کد خبر: ۹۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی> از آن جهت افسردگی‌های شدید منجر به خودکشی می‌شود که علائمی چون غمگینی، پوچی، خستگی، کاهش انرژی، تحریک‌پذیری عصبی، تمایل به تنهایی، غم و اندوه، ناامیدی، اضطراب، خشم، سردرگمی، سرزنش خود و احساس گناه که از شاخصه‌های افسردگی است به مرحله نهایی برسد به نحوی که دیگر خود شخص نتواند روی آنها کنترلی داشته باشد.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید خودکشی در میان افسرده‌ها در دهه سوم و چهارم عمر بیشتر و همچنین در زنان 60 تا 90 برابر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افسردگی عامل قوی پیش‌بینی فکر خودکشی و اقدام به خودکشی است.

از آنجا که خودکشی در اثر افسردگی یکی از معضلات بهداشت روانی است لازم است روانشناسان و روانپزشکان با بیمارانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، از عمل و حتی افکار خودکشی جلوگیری کنیم. البته نباید منکر این قضیه شد دلایل دیگری غیر از افسردگی در فرد با خودکشی رابطه مستقیمی دارند از جمله؛ سن، جنس، تاهل، عوامل اقتصادی، سوء‌مصرف مواد، جدایی‌های عاطفی، سوگ عزیزان و بیماری اما نباید از این نکته غافل شد که خودکشی از طریق درمان افسردگی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. بحران خودکشی و مدیریت آن یکی از بحث‌های اساسی میان جامعه‌شناسان، روانشناسان و روانپزشکان است. وقتی من به‌عنوان درمانگر فرد افسرده متوجه می‌شوم که بیمارم دارای افکار خودکشی است و در هر جلسه دیدار این افکار شدت می‌گیرند بلافاصله باید این قضیه را مدیریت کنم. در ابتدا سعی می‌کنم علاوه بر روان‌درمانی وی را به روانپزشک معرفی کنم و در کنار دارودرمانی، خانواده‌اش را در جریان افکار بیمار قرار دهم، امانت و رازداری بین روانشناس و مراجعه امری واجب است اما زمانی این بیعت شکسته می‌شود که من درمانگر متوجه شوم بیمار قصد آسیب‌رساندن به خود دارد. چراکه باید خانواده در جریان باشد و نگذارند بیمارشان تنها باشد. مواردی چون قرص‌های اعصابی که روانپزشک تجویز کرده را از وی دور نگه دارند و خودشان سر ساعت قرص را به بیمار بدهند. در این مرحله خانواده خیلی بهتر از روانشناس و روانپزشک می‌تواند با همدلی و ارتباط موثر جلوی افکار خودکشی بگیرد. اگر این سیستم حمایتی در خانواده نباشد و راهکار منطقی را ندانند مسلما با خودکشی عزیزشان روبرو خواهند شد و از همه مهم تر در برخی از خانواده‌ها دیده شده که یکی از اعضا خودکشی نافرجام داشته و با این مثل که برای «جلب توجه» بود، این گزارش‌ها را به روانپزشک یا روان‌درمانگر نمی‌دهند در صورتی که بسیار مهم است کسی که درصدد درمان فرد افسرده است از داشتن افکار و حتی ارتکاب به خودکشی مراجعه‌اش با خبر باشد.
گوهر یستا انزانی روان درمانگر و دانشجوی دکترای روانشناسی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: