کد خبر: ۹۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
دبير اول كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درگفتگو باشفاآنلاین
شفاآنلاین :دبير اول كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: در مورد قاچاق تجهيزات پزشكي به كشور دست هاي پنهاني وجود دارد كه از گذشته هم بوده است و دولت با وجود آنكه به راحتي راه مبارزه با اين معضل را مي شناسد اما اراده جدي براي اين كار ندارد.

دكتر محمد جواد نظري مهر درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاين ضمن اعلام این مطلب افزود: قاچاق كالاهاي پزشكي در كشور ما داستاني قديمي است كه هر چند به نسبت سالهاي قبل كمتر شده است اما هنوزهم  وجود دارد.

وی افزود :البته وزير بهداشت با توجه به اجراي طرح تحول نظام سلامت براي حل اين مشكل زحمت هاي زيادي كشيده است اما يك نفر به تنهايي نمي تواند كارزیادی ازپيش ببرد و ديگر ارگان ها نيز بايد به كمك بيايند .

وي در ادامه گفت: قاچاق كالاهاي پزشكي يك طرف ماجراست حال آنکه متاسفانه امروزه همه ي كالاها از پوشاك گرفته تا مواد خوراكي و دارو و غيره در كشور قاچاق مي شوند. البته سازمان تعزيرات هم با آن برخورد مي كند اما موضوع اين است كه با كساني برخورد مي كنند كه خرده پا هستند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد :به عنوان مثال يك جوان بيكار از همه جا رانده شده كه مشكلات فراوان نیز احاطه اش كرده و راهي جز قاچاق كالا به ذهنش نرسيده است به اميد كسب درآمد راهي كشورهاي ديگر شده و چند تكه لباس و كفش و كالاهاي ديگر را قاچاقي به ايران مي آورد .

وی افزود :حتي در برخي موارد شاهد بوديم كه همسر جوانش را نيز با خودش برده است اما پليس و سازمان تعزيرات آن ها را مي گيرد و به زندان مي فرستد و یا جريمه شان مي كند. در حالي كه معتقدم اين چاره كار نيست .بلكه بايد مبادي ورودي به كشور را به روي اين كالاها ببنديم نه اينكه در ميانه راه افراد را بگيريم .

نماينده مردم گلستان درمجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تجهيزات پزشكي ماجرا فرق مي كند .زیرا ما با دست هاي پنهاني در خارج و داخل كشور رو به رو هستيم كه هيچ گاه هم شاهد مبارزه جدي با آنها نبوده ايم.

وی تاکید کرد :بدون شک سازمان غذا وداروی كشور بايد با يك برنامه ريزي دقيق به ريشه يابي و حل اين معضل كمك كند. اما متاسفانه واقعيت اين است كه دست هاي پنهاني در برخي وزارتخانه ها وجود دارد كه بايد اراده جدي براي برخورد با آنها ايجاد شود.

نظری  مهر تصریح کرد :البته دولت مي داند بايد چگونه با اين مشكل برخورد كند اما گویا سالهاست که اراده اي براي اين كار وجود ندارد. چون افرادي در پس پرده كارهايي انجام داده و به قدرت تبديل شده اند که دربرخی موارد حتی دولتی ها هم متاسفانه از آنها حمايت مي كنند.

وي در ادامه با اشاره به قاچاق تجهيزات پزشكي سنگين به كشور گفت: كالاهاي پزشكي فقط منحصر به تجهيزات كوچك نمي شود و در برخي موارد حتي دستگاه هاي بزرگ پزشكي نيز قاچاق مي شود. پس درچنین شرایطی بايد بپذيريم تا زماني كه كشور در تحريم است و به اينگونه تجهيزات نيز نياز داريم قطعا قاچاق هم وجود دارد

نظري مهر اظهار داشت: برخي كالاهاي پزشكي در داخل كشور توليد مي شود و برخي خير. اما متاسفانه از آنجا كه در كشور توليد انبوه نداريم قيمت اين كالاها بسيار گران است و قيمت خارجي نیزبه صرفه تر پس قاچاق مي شود. يعني در اين ميان افراد به سمت جنس خارجي مي روند ولو اينكه بي كيفيت باشد.

Képtalálat a következőre: „‫قاچاق تجهیزات پزشکی‬‎”

وي  با اعلام اينكه راهكار حل اين معضل بسيار ساده است گفت: اگر گمرك كار خود را به درستي انجام دهد و مبادي ورودي كالاهاي قاچاق را تحت نظارت دقيق قرار دهد و از سوي ديگر كساني را كه در داخل اين دروازه ها كار مي كنند از نظر مالي تامين كند تا به علت حقوق پايين دچار فساد نشوند بسياري از مشكلات حل مي شود.

به گفته نظری مهر ،متاسفانه نداشتن قانون نظام پرداخت هماهنگ در كشور يكي از مشكلات جدي به شمار مي رود و خود به خود اين مشكلات را پيش مي آورد. اگر ما براي يك كارگر در كل كشور حقوق هماهنگ در نظر بگيريم مشكل حل مي شود.

وی گفت :حال سوال اینجاست که چراحقوق يك كارگر شركت نفت با كارگر آموزش و پرورش و يا گمرك اين همه متفاوت است؟ضمن اینکه معتقدم بايد قانون هماهنگ براي همه وجود داشته باشد. متاسفانه امروزه اجراي قانون كار و كارگري وضعيت نارضايتي در كشور ايجاد كرده است که باید هرچه سریعتر اصلاح شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: