کد خبر: ۹۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>سلامت>کم‌خوابی به طور غیر مستقیم می تواند در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی موثر باشد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر پرویزی جراح قلب گفت: کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که باعث انقباض بیشتر دیواره‌های رگ و ترشح آدرنالین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کم‌خوابی یا بی‌خوابی وقتی از یک حدی بیشتر شود باعث به هم ریختن ترکیبات و سیکل‌های بدن شده و اختلالات عصبی و هورمونی را در پی دارد، زیرا سیستم سمپاتیک تعادل به هم می‌خورد. انسان دارای سیکل‌های مختلف 24 ساعته، هفتگی و ماهیانه است که به صورت سینوسی می‌باشد که این حالت در افراد با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: در هنگام خواب ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و مواد آرامش‌بخش شروع به ترشح می کند که در نتیجه‌ی آن فرد احساس آرامش و راحتی کرده و برای فعالیت های جدید آماده می‌گردد.

پرویزی تاکید کرد: ساعات کاری طولانی ، شیفت‌های شبانگاهی، افزایش تنش و اضطراب می‌تواند بر کاهش کیفیت خواب شبانگاهی تاثیر چشمگیری داشته باشد. همچنین داشتن فعالیت ورزشی در کنار رژیم غذایی سالم که می‌تواند شامل سبزیجات و میوه‌جات و ماهی باشد، بسیار سودمند است.

وی ادامه داد: خواب فرد به فرد، سن به سن و جنس به جنس فرق می کند و بستگی به عوامل ژنتیکی هم دارد. همچنین تاثیر منفی کم خوابی علاوه بر افزایش بروز بیماری های قلبی، عروقی می تواند به صورت کاهش حافظه و تمرکز، احتمال چاقی، دیابت و افسردگی ظاهر گردد.

این متخصص در پایان به خواب نیمروزی در صورت امکان توصیه و به فواید آن اشاره کرد: خواب حدود 20 الی 30 دقیقه در ظهر می‌تواند باعث شادابی و قدرت بیشتر فرد برای انجام کارهای بعد از ظهر و احتمال سکته و اختلالات قلبی را کاهش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: