کد خبر: ۹۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>اجتماعی>حادث> آمار هشت ماهه اول سال را درآورده و با آمار هشت ماه اول سال 93 مقایسه کردیم. درهشت ماه نخست سال جاری 11866 نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 7777 نفر در جاده‌های برون شهری، 3150 نفر درون شهری و 898 مورد در جاده‌های روستای و ناحیه تصادف 48 مورد هم نامعلوم بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید بـرای شـروع گــزارش درخصـوص مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی و ترافیکی، گفت‌وگو با احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونــی کشور ضرورت پیدا کرد. وی ضمن ارائه آخرین آمار از مرگ و میرهایی که دراثر حوادث رانندگی رخ داده است، به بیان نظرات کارشناسی پرداخت.
آمار تصافات جاده ای از ابتدای امسال چه تعداد بوده است؟
    از تعداد کل کشته شدگان، 9082 نفر مرد و 2784 نفر را زنان تشکیل می‌دهد. آمار مرگ و میر جاده‌ای، نسبت به هشت ماهه سال گذشته 2/7 درصد کاهش داشته است. چراکه سال گذشته 12198 نفر در اثر حوادث رانندگی کشته شدند.

چه تعداد از آنها سر صحنه فوت کردند؟
       به طورمیانگین 50 درصد از آنها سرصحنه کشته شده، 30 تا 40 درصد در مسیر انتقال مصدوم به بیمارستان و 10 تا 20 درصد هم در بیمارستان فوت کردند. اما لازم است ذکر کنم که آمار 40 درصدی فوت مصدوم در مسیر انتقال، روبه کاهش است. چراکه سیستم انتقال بیمار بهتر شده و آنها را سریع‌تر به مراکز درمانی می‌رسانند. مدت زمانی که مصدوم باید به مراکز درمانی انتقال پیدا کند یا اینکه نیروهای امدادی بربالین وی حاضر شوند نیز بستگی به نوع ضربه و شرایط جسمی بیمار دارد.

بیشترین ضربه‌ای که وارد می‌شود و مصدوم را ازپای درمی‌آورد، کدام است؟
       معمولا مصدومان حوادث ترافیکی با ضربه به سر جان خود را ازدست می‌دهند. یعنی حدود 50 درصد آنها. دراین میان نقش کمربند و کلاه ایمنی بیش‌ازپیش پررنگ می‌شود.

تعداد مصدومان حوادث ترافیکی که به پزشکی قانونی مراجعه کردند، چقدر بوده است؟
       تعداد مصدومانی که دراثر حوادث رانندگی، دراین هشت ماهه به پزشکی قانونی مراجعه کردند، 219794 نفر بوده که از این تعداد 156973 نفر مرد و 62821 نفر زن است که نسبت به مصدومان هشت ماهه نخست سال گذشته اندکی افزایش داشته است. یعنی 1/2 درصد افزایش داشته است. این افراد برای تعیین میزان خسارت و پیگیری مسائل بعدی مراجعه کرده‎اند. لذا آمار واقعی مصدومان حوادث ترافیکی بیشتر است. افرادی که در حوادث فوت می کند نیز پرونده قضایی دارند.

کدام استان ها بیشترین آمار تلفات جاده ای داشته است؟
       از آغازسال تا آبان ماه سال جاری، استان های فارس با 1004 نفر، خراسان رضوی با 987 نفر و تهران با 848 نفر بیشترین و استان ایلام با 97 نفر، کهگیلویه‌و بویراحمد با 125 نفر و اردبیل با 141 نفر فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته است. اما در آبان ماه سال جاری 1317 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که ازاین تعداد 995 نفر مرد و 322 نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث رانندگی آبان ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل با افزایش 2/3 دهم درصدی مواجه بوده است. دراین مدت نیز 24652 نفر درحوادث رانندگی مصدوم و به پزشکی قانونی مراجعه کردند که درمقایسه با آبان ماه سال گذشته 8/4 درصد افزایش یافته است.

چه راهکارهایی برای کاهش میزان تلفات جاده‌ای پیشنهاد می دهید؟
       برنقش کمربند و کلاه ایمنی تاکید می‌کنم. اما درچندسال گذشته تعداد حوادث رانندگی سیر نزولی داشته است. زمانی بوده که آمار سالیانه مرگ و میر در حوادث ترافیکی کشور 28 هزار نفر بوده است. اما درحال حاضر این آمار کاهش چشمگیری داشته و این درحالی است که تعداد وسایل نقلیه و مسافرت‌های بین‌شهری بیشتر شده است. علت اصلی کاهش تلفات رانندگی، ضوابط و مقررات پلیس بوده است. با اعمال جریمه‌های سنگین و سخت‌گیری در اجرای مقررات شاهد سیر نزولی مرگ و میر جاده‌ای هستیم. براساس بررسی اطلاعات آماری موجود در حوزه حوادث رانندگی توسط پزشکی‌قانونی کشور‌، واحد آمار سازمان پزشکی‌قانونی در سال 1376 تاسیس و گردآوری آمار از سال 1377 آغاز شده و پیش از آن آمار مستندی در این سازمان وجود ندارد.

براساس اطلاعات موجود در سازمان پزشکی‌قانونی کشور از سال 1377 تا پایان سال 93 در مجموع 362784 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 289543 نفر مرد و73241 نفر زن بودند‌. همچنین براساس اطلاعات موجود در واحد آمار سازمان پزشکی‌قانونی، متوسط مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی در 17 سال گذشته 21340 مورد بوده است‌. از سال 1391 آمار مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی به زیر 20000 نفر رسیده است‌. طی این 17 سال بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی با27755 نفر در سال 1384 و کم‌ترین آن با 14984نفر در سال 1377 ثبت شده است‌.

شاید باوجود اعمال مقررات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، شکل جاده‌ها هم خطرآفرین بوده است؟
       بله. البته با اعمال اقدامات کارشناسی، اصلاحاتی هم در شکل جاده‌ها صورت گرفته است. پیچ‌های خطرناک تقریبا حذف شده و در محورهای خطرساز کنترل بیشتری صورت گرفته است. بحث ایمنی خودروها هم مهم است. خودرویی که ایمن نبوده و ایربگ ندارد، ترمز نامطمئن و فرسوده بودن خودروها هم خطرآفرین است. سیستم فنی و سلامت جسمی راننده اتوبوس‌ها نیز یکی از مسائلی است که این روزها باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا موضوع بحث سلامتی 40 نفر مسافر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: