیم کاهش مصرف دخانیات را برای همه گروه های سنی و در همه مجامع شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه در دنیا ثابت شده که افزایش مالیات و گران شدن مواد دخانی باعث کاهش مصرف آن می شود، افزود: اما افرادی در دولت و مجلس تصور می کنند افزایش مالیات دخانیات موجب رشد بی رویه قاچاق مواد دخانی در کشور می شود.
هاشمی خطاب به رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی گفت: این مشکلات را به این خاطر مطرح کردم که اعلام کنم وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در اجرای مفاد کنوانسیون های بین المللی مبارزه با مواد دخانی متعهد است و بیش از همه دستگاه ها علاقه مندیم که کشوری عاری از مصرف دخانیات داشته باشیم و یا حداقل مصرف مواد دخانی را در کشور به حداقل ممکن برسانیم.

** شخصا از مسیر کنترل مواد دخانی راضی نیستم
وزیر بهداشت افزود: تلاش های زیادی برای کنترل مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در دولت انجام شده و موفقیت هایی نیز به دست آمده اما شخصا از مسیر کنترل مواد دخانی در کشور راضی نیستم و معتقدم باید بسیار بهتر از این و با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
هاشمی هشدار داد، در دوران بعد از تحریم ها شرکت های بین المللی تولید کننده دخانی به کشور هجوم می آورند و امیدوارم بتوانیم در شرایط جدید نیز با اجرای مدل ایرانی مبارزه با دخانیات و افزایش مالیات سیگار موفقیت های گذشته را در مبارزه با مواد دخانی بیش از گذشته داشته باشیم.
وزیر بهداشت گفت: اکنون که سیاستگذاران کشور با افزایش مالیات و خرده فروشی سیگار مخالفت کرده اند از مردم و جوانان می خواهم که خود رعایت کنند و عادت غلط مصرف دخانیات را ادامه ندهند، زیرا 90 درصد سرطان های ریه به خاطر مصرف سیگار رخ می دهد و مصرف دخانیات عامل مهم بسیاری از بیماری های مادرزادی است.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: این اتفاقات ناگوار توهم نیست و با وجود آنکه می دانم موعظه کردن در این زمینه اثری ندارد اما از همه می خواهم برای داشتن یک زندگی و جامعه سالم همکاری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: