کد خبر: ۹۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>اجتماعی>حوادث> در ایجاد حوادث ترافیکی، سه عامل دخالت دارد. راننده، خودرو و جاده. اما در بستر اینها برنامه‌های فرهنگی وجود دارد.
رنامه‌هایی که پلیس راهور دارد، خوب است، چراکه روی این سه فاکتور کار می‌کند. طبق آمارها درحال حاضر 15 درصد مرگ و میر جاده‌ای و حوادث ترافیکی ناشی از خودرو است.

 اما سهم خودرو بزرگ‌تر از این است. زیرا انسانی که خطا می کند، خودروی غیراستاندارد دارد. بهترین برنامه این است که خودروساز داخلی کیفیت خودرو را بالا ببرد و سیستم شهرسازی نیز جاده‌ها را گسترش بدهد. سیستم اعلام افزایش پیدا کند و مردم باید آموزش ببینند.

 درکنار اینها، دریافت گواهی‌نامه باید مسیر سخت‌تری داشته باشد. خدمات نیز باید گسترش پیدا کند. در مسیرهای شهری و بین شهری باید حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند. در اکثر نقاط دنیا، با توسعه ریلی مرگ و میر تصادفات را کاهش داده‌اند.

 نباید مردم را مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی کنیم. بلکه باید این مساله را انتقال دهیم. چرا در کشور ما سرویس های کارکنان را برداشتند؟ بودن سرویس های مخصوص کارکنان می توانست حجم زیادی از حوادث را کاهش دهد. چرا در شهرها توسعه ریلی نداریم؟ چه عاملی مانع توسعه ریلی در کشور شده است؟ آن هم کشوری که مسطح است! چرا در جاده‌های کشور این همه اتوبوس و کامیون در راه است، درصورتی‌که توسعه ریلی می‌توانست عاملی پیشگیرانه درجهت وقوع حوادث ترافیکی باشد.

       سالیانه در اثر حوادث رانندگی، به‌طور میانگین 17 تا 18 هزار نفر کشته و 800 هزارنفر مصدوم داریم که بار مالی 6 درصد درآمد تولید ناخالص ملی کشور و سالیانه حدود 12 میلیارد دلار هزینه حوادث ترافیکی می دهیم. سنین 15 تا 45 سال بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی کشور را تشکیل می‌دهد. یعنی بیشتر جوانان خود را در جاده ها ازدست می دهیم. آیا زمان آن نرسیده که به فکر توسعه ریلی برای کشور باشیم؟

 آیا نباید دولت بلیط‌ها را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهد، تا آنها راغب شوند از مترو و اتوبوس استفاده کنند؟ زمان آن نرسیده که سازمان‌های دولتی برای کارکنان خود سرویس حمل و نقل داشته باشند؟

       از طرف دیگر مردم باید بدانند که منابع محدود است. اگر اولویت را به حوادث ترافیکی ندهند، افراد زیادی را ازدست خواهیم داد. بنابراین مصدومان غیرترافیکی نباید برای دریافت خدمات رایگان بگویند، که تصادف کرده‌اند. این موضوع منابع و انرژی سیستم را هدر می‌دهد. برخی افراد نیز برای تفریح و خنده شماره های امدادی را می‌گیرند. اما نمی‌دانند که شاید با یک ثانیه اشغال کردن خطوط امدادی جان شهروند دیگری به خطر می‌افتد.
حمید رضا خانگه رییس مرکز نحقیقات سلامت در حوادث و بلایا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: