کد خبر: ۹۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>سلامت>محققان در بررسی‌های خود توانستند ارتباط بیولوژیکی میان چاقی و سرطان کولورکتال را مشخص کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،آنها داروی تائید شده‌ای را شناسایی کرده‌اند که ممکن است در پیشگیری از بروز این سرطان موثر باشد. یافته‌های به دست آمده در نشریه Cancer Research منتشر شده است.

       افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر، 50 درصد بیشتر احتمال دارد که به سرطان کولورکتال مبتلا شوند. براین اساس، محققان دانشگاه فیلادلفیا در مدل‌های موشی به دنبال یافتن ارتباط بیولوژیکی میان آنها بودند. آنها دریافتند که چاقی، با فقدان هورمون گوآنیلین guanyli- همراه است. گوآنیلین در سلول‌های پوششی یا اپی‌تلیوم روده تولید می‌شود.

       پوشش روده بسیار دینامیک بوده و به‌طور مداوم جایگزین می‌شود. گیرنده‌ای به نام GUCY2C در ایجاد این وضعیت دخیل است. گوآنیلین هورمونی است که این رسپتور را روشن می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی پرکالری بروز گوآنیلین را در روده خاموش کرده و به این ترتیب، مسیر سرکوب کننده تومور غیرفعال می‌شود.

       یک خصوصیت سرطان کولورکتال غیرفعال شدن ژن گوآنیلین است که هم در انسان و هم در حیوان دیده شده است. بیمارانی که مبتلا به چاقی مرضی هستند، در مقایسه با افراد لاغر، بروز ژن گوآنیلین آنها تا 80 درصد کاهش نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد گیرنده هورمون گوآنیلین مانند یک کنترل کننده رشد سرکوب کننده تومور عمل می‌کند. بدون این هورمون، گیرنده از مراحل اولیه سرطان خاموش است. این موضوع باعث می‌شود اپی‌تلیوم بدون عملکرد شده و شرایط را برای پیدایش سرطان فراهم آورد.

       محققان برای بررسی دوباره یافته‌هایشان، موش‌هایی را با یک ترانس‌ژن به وجود آوردند که ژن گوآنیلین را از خاموش شدن برحذر می‌دارد. با بازگرداندن سرکوب کننده تومور به این راه، از پیشرفت سرطان پیشگیری می‌شود، حتی اگر موش کالری زیادی مصرف کرده باشد.

       تحقیقات نشان داد، هورمون و گیرنده آن در افراد چاق نسبت به افراد لاغر با احتمال بیشتری خاموش خواهند ماند. این یافته‌ها بسیار جالب هستند و محققان زیادی سال‌ها به دنبال آنها بوده‌اند. تیم تحقیقاتی مذکور نتیجه‌گیری می‌کند که می‌توان در افراد چاق و از طریق درمان جایگزینی هورمون، از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری کرد، یعنی به همان روشی که دیابتی‌ها با انسولین درمان می‌شوند.

       محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما بالاخره سرنخ بزرگی از منشاء سرطان کولورکتال را در افراد چاق و شاید دیگر افراد پیدا کردیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: