کد خبر: ۹۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> آلودگی هوای‌شهرهای مختلف دلیل استمرارش تبدیل به مشکلی تهدید کننده برای سلامت شده و انگار مردم تهران زندگی بدون آلاینده‌ها را فراموش کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در این میان به نظر می‌رسد که برای این همزیستی مسالمت‌آمیز با ذرات معلق باید برنامه‌ریزی شود تا سونامی سرطان‌های مختلف و بیماری‌های تنفسی و دیابتیک باعث غافلگیری سیستم درمانی کشور نگردد.

هرچند طی سال‌های گذشته، آلودگی هوا بار اقتصادی، اجتماعی و البته بهداشتی زیادی بر جامعه تحمیل کرده و به نظر می‌رسد در کنار تمهیداتی که دولت باید برای کنترل آلودگی هوا انجام دهد، شهروندان نیز باید به اهمیت راهکارهای پیشگیرانه پی برده و برای کاهش اثرات منفی این مهمان همیشگی شهرهای بزرگ اقدام کنند.
در این میان آسان‌ترین راهی که هر شهروند با رعایت آن می‌تواند اثرات منفی ذرات معلق و گازهای سمی بر بدنش را کاهش دهد، تغذیه است. در این زمینه با جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران گفت‌وگویی کردیم.

تاثیر آلاینده‌ها بر سلامت بدن افراد چگونه است؟
       تاثیر آلودگی هوا بر بدن افراد مختلف متفاوت است. آسیب‌پذیری برخی افراد مانند کودکان کم و برای سالمندان و زنان باردار بیشتر است. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، بیشترین تاثیر آلودگی هوا بر اساس ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن است و به همین دلیل برخی بیماری‌ها مانند آسم، بیماری قلبی و ریوی در مواقع آلودگی هوا تشدید می‌شوند. البته میزان آسیب‌ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیان‌بار دارد. یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی مهم است.

چه بیماری‌هایی در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شوند؟
       آثار کوتاه مدت آلودگی هوا از حساسیت چشم‌ها، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات‌الریه، سردرد و تهوع شروع می‌شود و تا واکنش‌های آلرژیک ادامه پیدا می‌کند. البته آثار دراز مدت آلودگی هوا می‌تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها را در پی داشته باشد. البته بیماری‌های تنفسی نیز دیگر دستاورد آن است. آلاینده‌ها نه تنها در تشدید آسم نقش دارند، بلکه بزرگ‌ترین عامل خطر در ایجاد سرطان‌های دستگاه تنفسی هستند. بیماران دیابتی قربانیان بعدی آلودگی هوا هستند. چرا که این موضوع در فرایند کنترل جریان خون دیابتی‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

آلودگی هوا چه تاثیری بر زاد و ولد دارد؟
       از تاثیر آن بر کاهش زاد و ولد نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. عقیمی ناشی از کاهش شمار اسپرم در مردان از عوارض آلودگی هوا است. در کنار آن تاثیر بر چرخه‌های قاعدگی زنان و زایمان‌های زودرس و کاهش دوران بارداری تا 8 ماه نیز از دیگر عوارض ریز گردهایی است که تهرانی‌ها و ساکنان شهرهای بزرگ با آن درگیر هستند.

تغذیه چه تاثیری می‌تواند بر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا داشته باشد؟
       دانشمندان با بررسی مکانیسم اثر آلاینده‌ها بر بدن دریافتند که تنفس موادی نظیر ازن، نیتروژن و ذرات غبار یا ترکیبات سوخت بنزین باعث از بین رفتن انواع ترکیبات آنزیمی و غیرآنزیمی با کارکرد آنتی‌اکسیدانی در بدن می‌شوند و در نتیجه مواد اکسیدان به راحتی به ارگان‌های بدن انسان آسیب می‌رساند. اینجاست که نقش تغذیه در کنترل میزان آسیب‌های آلاینده‌های محیطی مشخص می‌شود. در نتیجه برای پیشگیری و کنترل میزان تخریبی که آلاینده‌ها بر بدن می‌گذارند نیاز به تغذیه مناسب دیده می‌شود.

 برای این کار شهروندان تهرانی باید یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها داشته باشند تا ضرر ناشی از تنفس آلاینده‌های هوایی را به حداقل برسانند.
پیشنهاد شما به عنوان یک متخصص تغذیه برای بهترین رژیم غذایی در این روزهای آلوده تهران چیست؟
       از مواد غذایی مثل کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین C هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم فراموش نکنید.

به خصوص اگر شغل‌تان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین‌ها می‌توانند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کنند. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشد. نوشیدن زیاد آب نیز به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: