کد خبر: ۹۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر تحقیقات جشنواره رازی گفت: به معنای واقعی کلمه، بودجه‌ای به بخش توسعه علم و فناوری اختصاص پیدا نکرده است با این حال کشور ما در منطقه در تعداد پژوهشگر از ترکیه رقم بالاتری برخور داریم.

به گزارش شفا آنلاین، ملک‌زاده پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی درباره بهبود سلامت در نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: کاهش مرگ‌و‌میر کودکان و مادران، افزایش بهداشت، افزایش سلامت از جمله دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت است؛ بیماریهای عفونی در ایران علت مرگ و میر نیست و چالش جدید ما بیماریهای غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه با تلاش وزیر بهداشت طرح تحول در نظام سلامت را شروع کردیم و امیدواریم در این طرح موفق باشیم، عنوان کرد: پژوهش اساس موفقیت است و پس  از پایان جنگ  تحمیلی بیشتر از 240 هزار سند علمی ارائه شده و امسال به رقم 40 هزار مقاله در سال رسیدیم؛ دانشجویان علوم پزشکی 32 درصد از کل تحقیقات دانشجویی را به خود اختصاص دادند در حالی که 10 درصد از بودجه تحقیقات در زمینه پزشکی است و 10 درصد هیئت علمی در کل کشور مربوط به رشته‌های علوم پزشکی است. 

دبیر تحقیقات جشنواره رازی تصریح کرد: برخی شاخص‌های ما در دنیا از رقم پایینی برخوردار است در حالیکه ما باید خود را با دنیا مقایسه کنیم؛ سهم کافی برای بودجه علم و فناوری در کشور نداشته‌ایم و بالاترین سهم را در دنیا کشور کره جنوبی دارد، در تمامی کشورهایی که پیشرفت مشاهده شده دولت سرمایه‌گذاری کرده و موقعیت فعلی در شان جمهوری اسلامی ایران نیست، بودجه‌ای به بخش توسعه علم و فناوری به معنای واقعی کلمه اختصاص پیدا نکرده است با این حال کشور ما در منطقه در تعداد پژوهشگر از ترکیه رقم بالاتری برخورداریم. 

ملک‌زاده افزود: دانشمندان جوان پتانسیل ما هستند و باعث شدند که در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص دهیم؛ ما باید برای سرمایه‌گذاری نیروی انسانی تلاش کنیم؛ در سلامت و تربیت نیروی انسانی وضعیت ما خوب است اما در اقتصاد، سرمایه‌گذاری و نظام اداری ضعیف هستیم. 

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت خاطرنشان کرد: کلید پیشرفت در کشورهای دانش‌بنیان پذیرفتن ریسک است و دولت نیز در این زمینه در تلاش است. 

دبیر تحقیقات جشنواره رازی در رابطه با جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی نیز اظهار داشت: این جشنواره ابزاری برای حمایت از نخبگان است و امسال تعداد برگزیدگان را محدود کردیم و بهترین‌ها را در کشور انتخاب کردیم و کسانی انتخاب شدند که پایه علمی آنها بسیار قوی است. 

ملک‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره، 3 نفر به عنوان نفرات اول، 3 نفر نفرات دوم، 3 نفر نفرات سوم، دو جوان و یک پژوهشگر برتر انتخاب شدند و از تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز تقدیر به عمل آمده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: