کد خبر: ۹۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفا آنلاین>سلامت> نزدیک به شش ماه از زمانی که دیگر کتاب رنگ و رورفته و قطور کالیفرنیا (با چندین برگ مفقود و پاره) در اتاق‌های جراحی مرجع اصلی ارزش‌گذاری نسبی خدمات پزشکی نیست،
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید می‌گذرد و کمتر کسی از جراحان گرفته تا سایر کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم این کتاب را مرجع ارزش گذاری خدماتشان می‌دانستند از به حاشیه رفتن کتاب کالیفرنیا ناراحت هستند اما به نظر می‌رسد حالا زمان مناسبی است برای جواب دادن به این سوال که چقدر از عملکرد و تاثیرگذاری مرجع فعلی که نامش را «کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت» گذاشه‌اند راضی هستند؟

البته قبل از اینکه لازم باشد چنین سوالی را مستقیما از کسی بپرسیم انتقادهای فراوانی در عرصه‌های مختلف دیده و شنیده می شود و البته جواب مسئولان مختلف و مرتبط با تدوین این کتاب ثابت است: «به زمان بیشتری برای بهتر شدن و اعمال اصلاحات نیاز داریم.» جوابی که بعضی از منتقدان را راضی نمی‌کند مخصوصا کسانی را که از ابتدا با این نوع از اصلاحات مخالف بوده‌اند. یکی از این افراد ایرج فاضل است که مسئولیت‌های بسیاری در زمینه سلامت و درمان در کارنامه‌اش دارد.

او می‌گوید: «کتاب کالیفرنیا که هنوز هم کتاب مرجع محسوب می‌شود مرجع قیمت‌گذاری نبوده است بلکه کتاب تعیین نسبت ارزش مالی خدمات بوده و روی آن کارشناسی‌های بسیاری در سطوح جهانی انجام شده بود و نیازی به تعریف دوباره نسبت ارزش کار‌ها احساس نمی‌شد. چندین کتاب دیگر هم هستند که همین کار را کرده‌اند و اگر قرار باشد کوچک‌ترین تغییری در این نسبت‌ها انجام شود ارزش کار‌ها را به نا‌حق تغییر می‌دهد اما متاسفانه هم در گذشته و هم در حال حاضر در این نسبت‌ها دست برده شده و تا وقتی نسبت‌ها به‌‌ همان وضعیت استانداردی که در این کتاب‌ها آمده برنگردد شرایط بهتر نخواهد شد.» فاضل که دائم روی جمله «این کتاب غیر قابل تغییر است» تاکید می‌کند، انتقادات جزئی دیگری که هم به کتاب جدید دارد انتقادی که برخی دیگر آن را مزیت کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت می‌دانند.

 فاضل می‌گوید: «در کتاب جدید خیلی به جزئیات پرداخته شده یعنی اگر ما ده‌ها نوع عمل جراحی معده در کشور انجام می‌دهیم این کتاب همه انواع آن را آورده و برایش ارزشی تعیین کرده است این روش در کشور ما قابل پیاده سازی نیست و پیامدهایی خواهد داشت مانند گیج شدن ارائه کننده خدمت و احیانا گیرنده خدمت.»

رد اتهام اختراع دوباره چرخ
       محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی یکی از نهادهایی است که بیشترین تاثیر را در تدوین کتاب جدید داشته است یعنی سازمان نظام پزشکی. او بخشی از ایرادات فاضل را وارد می‌داند و به سپید می‌گوید: «قطعا ما نمی‌خواهیم روشی نو ابداع کنیم و تلاش‌هایی که متخصصان و دانشمندان بین‌المللی کرده‌اند نادیده بگیریم و همه راه‌ها را خودمان امتحان کنیم اما باید قبول کرد که برخی مسائل در کشور ما وجود دارد که باعث می‌شود مجبور باشیم مرجعی بومی برای ارزش‌گذاری خدمات سلامت داشته باشیم. بنابراین باید بگویم که اگرچه نمی‌خواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم اما باید تغییری در نسبت‌هایی که در مرجع قبلی وجود داشت می‌دادیم و نسبت‌های جدیدی که در زمینه خدمات سلامت در کشور ما ارائه می‌شد و در مرجع قبلی نبود اضافه می‌کردیم.

کاری که رضایت‌های بسیاری برای ما در بر داشته است.» جهانگیری در جواب اینکه بعد از حدود شش ماه چگونه رضایت ارائه کننده‌های خدمت را از کتاب می‌سنجید می‌گوید: «ما سیستم‌های نظرسنجی داریم. در یکی از استان‌ها که به سنجش نظرات پزشکان پرداختیم قاطبه آن‌ها از تغییرات راضی بودند البته اشکالاتی وارد می‌کردند اما باید بگوییم که رفع تمام ایراد‌ها زمان بر است. ما زمان آرمانی را که برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه در نظر گرفته‌ایم ۳ تا ۵ سال است البته اگر این مسیر ادامه پیدا کند و اراده پیگیری اصلاحات در طول سال‌های آینده هم وجود داشته باشد.»

ایرادهای جزئی، تاثیرات کلان
       علاوه‌بر کسانی که از ابتدا مخالف ارائه مرجعی مستقل از مراجع تعیین نسبت خدمات سلامت بودند و می‌گفتند باید به اصلاحات و به روز رسانی‌‌ همان مراجع قانع بود عده‌ای هم که در گذشته مدافعان تدوین کتاب جدید بودند حالا که به زمان سنجش تاثیرگذاری این کتاب می‌رسیم انتقادهایی را به آن وارد می‌دانند.

 عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بخشی از این انتقاد‌ها را متوجه فقدان در نظر گرفتن تعرفه‌ای مناسب برای خدمات سرپایی در کتاب تعرفه‌ها می‌داند و می‌گوید: «تصور می‌شد برای خدمات پزشکی چه بهداشتی و چه درمانی (سرپایی، بستری و غیره) برای هر کاری، ارزشی باید قائل شد که مجموعه‌ای شامل کیفیت خدمات ارائه شده، میزان مهارت، ریسک پذیری کار، سرمایه مصرف شده در آن، قیمت تمام شده و غیره در نظر گرفته و قیمت گذاری شود.

 یکی از نقاط ضعف این کتاب عدم در نظر گرفتن تعرفه‌ای مناسب برای E&M (یعنی خدمات قبل از بیمارستان و بعداز بیمارستان و خدمات رشته‌های غیرجراحی و به‌طور کلی سرپایی) بود.» او البته به وعده‌هایی که درباره این کتاب داده شد و خبری از عملی شدن آن‌ها نشد هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «بنا بود در سال ۹۴ متممی به کتاب افزوده و خدمات E&M تعرفه گذاری و کد گذاری شوند، به طور مثال در ویزیت اول پزشک باید زمان بیشتری را برای بررسی و معاینه کامل بیمار در نظر گرفته و با رسیدگی سوابق او به تشکیل پرونده اقدام کند اما اگر ویزیت برای دیدن آزمایش باشد، تعرفه مشخص و پایین‌تر خواهد بود یعنی باید این‌ها لحاظ شود که اگر ویزیت بعد از جراحی است، تعرفه‌ای دیگر دارد و برای بیمار با مشکل حرکتی که پزشک ناچار به ویزیت در منزل می‌شود هم باید تعرفه‌ای جداگانه در نظر گرفته شود.»

       البته دیگرانی هم وجود دارند که نقدهای تند و تیزتری به کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت کرده و آن را متهم به عدم برقراری عدالت می‌کنند. حالا باید دید با توجه به نزدیک شدن به زمانی که کم کم صدای منتقدان با ایرادهای جزئی و عینی بالا می‌رود و کم کم موعد عمل به برخی وعده‌ها می‌گذرد باز هم وزارت بهداشت و نهادهای مسئول دیگر می‌خواهند زمان بخرند و افراد درگیر در موضوع را به بردباری دعوت کنند و یا واقعا شاهد رفع تدریجی نواقص کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات خواهیم بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: